با سیب زمینی آب پز چی درست کنم | غذا با سیب زمینی آب پز

0

غذا با سیب زمینی آب پز چی درست کنم که خوشمزه باشه، برای این کار سیب زمینی هایی که می خواهید آب پز کنید باید کاملاً زرد باشد. سبز رنگ بودن حتی قسمت کوچکی از سیب زمینی باعث تلخ شدن آن بعد از پخته شدن می شود که این به معنای هدر رفتن زحمات شما برای آب پز کردن یک سیب زمینی خوشمزه خواهد بود. در ادامه انوع غذا با سیب زمینی آب پز در سایت ساتین برای شما آموزش داده شده است

با سیب زمینی آب پز چی درست کنم

سالاد الویه خوشمزه با سیب زمینی آب پز

مواد لازم برای تهیه سالاد اولویه: 

سیب زمینی، سینه مرغ ، تخم مرغ، خیارشور، نخود فرنگی ، ذرت،  سس مایونز، فلفل و نمک.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی سیب زمینی آب پز

طرز تهیه سالاد اولویه

ابتدا باید تخم مرغ و سیب زمینی رو بذارید با آب بپزه. گوشت مرغ رو هم با کمی پیاز و آب میذارید تا پخته بشه. سیب زمینی که پخته شد اونا رو داخل ظرف خرد کنید.

سبزیجات تون مثل نخود فرنگی، ذرت رو هم آبپز یا بخارپز کنید. بعد مرغ پخته شده رو که ریش ریش کردید بهش اضافه می کنید. خیارشور رو هم که خرد کردید به بقیه مواد اضافه می کنید و بعد به همه مواد سس و نمک و فلفل می زنید و خوب مخلوط می کنید تا یکدست بشن.

چند تا نکته خیلی مهم هست که اگر اونا رو بدونید حتما بیشتر بهتون کمک می کنه. اول اینکه بهترین سیب زمینی برای پخت چه نوع سیب زمینی هست؟

بهتره از سیب زمینی استفاده کنی که شکل منظمی داره، پوستش نازک و اصطلاحا چرمی هست. بهترین گزینه سیب زمینی های کوچیک هستن که بین ۱۲ تا ۲۰ دقیقه طول می کشه تا بپزه. در طی مدت پخت با یک چنگال اونا رو تست کن که کاملا پخته است یا خیر.

اما اگر مجبور شدید از  سیب زمینی سایز بزرگ استفاده کنید حتما قبل از پخت اونا رو نصف کند چون اگر این کار رو نکنید زمان بیشتری می بره تا بپزه. اونها رو تو سایز کوچک تر برش بدید و بپزید تا زمانی که چنگال به راحتی داخل اون فرو بره. ولی توصیه‌م اینه که از همون سیب‌زمینی‌های کوچیک استفاده کنید

چون طعم و بافتش موقع پخت حفظ میشه. یادتون باشه لازم نیست اونو حتما داخل آب جوش بذارید، می‌تونید آب و سیب زمینی رو باهم بذارید گرم بشن و زمانی که آب جوش اومد شعله اجاق رو کم کنید. یه نکته مهم دیگه اینه که نمک رو فراموش نکنید. سیب‌زمینی رو که داخل قابلمه گذاشتید و آب رو بهش اضافه کردید نمک رو هم به اندازه کافی بهش اضافه کند.

معمولا برای هر یک لیتر آب دو قاشق غذاخوری کافیه. این کار باعث میشه سیب‌زمینی طعم بهتری پیدا کنه.  وقتی سیب‌زمینی  پخته شد و اونو آبکش کردید، اونو داخل یه  ظرف پر از آب و یخ بذارید . بعد دو تا سه دقیقه سیب‌زمینی آماده پوست‌گیری است. با این روش پوست سیب‌زمینی راحت‌تر گرفته میشه.

بهتره که هویج و خیار شور رو رنده نکنید و اونا رو نگینی خرد کنید. برای اینکه خیارشور داخل سالاد آب نندازه بعد از خرد کردن اونها رو داخل سبد بریزید تا آب اضافی اون گرفته بشه.

چاشنی و ادویه مناسب این غذا، فلفل سیاه و کمی آب‌لیموی تازه است. آب‌لیمو رو فقط باید به اندازه‌ای اضافه کنید که بوی تخم‌مرغ پخته را بپوشونه و سالاد ترش نشه.

سس رو  هم همون موقع اضافه نکنید. مواد رو داخل یخچال بذارید و هر وعده که خواستید از سالاد استفاده کنید سس رو بهش اضافه کند. اینطوری غذا رو می تونی مدت بیشتری نگه دارید. می تونید کمی آب مرغ هم به سالاد اضافه کنید. ت

سالاد الویه خوشمزه و مجلسی +عکس طرز تزیین سالاد الویه

 

پوره سیب زمینی رژیمی

مواد لازم پوره سیب زمینی رژیمی

سیب زمینی ۹۰۰ گرم

کره ۲ قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده یک عدد

خامه ترش یک فنجان

شیر نصف فنجان

تره خرد شده یک قاشق غذا خوری

نمک و فلفل سیاه به مقادیر دلخواه

طرز تهیه پوره سیب زمینی رژیمی

سیب زمینی را آب پز کنید و پوستش را بگیرید و کناری بگذارید کمی خنک شود.

پیاز را خرد کنید و به همراه کره روی حرات ملایم تفت دهید و سپس سیب زمینی را اضافه کنید و نمک بزنید.

حدود ۱۰ – ۱۵ دقیقه مواد را تفت دهید و سپس سیب زمینی‌ها را له کنید.

خامه ترش و شیر را به سیب زمینی اضافه کرده و مخلوط کنید.

سایر مواد را به پوره اضافه کنید و هم بزنید تا غلیظ و یکدست شود و سپس شعله را خاموش کنید.

سیب زمینی آب پز و یک کوکوی رژیمی

مواد لازم کوکو سیب زمینی و هویج رژیمی برای ۶ نفر

هویج دو عدد

سیب زمینی با اندازه متوسط چهار عدد

تخم مرغ سه عدد

پیازچه خرد شده صد گرم

زردچوبه، فلفل و نمک به میزان نیاز

طرز تهیه کوکو سیب زمینی و هویج رژیمی

سیب زمینی‌ها را آب پز کرده و له کنید.

هویج را رنده کنید و به همره پیازچه، تخم مرغ، نمک، زردچوبه و فلفل به سیب زمینی اضافه کرده و کف تابه رژیمی را چرب کرده مود را داخلش بریزید و در تابه را بگذارید و با حرارت ملایم دو طرفش را برشته کنید.

طرز تهیه کوکوی سیب زمینی مجلسی و خوشمزه

سیب زمینی آب و تخم مرغ آب پز

این غذا در استان‌های شمال غربی ایران به “یرآلما یومورتا” شناخته می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا نان سنگک یا لواش را پهن کرده و با کره روی آن را چرب می‌کنند. سپس سیب زمینی آب پز شده و تخم مرغ را بر روی آن پهن کرده و مقداری فلفل، نمک، سس، نعناع و تره به آن اضافه می‌کنند. این ساندویچ هم خوشمزه است و هم سالم.

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی سیب زمینی آب پز

غذا با سیب زمینی پخته و آرد و گوجه

این غذای یکی از انواع غذاهای ایرانی کم هزینه است. سیب زمینی را بپزید. برای این کار هم می‌توانید سیب زمینی را در آب بپزید و هم اینکه از روش بخار پز استفاده کنید. در هر صورت باید مقداری سیب زمینی پخته شده داشته باشید. سیب زمینی پخته‌ها را با نمک آغشته کنید و کاملا له کنید. سپس کمی آرد برنج به سیب زمینی اضافه کنید. از خمیر به دست آمده به اندازه یک نارنگی بردارید.

در این مرحله می‌توانید به سادگی کوکوی سیب زمینی را سرخ کنید یا اینکه مقداری پنیر پیتزا در وسط هر کوکو قرار دهید و بعد دانه دانه آنها را سرخ کنید. بهتر است در این ترکیب از تخم مرغ استفاده نکنید، زیرا باعث می‌شود کوکوها روغن بیشتری به خود جذب کنند. باری دورچین آن از گوجه استفاده کنید.

سمبوسه با سیب زمینی آب پز

سمبوسه از خوراکی‌های معروف ایرانی و بیشتر در جنوب و شرق ایران نظیر هرمزگان و خراسان وبلوچستان پخت‌شده و از آنجا به سایر مناطق برده شده‌است. در طبخ سنبوسه از نان لواش، گوشت قرمز، سبزیجات معطر، سیب زمینی، فلفل سیاه قرمز، ادویه و برخی مواد دیگر که مرتبط با نوع سنبوسه است استفاده می‌شود. سنبوسه در ایران به عنوان یک اسنک مصرف می‌شود.

دستور پخت کتلت سیب زمینی پخته

مواد لازم دستور پخت کتلت سیب زمینی پخته یا طرز تهیه کتلت سیب زمینی با پیاز

سیب زمینی ۳ عدد
تخم مرغ ۱عدد
گشنیز، نعنا، ترخون یا شوید خشک شده بنا به ذائقه خود به میزان دلخواه
پیاز ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی سیب زمینی آب پز

در طرز تهیه کتلت با سیب زمینی آب پز شده ابتدا سیب زمینی‌ها را خوب بشورید و در قابلمه ای با چند لیوان آب بگذارید تا بپزد. پس از این که سیب زمینی‌ها پخته شد بگذارید خنک شود و پوست آن را بگیرید. سیب‌زمینی‌ها را رنده کنید یا در خردکن بریزد و با سایر مواد مخلوط کنید. یک پیاز را پوست بگیرید، رنده کنید و آب آن را بگیرید و به سیب زمینی اضافه کنید. با انواع غذای سریع و مجلسی آشنا شوید.

تخم مرغ‌ها را جدا بشکنید و خوب هم بزنید و با مقداری نمک و فلفل و زردچوبه به سیب زمینی‌ها اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید سبزی‌های خشک شده را به دلخواه و مناسب ذائقه خود به مواد اضافه کنید. مواد کتلت آماده است، یک تابه نچسب بردارید و روغن را در آن ریخته و بگذارید تا داغ شود.

سپس با دست یا قالب کتلت‌ها را شکل دهید و در روغن بیندازید. دو طرف کتلت‌ها را سرخ کنید و با هر چاشنی که دوست دارید نوش جان کنید. کتلت با سیب زمینی پخته بسیار خوش طعم تر است اما به نسبت زمان بیشتری نیز برای پخت لازم دارد.

طرز تهیه خوراک گوشت و سیب زمینی

سیب زمین آب پز و یک توپک خوشمزه

مواد لازم برای توپک سیب زمینی با گوشت

سیب‌زمینی پخته و له شده: ۱ کیلوگرم

تخم‌مرغ: ۲ عدد

کره: ۳ قاشق غذاخوری

آرد ذرت: ۴ قاشق چایخوری

روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری

گوشت چرخکره مخلوط: ۴۵۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۴ قاشق غذاخوری

پونه کوهی خشک شده: ۲ قاشق چایخوری

نمک: ۱ قاشق چایخوری

روغن مایع برای سرخ کردن: به میزان لازم

ناهار و شام خوشمزه چی بپزم طرز تهیه انواع غذا با سیب زمینی سیب زمینی آب پز

طرز تهیه توپک سیب زمینی با گوشت

برای درست کردن این غذا با سیب‌زمینی آب‌پز، ابتدا سیب‌زمینی‌های رنده شده یا له شده داغ، کره و تخم‌مرغ‌ها را با هم مخلوط کنید و ۲ قاشق چایخوری آرد ذرت هم به آن اضافه کنید و باز هم بزنید. مواد فوق را کنار بگذارید تا سرد شود.

در یک ماهیتابه ۲ قاشق غذاخوری زیتون را گرم کنید و گوشت چرخکرده را در آن تفت دهید. گوشت چرخکرده را مرتب هم بزنید تا رنگ صورتی آن به قهوه‌ای برگردد.

پونه خشک کوهی و رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه کنید و خوب هم بزنید. مخلوط فوق را روی شعله ملایم گاز نگه دارید تا خوب سرخ شود و طعم خامی رب گرفته شود. بعد از آماده شدن مایه گوشت آن را کنار بگذارید تا سرد شود.

برای درست کردن توپک‌های سیب‌زمینی به اندازه یک توپ کوچک از مایه سیب‌زمینی بردارید، آن را گرد کنید و وسطش یک حفره ایجاد کنید. مقداری مایه گوشت داخل حفره بریزید، حفره را ببندید و توپک سیب‌زمینی را در ۲ قاشق چایخوری باقی مانده آرد ذرت کمی بغلتانید. بعد از این‌که تمام توپک‌ها را به این ترتیب آماده کردید در یک ماهیتابه گود مقداری روغن مایع بریزید و آن را داغ کنید.

مقدار روغن باید به قدری باشد که توپک‌ها در آن غوطه‌ور شوند. دو دقیقه زمان برای سرخ شدن توپک‌ها تا زمانی که طلایی شوند کافی است.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ