آگاهی از مشکلات سلامتی با بوی بد دهان

0

بوی بد دهان لزوما به معنای رعایت‌ نکردن بهداشت نیست؛ این مشکل ممکن است نشانه یک بیماری درمان نشده باشد.

مجله سلامت علت بوی بد دهان زبان سلامت بدن رعایت بهداشت دهان و دندان حفظ سلامت بدن چه بیماری هایی باعث بوی بد دهان هستند بوی بد دهان از چیست بوی بد دهان بهداشت دهان و دندان اخبار سلامت

‌ریفلاکس اسیدی: اگر دهان شما بوی ترش می‌دهد، احتمالا عامل ایجاد آن، ریفلاکس اسیدی است. برای از بین رفتن این بو، ابتدا باید شرایط خود را کنترل کنید. تغییر رژیم غذایی و حذف غذا‌های محرک مانند سیر، غذا‌های تند و قهوه می‌تواند کمک کننده باشد.

بیماری‌های لثه: اگر بوی دندان پوسیده از دهان خود احساس می‌کنید بهتر است به دندانپزشک مراجعه کنید. التهاب لثه و پریودنتیت که یک عفونت بسیار شایع لثه است دو بیماری مرتبط با بوی بد دهان هستند.

‌سرطان معده: احساس طعم فلز در دهان با بوی تنفسی مشابه می‌تواند نشانه‌ای از سرطان معده باشد. اما باید توجه داشت گاهی برخی از دارو‌ها می‌توانند بوی مشابهی ایجاد کنند.

دیابت: اگر از دهانتان بوی میوه‌ای احساس می‌کنید، آن را نشانه‌ای از یک مشکل سلامت تلقی کنید. چنین بویی تنها زمانی ظاهر می‌شود که فرد در شرف ابتلا به کتواسیدوز دیابتی باشد. اگر متوجه بوی میوه‌ای دهان‌تان شدید بهتر است از یک متخصص غدد وقت بگیرید.

سرطان ریه: سرطان ریه باعث ایجاد بوی خاصی در دهان می‌شود که اغلب آن را بوی فساد و پوسیدگی توصیف می‌کنند. اگر این بوی خاص را از دهانتان احساس می‌کنید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

نارسایی کلیه: اگر احساس می‌کنید بازدم شما بوی ماهی می‌دهد، احتمال این‌که دچار نارسایی کلیه باشید وجود دارد. نارسایی کلیه، خروج و دفع سموم خطرناک و ضایعات از بدن را مختل می‌کند و تجمع این مواد بر همه اعضای بدن ازجمله سیستم تنفسی فرد تأثیر می‌گذارد. تنفسی که بوی ماهی از آن استنشاق می‌شود، از علائم این مشکل است.

تحمل نکردن لاکتوز: احساس بوی شیر ترش از دهان نشانه قطعی عدم تحمل لاکتوز است. به این معنی که بدن شما نمی‌تواند پروتئین موجود در شیر را تجزیه کند. علائم دیگر این مشکل شامل گرفتگی عضلات و اسهال است.

نارسایی کبد: بوی شیرین شبیه بوی کپک به این معنی است که کبد شما خوب کار نمی‌کند. یکی دیگر از علائم این بیماری زردشدن پوست و سفیدی چشم است.

سنگ لوزه: توده‌ای از مواد کلسیمی است که در شکاف لوزه‌ها تشکیل می‌شوند و یکی از‌علل بوی بد دهان به شمار می‌آید. معمولا این بو را شبیه بوی پوشک کثیف توصیف می‌کنند. پزشک به کمک ابزار پزشکی خاصی به شما کمک می‌کند از شر کلسیم و باکتری‌های تجمع یافته در لوزه‌هایتان خلاص شوید. بوی بد دهان لزوما به معنای رعایت‌نکردن بهداشت نیست؛ این مشکل ممکن است نشانه یک بیماری درمان نشده باشد. در ادامه با ۹ مشکل سلامت آشنا می‌شوید که با بوی بد دهان مرتبط است.

منبع : جام جم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ