بررسی عملکرد و میزان فروش شرکت سیمان کرمان (سکرما) در سال ۹۷

0

شرکت گروه صنایع سیمان کرمان  در زمینه تولید سیمان پرتلند تیپ ۲، سیمان پرتلند تیپ ۵، سیمان پرتلند پوزولاتی، سیمان پرتلند ۱-۴۲۵ و ۱-۵۲۵، سیمان چاه نفت، سیمان مرکب، سیمان سفید فعالیت دارد. با توجه به اوضاع مصرف سیمان در بازار داخلی و مشکلات موجود برای صادرات و محدودیت سهمیه بندی اعمال شده از سوی انجمن صنفی سیمان و نیز افزایش هزینه حمل، شرکت موفق به کسب درآمد ۱۳۱ میلیارد تومانی در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ شده است. درآمد عملیاتی شرکت در دوره مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۹ درصد رشد داشته است. شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ توانسته است ۹۲۶ هزار تن در بازار داخلی و ۳۴ هزا تن در بازار صادراتی سیمان به فروش برساند، که نسبت به دوره مشابه سال قبل میزان فروش شرکت نزدیک به ۴۰ هزار تن کاهش داشته است که این میزان کاهش به علت وقفه سه هفته‌ای حمل و نقل بار ناشی از اعتراض کامیون‌داران به نخ‌های کرایه حمل می‌باشد، اما به دلیل افزایش نرخ سیمان توسط انجمن صنفی کارفرمایان سیمان و همچنین تغییر در ترکیب فروش موفق به افزایش ۹ درصدر در مبلغ ریالی نسبت به دوره ۹ ماهه سال گذشته شده است. بهای تمام شده کالای فروش رفته به میزان ۱۳درصد نسبت به سال مالی قبل افزایش دارد که این افزایش ناشی از افزایش هزینه حقوق و دستمزد مطابق بخشنامه وزارت کار و امور رفاهی و نرخ خرید مواد و لوازم مصرفی مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر نرخ ارز می‌باشد.

به طور کلی برایند درآمدهای محقق شده و بهای تمام شده کالای فروش رفته، افزایش ۲ میلیارد تومانی سود عملیاتی و افزایش ۱۰ میلیارد تومانی سود خالص شرکت نسبت به دوره مالی ۹ ماهه سال گذشته را دربرداشته است. همچنین سود به ازای هر سهم از ۳۵۱ ریال در ۹ ماهه ۹۶ به ۴۵۱ ریال در ۹ ماهه ۹۷ رسیده است، در نتیجه می‌توان عملکرد مالی شرکت را مثبت ارزیابی کرد.

عملکرد شرکتها سود سهام سیمان کرمان سهامداران سیمان کرمان تحلیل سیمان کرمان بورس نیوز بهترین سایت تحلیل بورس بهترین تحلیل سهام بهترین تحلیل بنیادی اخبار مهم بورس اخبار گروه سیمانی اخبار سیمان آینده صنعت سیمان

عملکرد آتی شرکت

سیمان کرمان دارای سه خط تولید با قدمت بیش از ۵۰ سال و با سه نوع تکنولوژی متفاوت و تقریبا منسوخ شده در حال بهره برداری می باشد. بنابراین هزینه های تعمیرات و نگهداری، انرژی و سوخت مصرفی نسبت به کارخانجات مشابه با همین ظرفیت تولید بسیار بالا می‌باشد و از آنجاییکه تکنولوژی قدیمی می‌باشد آلایندگی آن بیشتر است و برای رفع آن بصورت مداوم باید هزینه صورت گیرد. مجموع این ایرادات موجب می‌گردد تا در بلند مدت بهره برداری از آ ن غیر اقتصادی و قابلیت رقابت با سایر شرکت‌های هم گروه به صورت چشمگری کاهش یابد. بنابراین نیاز به بهینه سازی خط‌های تولید جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش عملکرد و حفظ قدرت رقابت با شرکت‌های هم گروه امری گریز ناپذیر می‌باشد که در این رابطه شرکت برنامه دارد با هزینه ۲۰۴ میلیارد تومانی به بهینه سازی خط ۳ تولید جهت کاهش هزینه تولید و افزایش تولید به بهره‌برداری برساند. که پیش بینی می‌گردد تا پایان سال ۱۳۹۹ پروژه فوق به بهره برداری برسد. بنابراین می‌توان انتظار داشت طی یک بازه زمانی بلند مدت شرکت با کاهش هزینه‌ها و افزایش سطح تولید به درآمد عملیاتی بالا دست یابد.

بدلیل رکود اقتصادی بین المللی و افزایش حجم تولید سیمان در سطح کشور، ریسک کاهش تقاضا برای مصرف سیمان، ناشی از رکود نسبی حاکم بر ساخت و ساز داخل به علاوه کاهش یا ثبات نسبی قیمت های فروش سیمان نسبت به سالهای گذشته ، بعنوان یک مخاطره برای شرکت تلقی می گردد. همچنین افزایش نرخ ارز به دلیل قدیمی بوده خطوط تولید شرکت موجب بالا رفتن هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری ماشین الات و خطوط تولید می‌گردد. بنابراین با توجه به عملکرد مثبت شرکت از نظر ریالی در فروش به دلیل افزایش نرخ فروش محصول و افزایش نرخ دلار، انتظار ادامه این روند به دلیل خط تولید منسوخ شده شرکت و شرایط نابسمان اقتصادی در داخل و کاهش ساخت و ساز در بخش‌های خصوصی و دولتی و اعمال محدودیت‌های صادراتی به دلیل تحریم‌ها، انتظار بالایی می‌باشد اما برای سه ماه اتی همچنان می‌توان با کاهش کم در بخش فروش به سوددهی مثبت شرکت در سال مالی ۹۷ امیدوار بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ