بازار خشکبار در آستانه شب عید ۹۸/ علت گرانی آجیل چیست؟

0

از افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت‌ها تا کاهش چشمگیر مشتری برای خرید آجیل

سید ناصر کمالی، یکی از فعالان حوزه توزیع آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح جزئیاتی هر چه بیشتر از شرایط حاکم بر بازار مذکور در این ایام اظهار کرد: متاسفانه قیمت‌ها به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل، ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است و همین موضوع بر کاهش ضریب تقاضا از سوی مشتریان بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت مغز گردو، بسته به کیفیت آن ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، پسته ۱۴۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، بادام آستانه ۵۰ هزار تومان، کشمش معمولی ۲۸ هزار تومان و کشمش اعلاء ۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

کمالی در ادامه بیان کرد: به عنوان نمونه، پسته‌ای که در حال حاضر به قیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود، سال پیش در همین ایام با قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

این فعال در بخش توزیع آجیل و خشکبار گفت: متاسفانه به تبع افزایش افسار گسیخته قیمت ها، مراجعه مشتری نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و ریزش متقاضی خشکبار به نسبت سال گذشته بیش از ۶۰ درصد برآورد می‌شود و متقاضیان فعلی نیز عمدتا به خرید محصولات ارزان قیمت مبادرت می‌ورزند.

وی گفت: در حال حاضر، عمده مراجعه کنندگان به خرید تخمه آفتابگردان که در میان خشکبار، ارزان‌ترین محصول به شمار می‌رود اقدام می‌کنند.

کمالی در پاسخ به سئوال خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص کیفیت و چگونگی مراودات بازار توزیع عمده خشکبار با فعالان و واحد‌های صنفی خُرد تصریح کرد: در حال حاضر بر خلاف سال گذشته، عرضه کنندگان خشکبار از دریافت چک اجتناب می‌کنند و برای تحویل بار صرفا به پول نقد بسنده می‌کنند.

این فعال در حوزه توزیع خشکبار و آجیل در ادامه بیان کرد: همین شیوه کار باعث شده ما نیز برای تهیه بار مورد نیاز خود دچار مشکل شویم و به واقع عامل اصلی نارسایی اشاره شده کمبود نقدینگی است.

وی در پایان یادآوری کرد: البته در ارتباط با شرایط کسب و کار واحد‌های توزیع کننده خرد خشکبار، ذکر این نکته ضروری است که بنابر محل فعالیت، از حیث جانمایی و جغرافیایی، وضعیت فروش متفاوت است و طبیعتا در مناطق مرفه نشین، کاهش مشتری کمتر به چشم می‌آید، اما در کلیت امر شرایط حاکم بر بازار خشکبار، مساعد و مطلوب به نظر نمی‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ