گنده گویی فرستاده روباه پیر در تهران

0

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس که دیروز دوشنبه میهمان ایرانی ها بود در مصاحبه ای منطقه غرب آسیا را به یک انبار باروت تشبیه کرده و نسبت به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه هشدار داده است.

هانت در این مصاحبه گفته است: غرب آسیا مثل باروت است؛ جایی که رخدادهای کوچک ممکن است منجر به یک فاجعه در مقیاس جنگ جهانی اول شود. ما موضوع تحریمها را داریم. رقابت منطقه‌ای ایران و عربستان را داریم که بیشتر و بیشتر در حال خطرناک تر شدن است و منجر به جنگ نیابتی شده است. اگر اینها را کنار هم قرار دهیم و به خطرات منجر به جنگ جهانی اول نگاه کنیم می‌بینیم که رویدادهای کوچک مثل زنجیره‌ای از رویدادها می‌توانند عواقب فاجعه باری داشته باشند.

وزیر خارجه انگلیس عکس روباه پیر روباه پیر انگلیس دیپلماسی اعتدال چهره واقعی انگلیس جرمی هانت کیست ایران و انگلیس

وی تعیین مرزهای رژیم صهیونیستی را نیز یکی دیگر از موضوعات مهم خاورمیانه دانسته است.

وزیر خارجه انگلیس همچنین درباره بازداشت، محاکه و زندانی شدن جاسوس های دو تابیعتی در ایران صحبت و نسبت به تکرار چنین رویدادهایی به تهران هشدار داده و انگلیس را به عنوان یکی از بازیگران مهم حاضر در خاورمیانه معرفی کرده است.

اشاره غیر مستقیم به نقش انگلیس در شکل گیری بحران های خاورمیانه

هشدار درباره وقوع جنگ جهانی اول و عنوان داشتن اینکه انگلیس از بازیگران مهم در خاورمیانه است نشان می دهد که این کشور در شکل گیری بحران های خاورمیانه نقشی انکار ناپذیر دارد.

اشاره به جنگ جهانی اول آن هم زمانی که هانت در ایران حضور داشت می تواند حاوی پیام های متعددی برای تهران باشد. یکی از نقاط تاریک تاریخ ایران مربوط به دوره پایانی جنگ جهانی اول و اشغال کشورمان از سوی نیروهای متفقین است. در آن دوران انگلیس با فریب و احتکار گسترده مواد غذایی موجبات رقم خوردن قحطی گسترده در ایران را فراهم کرد. متاسفانه به این بخش از تاریخ ایران و نقشی که انگلیس در فجایع آن دوران داشته آن چنان که باید پرداخته نمی شود و شاید یکی از دلایلی که فرستاده های لندن به خود اجازه می دهند در سفر به تهران اقدام به تهدید کنند همین امر باشد.

این تهدید هانت با استفاده از کلید واژه «قحطی جنگ جهانی اول» آن هم در زمانی که اروپا منافقانه سخن از لزوم تداوم برجام می گوید، از دو منظر حائز اهمیت است؛ اول اینکه؛ با استراتژیک دانستن اتحاد انگلیس و سعودی، تلویحا کشورمان تهدید به «مواجهه سخت» از سوی مثلث شوم غربی، عبری، عربی شده است. دوم اینکه؛ دولت و ملت ایران را با ترساندن از قحطی بزرگ، در دوراهی پذیرش خواسته های نامعقول و تجاوزکارانه آمریکا و اروپا و تن دادن به سازش از یک سو و تحریم های شدید از سوی دیگر قرار داده شده است. این همان نکته ای است که بی بی سی فارسی به عنوان پیاده نظام رسانه ای غرب در ایجاد جنگ روانی علیه ملت ایران چندی است آن را در دستور کار خود قرار داده است.

از سویی؛ تهدید به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه در حالی انجام می شود که اخیرا انگلیس اقدام به دایر کردن پایگاه نظامی در عمان کرده و از سوی دیگر برای پایان دادن به جنگ یمن وارد میدان شده است.

هانت پیش از سفر به ایران، به عربستان سفر کرده و در خصوص لزوم پایان دادن به جنگ یمن با سران ریاض گفتگو کرده بود.

با توجه به پرونده کثیفی که انگلیس در منطقه دارد از شکل گیری رژیم صهیونیستی گرفته تا اختلافات مرزی افغانستان و پاکستان، جنگ عراق، کمک تسلیحاتی به تروریست های حاضر در سوریه و … نمی توان عنوان داشت که لندن از روی حس انسان دوستی و برای پایان دادن به رنج مردم یمن، برای پایان دادن به جنگ این کشور وارد میدان شده است.

از هم اکنون می توان پیش بینی کرد که اگر نقشه انگلیس برای پایان دادن به جنگ یمن به نتیجه برسد، خروجی این رویداد به گونه ای خواهد بود که گسترش نفوذ انگلیس در منطقه را به دنبال داشته باشد.

وزیر خارجه انگلیس عکس روباه پیر روباه پیر انگلیس دیپلماسی اعتدال چهره واقعی انگلیس جرمی هانت کیست ایران و انگلیس

نکته ای که نباید از آن غافل شد این است که هانت در سفر به ریاض، عربستان را شریک استراتژیک انگلیس خوانده و در سفر به تهران، ایران را تهدید به وقوع جنگ جهانی در خاورمیانه کرده است. از گذشته انگلیسی ها به روباه صفتی و خباثت معروف بوده اند اما به نظر می رسد این بار فرستاده ملکه باکینگهام و نخست وزیر در آستانه سقوط انگلیس دچار اشتباه شده باشد چون تاریخ نشان داده ایران در برابر تهدید و فشار کوتاه نمی آید.

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ