طرز تهیه بادمجان شکم پر به روش ترکی و شمالی

0

بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا به قول ترک‌ها «قارنی یارخ» از جمله لذیذترین خوراک‌هایی است که می‌توانید با بادمجان درست کنید. ترک‌ها مدعی‌اند که قارنی یارخ را برای اولین بار آن‌ها درست کرده‌اند و مناطق دیگر به خصوص استان‌های شمالی از روی دست آن‌ها به دستور پخت این غذا رسیده‌اند. البته بادمجان شکم پر شمالی‌ها در جزییات با قارنی یارخ فرق دارد. به هر حال بادمجان شکم پر یا شکم پاره یا قارنی یارخ نخستین بار دستپخت هر قومی که بوده دستشان درد نکند.

طرز تهیه بادمجان شکم پر مجلسی با گوشت چرخکرده به سبک ترک‌ها

نکات آشپزی جدید خوب ناهار و شام خوشمزه چی بپزم مواد لازم بادمجان شکم پر ترکی و شمالی مجله آشپزی مثبت فوت و فن آشپزی طرز تهیه بادمجان شکم پر ترکی و شمالی خلاقیت آشپزی ترفند های آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش آشپزی آشپزی مدرن آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آشپزی با گوشت

مواد لازم برای ۶ نفر

بادمجان بزرگ : ۸ عدد

پیاز : ۱ عدد متوسط

گوشت چرخکرده : ۵۰۰ گرم

قارچ : ۳۰۰ گرم

گوجه فرنگی : ۳ عدد

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل، دارچین : به مقدار دلخواه

گوجه فرنگی : ۷ عدد رنده شده

رب : ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

برای درست کردن غذای بادمجان شکم پر مجلسی با گوشت چرخکرده ابتدا بادمجان‌ها را از طول یک سانتی‌متر مانده به بالا و پایین بادمجان با چاقوی تیز برش بزنید و شکم‌شان را خالی کنید (دم بادمجان‌ها را جدا نکنید). روی بادمجان‌ها نمک بپاشید و ۱ ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان گرفته شود. در این فاصله پیازها را نگینی خرد کنید. وقتی پیازها تفت خوردند و سبک شدند گوشت چرخکرده را اضافه کنید. وقتی رنگ گوشت قهوه‌ای شد ۴ عدد گوجه فرنگی رنده شده،، قارچ خرد شده، نمک، فلفل و زردچوبه به همراه سایر ادویه‌جات را اضافه کنید. اجازه دهید آب گوجه فرنگی و قارچ‌ها کاملا کشیده شود و سپس ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه را اضافه کنید. وقتی رب سرخ شد و طعم خامی آن گرفته شد مایه گوشت شما آماده است.

بادمجان‌های برش زده را بشورید و خشک کنید. در مقدار کمی روغن بادمجان‌ها را سرخ کنید. شکم بادمجان‌های سرخ شده را با مایه گوشتی آماده شده پر کنید. در یک قابلمه یا ماهیتابه گود مناسب یک عدد پیاز را ریز خرد کنید و تفت دهید. ۳ عدد گوجه فرنگی را رنده کنید و با پیازها تفت دهید. ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه هم اضافه کنید تا سرخ شود. کمی فلفل و زردچوبه هم اضافه کنید و با سایر مواد تفت دهید. سپس ۲/۳ لیوان آب گوشت یا اگر آب گوشت ندارید ۱ و نیم استکان آبجوش و یک عدد عصاره گوشت اضافه کنید و حل کنید. بادمجان‌های شکم پر را با احتیاط در این سس بگذارید و درب قابلمه را ببندید تا بادمجان شکم پر با سسی که درست کرده‌اید حسابی جا بیفتد و سس غلیظ شود.

طرز تهیه بادمجان شکم پر شمالی

نکات آشپزی جدید خوب ناهار و شام خوشمزه چی بپزم مواد لازم بادمجان شکم پر ترکی و شمالی مجله آشپزی مثبت فوت و فن آشپزی طرز تهیه بادمجان شکم پر ترکی و شمالی خلاقیت آشپزی ترفند های آشپزی بهترین سایت آشپزی آموزش آشپزی آشپزی مدرن آشپزی ساده سریع و آسان آشپزی خانگی آشپزی بدون فر آشپزی با گوشت

شمالی‌های برای درست کردن بادمجان شکم پر مجلسی از انواع سبزی محلی مثل چوچاق هم استفاده می‌کنند. گاهی هم به ترکیب بادمجان شکم پر رب انار اضافه می‌کنند.

مواد لازم

بادمجان ریز قلمی: ۶ تا هشت عدد

پیاز: ۱ عدد متوسط

مغز گردو چرخکرده: ۱ پیمانه

سبزی معطر چرخکرده و سرخ شده: ۱ پیمانه شامل سبزی شامل: گشنیز، ریحون محلی، نعنا، جعفری و تره

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه: ۱ قاشق غذاخوری

رب آلوچه: ۱ قاشق غذاخوری(اختیاری)

گوجه فرنگی: ۳ یا ۴ عدد

طرز تهیه

بادمجان‌ها را به همان ترتیب گفته شده در دستور قبلی از وسط برش بزنید، شکم بادمجان را خالی کنید و روی آن‌ها نمک بپاشید. یک ساعت صبر کنید تا تلخی بادمجان از بین برود و سپس بادمجان‌ها را بشورید. بادمجان‌ها را در مقداری روغن سرخ کنید. یک عدد پیاز را ساطوری خرد کنید و مغز گردو چرخکرده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید گردو کمی تفت بخورد سپس سبزی که قبلا سرخ شده را به مواد اضافه کنید. مواد را با هم تفت دهید و رب گوجه را اضافه کنید. کمی صبر کنید تا رب گوجه هم تفت بخورد و طعم خامی آن گرفته شود. حالا رب انار و رب آلوچه را هم اضافه کنید. گوجه فرنگی‌ها را جداگانه سرخ کنید و کنار بگذارید. شکم بادمجان‌ها را با مواد فوق پر کنید و سپس بادمجان‌ها را در یک ماهیتابه یا قابلمه بچینید. گوجه فرنگی‌ها را هم کنار و اطراف بادمجان‌ها بچینید، یک استکان آب جوش اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید تا با شعله ملایم گاز پخته شوند و جا بیفتند.

منبع : افق کوروش

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ