میزان فروش و عملکرد شرکت سیمان تهران (ستران) در سال ۹۷

0

شرکت سیمان تهران با نماد ستران در حال حاضر با ۴ خط تولیدی فعال و ۲ خط نیمه فعال در حال فعالیت می‌باشد و به تولید محصولات اصلی همچون تولید سیمان فله و پاکتی ( در تیپ‌های ۱، ۲، ۵، حفاری و پزولانی) و کلینر می‌پردازد.

شرکت سیمان تهران با بهره گیری از پنج واحد تولیدی، آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت و تنوع محصول، با داشتن پتانسیل گسترده در بخش معادن و مواد اولیه توانسته است به عنوان بهترین تولیدکننده سیمان‌های چاه نفت با تولید ۵ کلاس از این سیمان مطابق استاندارد انجمن نفت امریکا (API) و همچنین تولید ۷ نوع سیمان پرتلند منطبق بر استاندارد ملی ایران و دو نوع سیمان پرتلند پوزوالنی منطبق بر استاندارد ایران و تولید سیمان رنگی از نظر تنوع تولید نیز در سطح بالایی از  کارخانه‌هایی تولید سیمان نسبت به شرکت‌های هم گروه خود قرار دارد. شرکت در نیمه دوم سال قبل توانسته است پروژه خط تولیدی واحد نهم را با ظرفیت اسمی سالانه ۱۱۴ هزارتن کلینکر و ۴۵۴ر۵ هزار تن سیمان ، پس از سیر مراحل تولید آزمایشی به بهره برداری برساند که شرکت در صدد است از حداکثر ظرفیت تولید واحد فوق استفاده نماید .

صنعت سیمان طی سال‌های اخیر با توجه به بهره برداری از کارخانجات جدید از یکطرف و رکود صنعت ساختمان و کاهش اجرای پروژه‌های عمرانی دچار مازاد عرضه گردیده است که موجب افزایش رقابت بین شرکت‌های سیمانی شده است و که این افزایش رقابت کاهش فروش را برای سیمانی‌ها در پی داشته است که در نهایت منجر به کاهش سوددهی و کاهش نقدینگی شرکت‌ها شده است.

بررسی درآمدهای عملیاتی شرکت طی دوره ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۷ نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی شرکت طی این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش یافته است. افزایش درآمدهای عملیاتی نسبت به دوره قبل عمدتاً بدلیل افزایش متوسط نرخ فروش سیمان بوده است. افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته به مبلغ ۲۵ میلیارد تومان (معادل ۵۰ درصد) نسبت به دوره مشابه قبل عمدتاً بابت افزایش نرخ نهاده های تولید از جمله حقوق و دستمزد، سوخت مواد اولیه و هزینه های قطعات و تعمیرات و نگهداری می‌باشد. با در نظر گرفتن درآمد عملیاتی و بهای تمام شده کالای فروش رفته سود ناخالص شرکت جمعاً به مبلغ ۱۵ میلیارد تومان (معادل ۳۰ درصد) نسبت به دوره مشابه قبل افزایش یافته است .

با وجود افزایش سود ناخالص شرکت طی دوره مورد گزارش، سود خالص و سود به ازای هر سهم شرکت طی دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷، رشد منفی داشته است. سود خالص شرکت از ۱۴۲ میلیون تومان در دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۶ به زیان ۸ میلیارد تومانی در دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ رسیده است. که این امر موجب شده است سود به ازای هر سهم شرکت از ۱ ریال شرکت در دوره ۹ ماهه ۹۶ به زیان ۴۶ ریالی در دوره ۹ ماهه ۹۷ رسیده است. دلیل اصلی زیان‌ده شدن شرکت افزایش هزینه‌های فروش و سایر هزینه‌های عملیاتی شرکت و هزینه مالی شرکت می‌باشد. هزینه های فروش ، اداری و عمومی نسبت به دوره مشابه قبل به مبلغ ۱۲ میلیارد ریال (معادل ۰۵ درصد) افزایش یافته است که علاوه بر افزایش متعارف هزینه ها ، عمدتاً ناشی از افزایش هزینه کرایه حمل سیمان تا محل مصرف می باشد. افزایش سایر هزینه های عملیاتی به مبلغ ۸ میلیارد تومان نسبت به دوره مشابه قبل عمدتا بابت افزاش هزینه های جذب نشده در تولید و همچنین کاهش سایر درآمدهای غیر عملیاتی که عمدتاً بابت کاهش درآمد حاصل از فروش ضایعات می باشد  موجب زیان‌ده شدن شرکت طی دوره ۹ ماهه شده است.

وضعیت صنعت سیمان وضعیت سیمان تهران قیمت سیمان تهران عملکرد شرکتها سود سهام سیمان تهران (ستران) تحلیل صنعت سیمان تحلیل سیمان تهران (ستران) اخبار گروه سیمانی اخبار شرکت سیمان تهران اخبار سیمان اخبار بازار سیمان

طی دوره ۳ ماه آخر سال، به دلیل شرایط رکودی حاکم بر فضای اقتصادی و کاهش ساخت و ساز به دلیل شرایط موجود و همچنین منتهی شدن به آخر سال، پیش بینی می‌شود فروش شرکت روند رو به افزایش نداشته باشد و در شرایط ایده آل در بازار داخل بتواند میزان فروش گذشته را حفظ کند. اما در دوره مالی سال آینده رکود اقتصادی و به تبع آن کندشدن اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز مسکن می‌تواندکاهش تقاضای مصرف را به دنبال داشته، که یکی از عوامل ریسک صنعت سیمان و کاهنده سود در کوتاه مدت می باشد. علاوه بر ریسک کاهش تقاضا برای محصولات، افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی یکی از خطراتی است که شرایط اتی شرکت را تهدید می‌کند. افزایش نرخ حامل های انرژی  (برق ،گاز ، مازوت) در صورت عدم برنامه ریزی مناسب درجهت کاهش تاثیرات آن می‌تواند سود آوری صنعت سیمان را کاهش دهد که در این مورد شرکت جهت افزایش بهره‌وری انرژی وکاهش قیمت تمام شده اجرای پروژه جایگزین ۲ (واحدنهم) سیمان تهران باتکنولوژی روز دنیا و کاهش مصرف انرژی از برنامه های شرکت سیمان تهران درجهت مقابله با تاثیرات افزایش هزینه انرژی و کاهش سود آوری شرکت می باشد. البته به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی در واحدهای خط ۳ و ۴ و ۶ هزینه های تعمیرات و نگهداری و محیط زیست رو به افزایش خواهد بود. بنابراین به طور کلی در شرایط فعلی روند سودآوری شرکت در طی سه ماه زمستان  و سال مالی ۹۸، خارج از مدیریت شرکت بوده و بیشتر به فضای اقتصاد کلان و روابط تجاری و سیاسی ارتباط دارد که در صورت عدم کنترل این عوامل پیش بینی می‌شود صنعت سیمان هم‌سو با رکود در بخش ساخت و ساز دوره رکود و کسادی را تجربه کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ