چرا اخذ گواهینامه ایزو اهمیت دارد؟

0

ایزو چیست؟

ISO یا international standards organization نام سازمانی می باشد که به منظور یکپارچه سازی استاندارد ها در تمامی کشور ها به وجود آمده است.این سازمان در سال ۱۹۲۶ با نام International standard association یا ISA تاسیس شد و ۲۰ شرکت در آن حضور داشتند که پس از گذشت ۱۴ سال و در سال ۱۹۴۲ به حالت تعطیلی در آمد اما در سال۱۹۴۷ و پس از گذشت۵ سال ، فعالیت خود را در زمینه یکپارچه سازی استاندارد ها در وسعت جهانی و ارائه تسهیلات در رابطه با تجارت های بین کشور ها و همچنین حمایت از سازمان های تولید کننده و مصرف کننده با نام ISO از سر گرفت.

پس از بازگشایی مجدد این سازمان، ۲۵ کشور به عضویت آن درآمدند و با گذشت زمان این تعداد امروزه به ۱۳۲ کشور که شامل ۹۰ کشور عضو اصلی ، ۳۴ کشور عضو مکاتبه ای و همچنین دارای ۸ عضو مشترک می باشد.

موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران از اعضای اصلی این سازمان می باشد و با این سازمان در زمینه استاندارد های بین المللی مشارکت دارد.

گواهینامه ایزو ایزو 45001

تعداد استاندارد هایی که تاکنون در این سازمان تدوین شده است ۱۱۹۵۰ استاندارد می باشد.تمامی این استاندارد ها به وسیله حدود ۳۰ هزار کارشناس تدوین گردیده است و زیر نظر ۲۸۵۶ کمیته می باشند.

کار کمیته های فنی و همچنین  کارشناسان در این سازمان تدوین استاندارد هایی است که در حوزه های مختلف پس از بررسی های کامل ضروری می باشند.پس از توافق درباره موضوعی که بین کارشناسان ارائه شده است ، مدارک علمی و فنی آن توسط اعضای اصلی سازمان توزیع شده و پیش نویس استاندارد بین المللی ارائه می گردد.

پس از ارائه پیش نویس ها درباره موضوع مطرح شده ،وارد مرحله انجام آخرین اصلاحات شده و پس از آن به حالت تصویب و یک استاندارد بین المللی در خواهد آمد.

حال که دانستیم در این سازمان استاندارد ها چگونه به وجود می آیند کمی درباره استاندارد ایزو صحبت خواهیم کرد.

چرا اخذ گواهینامه ایزو اهمیت دارد؟

برای هر شرکت تولید کننده در درجه اول کیفیت محصولات و خدماتی که ارائه می دهند می بایست اهمیت داشته باشد زیرا در صورت عدم کیفیت مورد نیاز خریدار محصول وارد شده در بازار را نخواهند خرید و به همین دلیل شرکت دچار بحران می شود.این اتفاق که یکی از دلایل مهم نیاز استاندارد است باعث می شود هر شرکتی جهت تضمین محصول خود از استاندارد های جهانی استفاده نماید.از سایر مسائلی که وجود گواهینامه ایزو را پر اهمیت می کند بحث بهداشت و سلامت جامعه در زمینه های مختلف می باشد.سازمان استاندارد سازی به همین منظور در ارتباط با حوزه های مختلف کاری اقدام به تعریف استاندارد های مختلفی کرده است.این استاندارد ها هرکدام با عدد ها و مشخصه های خاصی ارائه می گردند.

 

ایزو ۴۵۰۰۱:

برای فهم بیشتر یکی از این استاندارد ها که کاربرد بسیار زیادی در سال های اخیر پیدا کرده است را به عنوان مثال توضیح خواهیم داد.

گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ که به منظور ایمنی و بهداشت شغلی تهیه شده است .این  گواهینامه می تواند در هر سازمانی قابل اجرا باشد تا با وجود آن مسائل ایمنی در جهت سلامت کارگران و کاهش خطرات احتمالی در محیط کار رعایت گردد.

در سال ۲۰۱۸ گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ به صورت جایگزین گواهینامه OHSAS 18001 تعیین گردید و تمامی شرکت ها ملزم به  بروز رسانی گواهینامه خود می باشند.

گواهینامه ایزو ایزو 45001

از جمله مواردی که مرتبط با گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ می باشد می توان به حوادث و بیماری هایی که در محیط کار رخ می دهد و همچنین خسارات بسیاری را بر دوش شرکت ها متحمل سازد اشاره کرد.بر اساس گزارشات در هر روز تعداد ۶۳۰۰ نفر بر اثر حوادث و عدم رعایت نکات ایمنی در هنگام کار کشته می شوند که این آمار در سال به رقم بسیار زیاد ۲.۳ میلیون نفر می رسد.حال گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ با تدوین قوانین و مقرارت خود به سازمان ها در جهت کم شدن ریسک و احتمال ایجاد خطرات و بهداشت کارکنان راهکار هایی را به صورت یکسان در تمامی سازمان ها ارائه می دهد.

برای اخذ گواینامه ایزو نیاز به یک شرکت مشاور ایزو می باشد تا با بهره گیری از دانش و معلومات آن ها اقدام به اخذ گواهینامه ایزو خود نمایید.

شرکت QAL یکی از شرکت هایی است که در زمینه پیاده سازی و ارائه گواهینامه های استاندارد در کشور مشغول فعالیت است و از معتبرترین و قدیمی ترین شرکت های اخذ گواهینامه ایزو می باشد.این شرکت مشاور ایزو با اجرای استاندارد ۱۷۰۲۱:۲۰۱۱ در تلاش است تا به بی طرفی و افزایش رضایت مشتریان و همچنین بهبود مستمر در زمینه هایی چون صدور گواهینامه های استاندارد و همچنین در زمینه ممیزی به مشتریان ارائه خدمات نماید.

شما می توانید جهت مشاوره و یا صدور گواهینامه با شرکت مشاور ایزو QAL در ایران در ارتباط باشید.

آدرس وب سایت : qal-iran.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ