خوردن قورمه سبزی در بارداری

0

در هنگام بارداری خانم های باردار باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند و حتما با مشورت با دکتر خود از خوردن بعضی غذاها که برای آنها و جنین مضر است خودداری کنند . به طور کلی چه زنان باردار چه زنان غیر باردار یا کلا هر فردی باید غذا را به صورت کاملا متعادل مصرف کند و نباید در خوردن غذا افراط کرد . مثلا یکی از سبزی هایی که در قورمه سبزی Ghormeh sabzi – epersianfood وجود دارد سبزی جعفری است که معمولا خوردن آن در ماه های اول بارداری توصیه نمیشود . اما مصرف معمولی و کم آن در قورمه سبزی مشکلی ایجاد نمیکند . مثلا مصرف بیش از ۲۰۰ گرم جعفری در روز برای زنان باردار ممکن است خطر سقط به همراه داشته باشد .

قورمه سبزی دوران بارداری

مصرف زیاد این نوع سبزی در قورمه سبزی حین بارداری ممنوع

از دیگر سبزی هایی که در قورمه سبزی به مقدار کم استفاده میشود شنبلیله است . شنبلیله به دلیل اثرات هورمونی و انقباض های رحمی که ایجاد میکند نباید در هنگام بارداری به مقدار زیاد مصرف شود و همچنین بین خوردن شنبلیله و برخی از داروها باید زمانی معادل ۲ ساعت فاصله بیفتد . خوشبختانه در قورمه سبزی شنبلیله به مقدار خیلی کم استفاده میشود پس خطری برای زنان باردار ندارد .

گوشتی که در قورمه سبزی استفاده میکنید باید کاملا پخته باشد . در صورتی که گوشت درست نپخته باشد یا نیم پز باشد ممکن است برای زنان باردار مشکل ایجاد کند .

مصرف لوبیا موجود در قورمه سبزی در هنگام بارداری

مصرف لوبیاهایی مانند لوبیای چشم بلبلی ،  لوبیا قرمز یا سفید و حتی عدس در زمان بارداری بسیار مفید است زیرا لوبیا سرشار از پروتئین ، فیبر ، منیزیم ، کلسیم و فولات میباشد و به شدت کم خونی را کاهش میدهد .اما بهتر است از مصرف بیش از اندازه ی لوبیا خودداری شود. چون لوبیا باعث نفخ میشود و ممکن است مشکلاتی پیش اورد . برای اینکه لوبیا نفخ کمتری داشته باشد میتوانید لوبیا ها را چند ساعت قبل از مصرف خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید .

پس به طور کلی اگر در هنگام بارداری غذاهایی مانند قورمه سبزی مصرف شود مشکل خاصی برای مادر و جنین به وجود نمی آورد . اما زنان باردار در مصرف تمام مواد غذایی باید اعتدال را رعایت کنند تا دچار اضافه وزن نشوند .

غذاهایی که نباید در هنگام بارداری مصرف کنید :

اولین کاری که نباید در هنگام بارداری انجام دهید این است که سبزیجات را نشسته بخورید . سبزیجات نشسته حاوی مقدار زیادی باکتری و گل و لای است که برای زنان باردار به هیچ عنوان خوب نیست .

جگر به دلیل اینکه مقدار زیادی ویتامین A دارد برای زنان باردار توصیه نمیشود و ممکن است مصرف بیش از حد ان موجب سقط شود . و به طور کل مصرف ویتامین A به مقدار زیاد در هنگام بارداری توصیه نمیشود .

مصرف بیش از حد غذاها یا نوشیدنی هایی که ویتامین C دارد در ماه های اول حاملگی ممکن است موجب سقط شود .

زنان باردار باید در اوایل حاملگی خود مصرف نوشیدنی های کافئین دار را به حداقل ممکن برسانند و یا کلا از مصرف ان خودداری کنند .

شیر های غیر پاستوریزه برای سلامتی زنان باردار مضر است . در حد امکان  زنان باردار باید سعی کنند که  از شیر های پاستوریزه و بهداشتی استفاده کنند .

زنان باردار باید از مصرف غذاهای مانده جدا پرهیز کنند . غذایی که بیش از ۲ ساعت بیرون از یخچال مانده را نباید خورد . زیرا در هوای گرم باکتری های موجود در غذا شروع به رشد کردن میکنند .

زنان باردار ماهی هایی که جیوه ی بالایی دارند را نباید مصرف کنند . این ماهی ها شامل ماهی هایی چون ماهی خال خالی ، ماهی تیفلی ، کوسه و …. میباشد . مصرف این نوع ماهی ها ممکن است منجر به آسیب مغزی و تاخیر در رشد جنین شود .

از خوردن غذاهای خام به طور کلی باید اجتناب کرد چون این غذاها حاوی ویروس و باکتری هایی هستند که میتوانند برای مادر و جنین خطر افرین باشد .

آویشن یک گیاه بسیار پرخاصیت است که اغلب به عنوان دمنوش استفاده میشود . اما زنان باردار باید در اوایل حاملگی خود از خوردن ان اجتناب کنند .

غذاهایی که بهتر است در هنگام بارداری خورده شود :

حتما در هنگام بارداری بدن به اهن فراوانی نیاز دارد زیرا کمبود آهن ، کم خونی  مادر و جنین را به دنبال دارد .اسفناج و سیب زمینی حاوی اهن فراوان هستند .

در هنگام بارداری باید غذاهایی که پروتئین فراوان دارند مصرف شود .زیرا  پروتئین عامل اصلی برای رشد ذهنی کودک میباشد . غذاهایی مانند عدس ، تخم مرغ ، شیر و بادام زمینی و گردو سرشار از پروتئین هستند .

حتما در هنگام بارداری باید  از میوه و سبزیجات تازه استفاده شود زیرا حاوی ویتامین های زیادو مفیدی هستند .

غذاهایی که امگا۳ دارند نیز بسیار توصیه میشود . غذاهایی مانند ماهی ، آجیل ، آووکادو و …. .

حتما باید غذاهایی که در هضم غذا موثر است نیز مصرف شود تا اگر در هنگام بارداری کسی دچار نفخ یا سو هاضمه شد این غذاها به او کمک کند .

جهت آشنایی با غذاهای لذیذ ایرانی مانند Zereshk Polo Ba Morgh و سایر غذاها به سایت epersianfood مراجعه نمایید.

www.epersianfood.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ