کاهش قیمت و رکود سنگین ، بازار خودرو را فرا گرفت

0

همان‌گونه که قیمت خودرو به شدت بالا رفته بوده، اکنون به صورت قطره‌چکانی در حال پایین آمدن است اما هنوز به ثبات نرسیده است.

پیش از این افرادی که می‌خواستند ریال خود را حفظ کنند، خودرو می‌خریدند و در نتیجه قیمت آن افزایش یافت، اما در حال حاضر اصلاً خرید و فروشی در بازار انجام نمی‌شود و مصرف‌کننده خودرو نمی‌خرد؛ عرضه در بازار زیاد است اما تقاضا نیست.

محمدی نیکخواه با بیان این‌که عرضه در بازار خودرو زیاد است اما خریدار نیست و بازار خودرو اشباع شده است، عنوان کرد: حدود ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار ماشین دو خودروساز خوابیده، ۱۶ هزار ماشین وارداتی در گمرک وجود دارد؛ دیگر مصرف‌کننده واقعی وجود ندارد که خودرویی را سه برابر قیمت سال گذشته خریداری کند و این به ندرت اتفاق می‌افتد.

این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: انتظار رکود بدتر از این را نیز در بازار داریم و کاهش بیشتری خواهیم داشت، زیرا چاره‌ای نیست. اگر در حال حاضر ثباتی در عرضه وجود ندارد، به این دلیل است که فردی ماشینی را خریداری کرده و اکنون به صرفه نیست که آن را کمتر بفروشد.

وی با اشاره به این‌که تکمیل خودروهای ناقص و عرضه آن به مشتری در کاهش قیمت خودرو تأثیر داشته است، تصریح کرد: هنوز هم تولیدکننده، فروش مستقیمی ندارد که بخواهد فوری بفروشد. در چند هفته گذشته فروش خودرو را به صورت نقد و اقساط و با شرایط اعلام می‌کرده که بعد نیز نمی‌تواند به صورت نقدی در بازار بفروشد و سند بزند و تا یک سال سند در رهن شرکت باقی می‌ماند.

محمدی نیکخواه اضافه کرد: هماهنگی‌هایی صورت گرفت و سایت‌ها قیمت‌ها را برداشتند. خودروسازها نیز اکنون تعهدات عقب افتاده خود و خودروهای ناقص را تکمیل می‌کنند و تحویل می‌دهند. تمام این موارد عواملی هستند که موجب شده عرضه در کف، زیاد و زیادتر شود.

این کارشناس بازار خودرو گفت: در حال حاضر در بازار خودرو رکود وجود دارد که شدیدترین رکود است. هیچ نمایشگاهی که پروانه دارد و زیر نظر اتحادیه است، خرید و فروش نمی‌کند، زیرا اگر امروز خودرویی را به قیمت ۹۰ میلیون بخرد، باید چند روز بعد ۸۶ میلیون بفروشد، به همین دلیل خرید نمی‌کند و بیشتر در دست افرادی است که می‌خواستند سرمایه خود را حفظ کنند.

وی بیان کرد: مصرف‌کننده واقعی کف بازار نداریم و این عاملی می‌شود که قیمت روز به روز پایین‌تر می‌آید. ماشینی که دو هفته قبل ۱۰۵ میلیون اعلام قیمت می‌کردند، اکنون ۹۰ میلیون هم نمی‌خرند، حتی زمانی که ۱۰۵ میلیون هم اعلام می‌کردند کسی خریداری نمی‌کرد؛ این اعلام قیمت‌ها کار سایت‌ها بود.

محمدی نیکخواه خاطرنشان کرد: در حال حاضر کسی به نمایشگاه‌ها مراجعه نمی‌کند تا خودرویی خریداری کند و منتظر است تا هیاهو بخوابد. انتظار داریم قیمت‌ها هرچه سریع‌تر به قیمت اعلام شده کارخانه نزدیک شود که البته این قیمت‌ها نیز گران است و خود کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد قیمت را افزایش دادند.

این کارشناس بازار خودرو گفت: از مردم خواهش می‌کنیم، افرادی که مصرف‌کننده نیستند، به نمایشگاه‌ها و سایت‌ها مراجعه نکرده و سوال نکنند تا قیمت‌ها به ثبات نسبی برسد. همین که افراد مراجعه کنند، ایجاد انگیزه می‌کند که خریدار در بازار وجود دارد اما خرید نمی‌کنند و نابسامانی در بازار ایجاد می‌شود، بنابراین بهتر است که سکوت کنند و نخرند و مطمئن باشند که قیمت‌ها هرچه سریع‌تر به ثبات می‌رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ