عادل فردوسی پور و دوستی خاله ‌خرسه!

0

سال‌ها پیش و در فضای نسبتاً بسته و انحصاری ورزش تلویزیون، جوانی با لحنی خاص و اطلاعات ورزشی بالا پدیدار شد که به مرور توانست با تولید برنامه«نود» به شهرت زیادی دست پیدا کند.

آقای عادل فردوسی‌پور از جوانان با سواد و عشق فوتبالی بود که با استفاده از لحن خاص و همین‌طور اطلاعات قابل توجه‌اش، توانست در بین مخاطبان ایرانی شناخته شود؛ آن هم مخاطبانی که تا قبل از آن انتخاب‌های محدودی دراین حوزه داشتند. نود از معدود برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی است که سال‌ها پخش ثابتی داشته و درکنار تمام حواشی و مسائل، به آرشیو سپرده نشده است. دراین سال‌ها از علی پروین تا علی دایی و امیرقلعه‌نوعی تا علی کریمی با فردوسی‌پور و نود درگیر شدند اما همیشه مدیران سیما طرف عادل را گرفته‌اند و هیچ‌گاه پشتش را خالی نکردند.

اگر مجریان مشهور سنتی تلویزیون را در یک دایره پنج نفره جای دهیم، فردوسی‌پور تنها فردی است که درطول سالیان طولانی به طور مستمر برنامه داشته و به‌رغم حواشی‌اش، هیچ‌گاه ممنوع‌الفعالیت نشده است. این در شرایطی است که دیگر مجریان مثل آقایان رضارشیدپور، احسان علیخانی، فرزاد حسنی و علی ضیا بارها به دلایل مختلف به مرخصی اجباری رفته‌اند و تعلیق شده‌اند! همین شرایط اخباری غیررسمی را درباره فردوسی‌پور به وجود آورد. برخی معتقد بودند این استحکام آهنین عادل، به‌واسطه روابط خاصش با مدیران ارشد کشور است.

هرچه که بود باعث شد فردوسی‌پور در کنار گزارش مسابقات مهم فوتبال، شانس اجرای نود را به طور هفتگی و آن هم در طول چندین سال داشته باشد؛ برنامه‌سازان تلویزیون به خوبی می‌دانند این شرایط برای هرکسی پیش نمی‌آید.

گذری‌برحواشی
وجود حواشی برای مهم‌ترین برنامه فوتبالی تلویزیون، آن هم در طول سالیان دراز چیز عجیبی نیست اما برخی حواشی اوضاع‌شان فرق می‌کند. فرض کنید برنامه‌ای مثل «هفت» که به‌طور تخصصی برای سینما پخش می‌شد، ناگهان درایام جام‌جهانی فوتبال از چند کارشناس ورزشی دعوت می‌کرد و درباره مسابقات گفت‌وگو می‌کردند؛ حتماً این اتفاق عجیب و غیرحرفه‌ای است.

اما شاید کسی نپرسد که وقتی فردوسی‌پور در برنامه فوتبالی‌اش به بهانه‌های مختلف با آدم‌های سیاسی و حتی بازیگرانی چون آقایان شهاب حسینی و پژمان بازغی و رامبد جوان گفت‌وگو می‌کند، رویه‌ای حرفه‌ای است یا صرفاً میل شخصی؟ بله این تنها یکی از حواشی عجیب نود است. فردوسی‌پور به همین قناعت نکرده بود و حتی در حادثه تلخ پلاسکو رسماً کارشناس به برنامه‌اش دعوت کرد و استعفای مدیران وقت (شما بخوانید شهرداری ) را خواستار شد.

او البته این رفتار غیرمربوط و اشتباه را درمواردی مثل حادثه تلخ نفتکش و… تکرار نکرد؛ حال به دلیل درک جدیدش از وظایفش بوده یا مدیران فعلی استعفا حق‌شان نبوده است! فردوسی‌پور بارها در برنامه‌اش حاشیه‌ساز شد و برخی از اهالی فوتبال او را فردی تفرقه‌افکن در فوتبال ایران معرفی کردند. اگر از متلک‌های سیاسی او درآنتن زنده بگذریم که بیشتر به جهت دیده شدن برنامه‌اش بوده، به دیگر رفتار فردوسی‌پور در ماه‌های اخیر می‌رسیم. او که تهیه‌کننده ویژه‌برنامه جام‌جهانی امسال بود، با وجود اطلاع از ممنوعیت حضور مهمانان خارجی، از کارلوس پویل دعوت کرد و حواشی‌اش را همه به یاد دارند.

تبریک‌عادل‌به‌علی!
از چندین ماه پیش آقای علی فروغی از مدیران جوان کشور، به شبکه سه آمد. در همان ابتدا و با توجه به عقبه این مدیر جوان، برخی مدعی شدند که فروغی در پی حذف فردوسی‌پور است. یعنی فروغی قبل از خشک شدن مهر حکمش آماج حملات و حاشیه‌سازی‌های برخی از اهالی رسانه قرار گرفت.

هرچند که این حاشیه‌سازان نگفتند یکی از نخستین کسانی که سمت فروغی را به صورت تلفنی به وی تبریک گفته بود، همین عادل فردوسی‌پور بود! با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت مدیر جوان در شبکه جوان، خبری از حذف فردوسی‌پور نشد و حتی فروغی در نخستین و تنها گفت‌وگوی رسانه‌ای‌اش در مقام مدیریت شبکه سه، گفت که فردوسی‌پور از دوستانش است و نود در دوره کاری‌اش ادامه خواهد یافت.

شرایط نشانگر اوضاع نرمال شبکه بود تا جایی که چند روز پس از مصاحبه فروغی و حرف‌های مثبتش درباره عادل، خبری توسط برخی از رسانه‌های نزدیک به فردوسی‌پور منتشر شد. آن‌ها مدعی حذف عادل و نود از شبکه سه شدند! اما ماجرا چه بود؟ شبکه سه طبق معمول سیاست همیشگی‌اش، مسابقات تاپ فوتبال را به صورت زنده پخش می‌کند. در هفته گذشته به‌دلیل پخش مسابقات لیگ ملت‌های اروپا، کنداکتور این شبکه دچار تغییراتی شد.

به‌دلیل پخش مسابقه مهم اسپانیا-انگلستان در ساعت مرسوم «نود» از عادل خواسته می‌شود(برخلاف دیگر برنامه‌ها که کلاً پخش نمی‌شوند) با ساعتی تاخیر نود را به روی آنتن ببرد. دراتفاقی عجیب با آن‌که در سال‌های گذشته این اتفاق رخ داده بود و حتی گاهی شب پخش برنامه تغییر کرده بود، فردوسی‌پور با این کار مخالفت می‌کند.

خاله‌خرس‌ها!

پس از این اتفاق فردوسی‌پور اظهارنظرهایی می‌کند و پیرو آن رسانه‌های نزدیک به وی شروع به شانتاژ خبری می‌کنند. مدام اخباری از حذف فردوسی‌پور منتشر می‌شود و حتی خبری دروغ از قول رییس شبکه سه در خصوص مسابقات فوتسال سازمان منتشر می‌شود که مشخص می‌شود «شیطنت» خبرگزاری نزدیک به فردوسی‌پور بوده است!

پس از این مسائل و هجمه‌های عجیب به شبکه سه، مدیران تلویزیون از فردوسی‌پور می‌خواهند که در گفت‌وگویی حقیقت مساله را تشریح کند تا شفاف‌سازی صورت بگیرد. ظاهراً مجری سیما این موضوع را قبول نمی‌کند و پیرو آن پخش این هفته نود تعلیق می‌شود. هرچند که نوع اطلاع‌رسانی شبکه سه دراین زمینه کامل، به موقع و صریح نبود و قابل نقد است اما رویه عجیب فردوسی‌پور در اتفاقات اخیر کاملاً عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد.

چرا باید یک مجری برخلاف دیگر برنامه‌سازان از سیاست شبکه برای پخش با تاخیر به‌دلیل مسابقات لیگ اروپا(آن هم فقط برای یک هفته) مخالفت کرده و تا این حد جوسازی کند؟ رسانه‌هایی که از همان روز اول نسبت به انتشار این اخبار کذب و حاشیه‌ساز اقدام کردند از عادل خط می‌گرفته‌اند یا رفتاری خودجوش بوده است؟ اگر از طرف فردوسی‌پور بوده که هیچ اما اگر به قول خودش حرکتی کاملاً خودجوش بوده است(!) باید در دوستانش تجدید نظر کند؛ این دوستان، خاله‌ خرس‌هایی هستند که گویا قصد دارند هرطور شده فردوسی‌پور را از تلویزیون خارج کنند!

عادل عزیز پاسخ بدهد اگر خودش تشکیلاتی داشته باشد و یکی از کارمندانش برخلاف دیگر کارمندان و در مقابل سیاست‌های آن‌جا تصمیمی بگیرد و سپس شانتاژ هم کند، چه رفتاری خواهد کرد؟ آیا او را مواخذه نمی‌کند؟

فردوسی‌پور محبوب و کاربلد است و دراین حرفی نیست. اما آن‌چه مشخص است یکی از اصول حرفه‌ای بودن احترام به چارچوب‌های تشکیلاتی است. اگر کسی توان مطابقت با آن را ندارد می‌تواند در دیگر بسترها ادامه بدهد. آینده نود و فردوسی‌پور مشخص نیست اما قطعاً هم تلویزیون همچنان به حضور وی علاقه‌مند است و هم عادل نیازمند حضور در آن.

بهتر است مجری ورزشی سیما کمی از حواشی بی‌دلیل دور شود، به صورت منطقی و صمیمانه با مدیران گفت‌وگو کند و در بازی دوستی خاله‌خرس‌ها نیفتد.

منبع: صبح نو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ