پخت و پز با روغن زیتون ممنوع

0

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی،  درباره پخت مواد غذایی با روغن زیتون گفت: اسید چرب موجود در روغن زیتون با نام اسید اولئیک در میان متخصصان علوم تغذیه شناخته شده است که این اسید با پیوند تک زنجیر در خود تنها برای پخت و پزهای کوتاه مدت مانند تفت دادن غذا یا پخت برنج مناسب است.

او افزود: اسید اولئیک موجود در روغن زیتون قابلیت اکسید شدن را دارد و برای سرخ کردنی‌های طولانی مدت با حرارات بالا مانند کدو بادمجان، کتلت و دستگاه سرخ کن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که این عمل باعث از بین رفتن خاصیت‌های درون مواد غذایی و همچنین خود روغن زیتون خواهد شد.

مضرات روغن زیتون

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مضرات روغن زیتون اظهار کرد: تمام روغن‌های موجود در بازارانرژی بالایی دارند و هر ۱ گرم از روغن‌ها دارای ۹ گرم انرژی است.

جوزدانی تصریح کرد: به عقیده خیلی‌ها روغن زیتون کاملا مفید است و مصرف بیش از حد آن هیچ ایرادی ندارد، اما این کاملا اشتباه است و مصرف زیاد تمامی روغن‌ها باعث افزایش بافت‌های چربی و در نهایت اضافه وزن خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: همه روغن‌ها به علت پر انرژی بودن برای بدن مخصوصا کبد انسان‌ مضر هستند و باید در استفاده از آن‌ها کاملا احتیاط کرد.

میزان استفاده از روغن زیتون

جوزدانی درباره میزان استفاده از روغن زیتون گفت: برای افراد مختلف میزان مصرف روغن‌ها کاملا متفاوت است، ولی در برنج و خورشت دو قاشق غذا خوری کفایت می‌کند و کسانی که هیچ چربی اضافی در بدن خود ندارند بهتر است برای حفظ سلامت جسمانی خود استفاده از روغن‌ها را محدود کنند.

پخت و پز با روغن زیتون ممنوع

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خواص روغن زیتون گفت: روغن زیتون برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی هم به شدت توصیه می‌شود. به عقیده اکثر متخصصان تغذیه روغن زیتون یک روغن کاملا مفید برای هر رده سنی است و مصرف آن به میزان کم توصیه می‌شود.

جوزدانی در پایان گفت: روغن زیتون به علت نداشتن ویتامین D، کلسیم و منیزیم هیچ تاثیر بر پوکی استخوان ندارد و این باور به اشتباه در میان افراد جامعه مطرح شده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ