بهترین روش های درمان کمر درد در دوران بارداری

0

کمردرد یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است مادران باردار با آن روبرو می‌شوند. از همین رو شناخت روش‌های درمان کمردرد در بارداری برای مادران اهمیت زیادی دارد. به طور معمول افزایش وزن و ترشح هورمون‌هایی که در شل شدن رباط‌ ها نقش دارند از مهم‌ترین دلایل کمردرد در بارداری هستند. هر ساله بیشتر از ۲ میلیون زن باردار با کمر دردهای شدیدی از ماه‌های پنجم تا هفتم بارداری روبرو می‌شوند.

ورزش کمر درد مراقبت های دوران بارداری کمردرد در بارداری علت کمر درد در بارداری سلامت نیوز دوران بارداری درمان کمردرد در بارداری درمان کمر درد درمان خانگی کمر درد

دلایل و علت کمر درد در بارداری

معمولاً کمر درد مادر باردار به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد. درد کمر در بارداری معمولاً در محل اتصال لگن با ستون فقرات بیشتر است. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علت کمردرد در بارداری آشنا شوید و اینکه اصلا کمر درد در بارداری نشانه چیست.

افزایش وزن

افزایش وزن در بارداری یکی از اولین دلایل کمر درد در بارداری است. زمانی که وزن فرد زیاد می‌شود، ستون فقرات قادر به تحمل این وزن نیست و همین موضوع موجب فشار به کمر و بروز درد می‌شود. وزن کودک در رحم مادر نیز به رگ‌های خوبی و اعصاب لگن و کمر فشار وارد می‌کند و همین موضوع نیز می‌توانید علت کمردرد در بارداری باشد.

تغییر مرکز ثقل بدن

بارداری مرکز ثقل بدن را جابجا می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا مادر باردار به صورت ناخودآگاه طریقه ایستادن و راه رفتن خود را تغییر دهد. این موضوع می‌تواند موجب ایجاد درد کمر باشد.

تغییرات هورمونی

کمر درد بارداری نشانه تغییران هورمونی هم هست. در دوران بارداری هورمونی به نام ریلکسین در بدن ترشح می‌شود. این هورمون به رباط‌های لگن و مفاصل اجازه شل شدن می‌دهد. دلیل این موضوع آماده شدن بدن مادر برای تولد نوزاد است. در بسیاری از مواقع علت کمر درد در این دوران می‌تواند ترشح همین هورمون ریلکسین باشد که موجب شل شدن عضلات ستون فقرات شده است.

استرس و نگرانی

بیشتر خانم‌های بارداری فشار و استرس زیادی را تحمل می‌کنند و این موضوع از مهم‌ترین دلایل کمردرد در بارداری است. استرس موجب ایجاد اسپاسم می‌شود و بهترین درمان این است که مادر آرامش داشته باشد و از بدن خود بیشتر مراقبت کند.

ورزش کمر درد مراقبت های دوران بارداری کمردرد در بارداری علت کمر درد در بارداری سلامت نیوز دوران بارداری درمان کمردرد در بارداری درمان کمر درد درمان خانگی کمر درد

درمان و کاهش و تسکین کمر درد در بارداری

به منظور کاهش و تسکین کمردرد در بارداری راهکارهای متفاوتی وجود دارد. پیروی از این روش‌ها می‌تواند گامی مؤثر بر تسکین کمردرد بارداری باشد.

برای درمان کمردرد در بارداری ورزش کنید

ورزش منظم موجب تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری بدن می‌شود و فشار روی ستون فقرات را کاهش می‌دهد. بهترین ورزش‌ها برای خانم‌های باردار، شنا، پیاده‌روی و دوچرخه ثابت هستند. از طرف دیگر شما می‌توانید با انجام دادن نرمش‌هایی برای تقویت عضلات کمر و شکم، اقدام به تسکین کمردرد بارداری نمایید.

از روش سرد کردن و گرم کردن استفاده کنید.

یکی از روش‌های درمان کمر درد در این دوران استفاده از کمپرس سرد و گرم است. برای این کار باید بعد از مشورت با پزشک خود، روزانه ۲۰ دقیقه در محل درد کمپرس سرد قرار دهید. بعد از ۲ تا ۳ روز از یک پد گرم کننده یا کیسه آب گرم در محل درد استفاده کنید. توجه داشته باشید که هیچ‌گاه در دوران بارداری از کیسه آب گرم روی شکم خود استفاده نکنید.

به روش خوابیدن و نشستن خود بیشتر توجه کنید

مهم‌ترین عاملی که در کاهش کمردرد در بارداری مؤثر است، بهبود وضعیت بدن است. سعی کنید در هنگام نشستن خوابیدن مراقبت وضعیت کمر خود باشید. برای درمان کمردرد در بارداری بهتر است در زمان خوابیدن به پهلو یک بالشت بین دو زانوی خود قرار دهید. این کار موجب کاهش فشار به کمر می‌شود. اگر کار شما کامپیوتری است و لازم است پشت میز بنشینید، بهتر است در زمان نشستن کاملاً صاف بنشینید و شانه‌ها را به سمت عقب بدهید. از کمربندهای طبی و مناسب استفاده کنید و کمرتان را گرم نگه دارید.

از یک فیزیوتراپ کمک بگیرید

در بسیاری از مواقع درمان درد کمر بارداری تنها به وسیله متخصصین این حوزه امکان پذیر است. زمانی که آسیب‌های جدی به کمر وارد شده باشد و درد بسیار زیاد باشد، بهترین روش کاهش کمر درد در بارداری این است که به سراغ یک فیزیوتراپ متخصص بارداری بروید. به طور معمول فیزیوتراپ برای درمان کمردرد به شما کمک می‌کند تا درست راه بروید. درست بنشینید. ورزش‌های مناسبی برای تسکین کمردرد بارداری انجام دهید. از طرف دیگر در صورت لزوم می‌توانید از روش‌های درمانی فیزیوتراپی مخصوص برای کاهش کمر درد در بارداری استفاده کنید و درد کمتری را تحمل کنید.

منبع : افق کوروش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ