ماده‌ای خطرناک در ماکارونی که برای پسران مضر است

0

متاسفانه طی تحقیقات به عمل آمده دانشمندان متوجه مضرات ماکارونی بر هورمون های پسران شدند.

در حال حاضر کودکان به راحتی غذا نمی خورند، مادران در انتخاب نوع غذا و ترفندهای غذا دادن به آنها تلاشهای بسیاری می کنند. اما معمولا بد غذایی کودکان در بیشتر خانواده ها مشاهده می شود.

بیشتر غذاهایی که کودکان به آنها علاقمند هستند یا مغذی نبوده و یا اینکه خطر مشکلات بهداشتی دارند.

غذای کودک تاثیر زیادی بر روی رشد ذهنی و جسمی آن دارد. به تازگی دانشمندان توانسته اند پی ببرند که برخی از غذاها بر روی هورمون هایی از بدن کودک تاثیر دارند که آنها می توانند نقش یادگیری کودک را قوی تر بسازند.

مضرات ماکارونی مجله سلامت متخصص تغذیه فتالات در ماکارونی دانستنی های مواد غذایی پیشگیری از دیابت

مشکلات هورمونی در کودکان با ماکارونی

بیشتر کودکان از غذاهایی همانند ماکارونی و یا غذاهایی که شامل پنیر هستند لذت می برند و یا یک سری فست فود های چرب با روغن های ترانس بالا وجود دارند که مورد علاقه آنها است.

در این نوع غذاها معمولا فتالات به وفور یافت می شود. فتالات می تواند هورمونهای مردانه را مختل کند.

این عنصر می تواند نقص هایی در هورمون  پسران حتی نوزادان پسر ایجاد کند. در ضمن فتالات برای زنان باردار نیز بسیار مضر است.

فتالات و کودکان

پودر پنیر و همچنین مواد تشکیل دهنده ماکارونی حاوی فتالات بسیاری است.

طی تحقیقات و آزمایشات دانشمندان از هر ۳۰ بسته پنیر ۲۹ بسته حاوی فتالات بوده است. که حتی میزان خیلی کمی از این عنصر نیز می تواند تخریبات بسیاری را انجام دهد.

به این ترتیب بیشتر پنیرهای موجود در بازار برای مصرف کودکان نه تنها مفید نیست بلکه مضرات جبران ناپذیری نیز دارد.

حتی می توان گفت که خرید پنیر یا ماکارونی های ارگانیک نیز به این مسئله کمکی نخواهد کرد. چرا که عنصر فتالات در آنها نیز یافت شده است.

برای آنکه کودکانتان دچار مشکل پس از مصرف پنیر و ماکارونی نباشند هنگام خرید مواد غذایی برچسب روی آن را مطالعه کنید، در صورتی که عنصر فتالات در آن وجود داشت هرگز آن را خریداری نکنید.

فتالات و مضرات آن برای پسرها

بیشتر کودکان از غذاهایی همانند ماکارونی و یا غذاهایی که شامل پنیر هستند لذت می برند و یا یک سری فست فود های چرب با روغن های ترانس بالا وجود دارند که مورد علاقه آنها است. یکی از مضرات ماکارونی برای کودکان این است که در این نوع غذاها معمولا فتالات به وفور یافت می شود. فتالات می تواند هورمونهای مردانه را مختل کند. این عنصر می تواند نقص هایی در هورمون پسران حتی نوزادان پسر ایجاد کند. در ضمن فتالات برای زنان باردار نیز بسیار مضر است.

 

همانطور که ذکر شد یکی از مضرات ماکارونی برای کودکان وجود فتالات است. پودر پنیر و همچنین مواد تشکیل دهنده ماکارونی حاوی فتالات بسیاری است. طی تحقیقات و آزمایشات دانشمندان از هر ۳۰ بسته پنیر ۲۹ بسته حاوی فتالات بوده است که حتی میزان خیلی کمی از این عنصر نیز می تواند تخریبات بسیاری را انجام دهد. به این ترتیب بیشتر پنیرهای موجود در بازار برای مصرف کودکان نه تنها مفید نیست بلکه مضرات جبران ناپذیری نیز دارد. حتی می توان گفت که خرید پنیر یا ماکارونی های ارگانیک نیز به این مسئله کمکی نخواهد کرد. چرا که عنصر فتالات در آنها نیز یافت شده است.

این ماده شیمیایی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد و سبب بروز بیماری های بسیاری مخصوصا در کودکان پسر می شود.

***

فتالات ها گروهی از دی استرهای اسید اورتو ـ فتالیک اسید هستند که به دو گروه فتالات ها با وزن مولکولی بالا و پایین طبقه بندی می شوند فتالات ها با وزن مولکولی بالا ازقبیل ۲ اتیل هگزیل فتالات یا DEHP عمدتا بعنوان ترکیباتنرم کننده جهت افزایش انعطاف پذیری شفافیت و افزایش عمر ماندگاری به پلاستیک ها و غالبا درتولید محصولات PVC افزوده می شوند درحالیکه فتالات ها با وزن مولکولی پایین از قبیل دی اتیل فتالات DEP ٚ BBzP بطور گسترده ای بعنوان حلال و در تولید عطر و لوازم بهداشتی و ارایش کاربرد دارند.

یکی از پرکاربردترین استرهای فتالاتی DEHP میباشد که بطور گسترده ای درصنعت بسته بندی مورد استفاده قرارمی گیرد از انجایی که DEHP ازنظر شیمیایی به پلیمر متصل نمی شود ودر زمان تولید و استفاده براحتی از پلیمر جدا شده و وارد محیط اطراف می شود این آلودگی محیطی خود بعنوان یکی ازمهتمرین منابع ورود فتالات ها به غذا علاوه برمسیرهای دیگر میباشد لذا فتالات ها از چندین مسیر وارد بدن انسان میشود که یکی از مهمترین مسیرهای تماس انسان با استرهای فتالات درجمعیت های عمومی مصرف موادغذایی آلوده به آنها عنوان شده است بطور کلی تولیدات خام کشاورزی حاوی مقدارجزئی ازفتالات ها بوده و آنها اکثرا بصورت غیرعمدی از طریق بسته بندی یا فرایند تولید وارد موادغذایی میشود.

***

تیمی از محققان از بیمارستان زنان و بریگهم (BWH) نتایج کار خود را در مورد خطرات فتالات را در ژورنال چشم اندازهای سلامت محیطی (Environmental Health Perspectives) منتشر کرده اند. در گذشته دانشمندان بر چگونگی هضم مواد شیمیایی نفتی را نظارت می کردند BPH هومئوستازی متابولیکی را مختل می کنند و خطر اختلالات هضمی و انواع معینی از سرطان را افزایش می دهند. تحقیقات کمی در مورد مستندسازی مواد شیمیایی منتشر شده اند که در محصولات خانگی وجود دارند و از طریق پوست یا ناخن های ما عبور می کنند و خطر سرطان و دیابت را افزایش می دهند.

برای اجرای مطالعه محققان مواد فتالات موجود در ادرار در ۲۳۵۰ زن شرکت کننده را بررسی کردند. آنها پی بردند که زنانی با درجات بالاتری فتالات در ادرارشان احتمال بیشتری وجود داشت که دیابت داشته باشند. به ویژه مشخص شده باشد که زنانی که بالاترین سطوح مواد شیمیایی فتالات مونوبنزیل و مونوایزوبوتیل فتالات تقریبا دو برابر خطر دیابت را در مقایسه با زنانی که پایین ترین درجات این مواد شیمیایی را داشتند می کرد.

یافته های این تحقیق نشان داد که متوسط درجات بالاتر مونو-۳- کربوکسی پروپیل فتالات (که معمولا در صابون ها، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت پوست یافت می شوند) تقریبا ۶۰ درصد خطر دیابت را افزایش می دهند. زنانی با درجات متوسط به بالای مواد شیمیایی مونو ان بوتیل فتالات و دی ۲ اتیل هگزیل فتالات (که از کاربرد اسپری مو و محصولاتی با مواد محرکه گازی هستند) تقریبا ۷۰ درصد خطر دیابت را افزایش می دهند.

این مطالعه به رهبری دکتر تامارا جیمز تاد نتیجه گیری کرده است که این مهم است که اولین گام در جهت کشف ارتباط بین فتالات و دیابت برداشته شده است. ما می دانیم که بعلاوه در محصولات مراقبت شخصی وجود دارد فتالات همچنین در انواع معینی از وسایل دارویی وجود دارد که برای درمان دیابت استفاده می شود و این می تواند همچنین درجه بالاتری از فتالات در زنان دیابتی وجود دارد.

ما در معرض مرتب ترکیبات شیمیایی سنتزی هستیم که بسیاری از محصولات خانگی متداول نفوذ می کنند و آیتم های مراقبت شخصی که بطور کلی با عنوان ایمن مورد توجه هستند توط افراد بانفوذ تنظیم شده است. همیشه محصولات ساخته شده با استفاده از مواد طبیعی را استفاده کنید و برچسب های محصول را بخوانید تا از مواد شیمیایی که به طور چشمگیری خطر اختلالات متابولیکی و بیماری مزمن را افزایش می دهند اجتناب کنید.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ