چگونه از ایران به عراق تماس بگیریم؟ هزینه کدام روش ارزانتر است؟

7

نحوه تماس از ایران با عراق ، تماس با عراق ایرانسل ، نحوه تماس با زائران کربلا ، کد تماس از ایران به عراق ، تلفن همراه در عراق ، طریقه تماس با خارج از کشور با موبایل ، تماس ارزان با خارج از کشور از طریق موبایل ، سیم کارت عراق

یکی از سوالات متداول برای زائران اربعین، مساله سیم‌کارت و مکالمات است. از چه سیم‌کارتی استفاده کنیم و چقدر باید برای آن هزینه کنیم؟

با فعال کردن سرویس رومینگ، اینترنت رومینگ و اینترنت گوشی همراه، هنگام سفر می‌توان از اینترنت همراه استفاده کرد. البته بسته‌های اینترنتی اپراتورهای داخلی هنگام استفاده از سرویس رومینگ، غیرفعال می‌شود و در نتیجه هزینه اینترنت بر اساس حجم مصرفی و مطابق با تعرفه اعلام‌شده و هزینه استفاده از این خدمات بر اساس تعرفه رومینگ محاسبه خواهد شد.

اما با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، اعلام شده که برنامه‌ریزی‌های وزارت ارتباطات برای تسهیل ارتباطات در کربلا به زائران انجام شده است. یکی از این اقدامات، توافق برای کاهش تعرفه مکالمات است. در این راستا محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – با اشاره به کاهش تعرفه با عراق در صفحه اینستاگرامش نوشت: برای رفاه حال مردم در راهپیمایی اربعین، مذاکراتی را از قبل با طرف عراقی برای کاهش هزینه مکالمات شروع کردیم و توانستیم به توافق برسیم که حدود ۶۰۰ تومان تعرفه مکالمات را در هر دقیقه کاهش دهیم. امیدوارم در ادامه موفق شویم تعرفه را بیشتر هم کاهش دهیم.

از طرفی اخیرا آذری جهرمی با اشاره به نرخ بالای سرویس رومینگ برای زائران اربعین، اظهار کرده است: رومینگ سرویس گرانی است و به دلیل بالا بودن نرخ خدمات رومینگ در عراق توصیه می‌شود مردم از سیم‌کارت عراقی استفاده کنند.

وی درباره اینترنت رایگان برای موکب‌ها و همچنین با اشاره به ظرفیت‌سازی در تمامی مسیرهای منتهی به مرز در داخل کشور هم بیان کرده است: شرکت‌های عراقی برای برخی موکب‌های بزرگ در مسیر راه که اطلاع‌رسانی می‌شود، اینترنت رایگان در نظر گرفتند. ظرفیت شبکه ارتباطی عراق در مسیر نجف به کربلا با تلاش اپراتورهای عراقی دو برابر شده است. اینترنت رایگان در نقاط مرزی هم وجود دارد و مجموعه‌های ما موکب‌هایی در نقاط مرزی دایر کردند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که لیست اپراتورهای عراقی، نرخ مکالمه از عراق به ایران، قیمت‌ها، بسته‌های مختلف و سیم‌کارت‌های آن‌ها به زودی ارائه می‌شود، گفت: زائران سیم‌کارت‌های عراقی را از داخل ایران تهیه نکنند زیرا این سیم‌کارت‌ها در داخل عراق با قیمت ارزان‌تر موجود است.

البته هنوز تعرفه‌های جدید رومینگ اپراتورها اعلام نشده است، اما سال گذشته هم وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که با توجه به کاهش نرخ مکالمه از ایران به عراق، استفاده از سیم‌کارت عراقی به‌صرفه‌تر از رومینگ است. او در این زمینه با اشاره به مشکلات افزایش هزینه دیتای سیم‌کارت‌های ایرانی در عراق، گفته بود: با افزایش نرخ ارز، استفاده از خدمات رومینگ و بویژه رومینگ دیتا بسیار گران خواهد بود. توصیه می‌کنم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، زوار عزیز حتما از سیم‌کارت‌های عراقی استفاده کنند.

دو انتخاب پیش‌روی زائران است. اولین گزینه استفاده از سیم‌کارت ایرانی و پرداخت هزینه‌ رومینگ و مکالمات است و دومین گزینه هم خرید سیم‌کارت عراقی است. در هر دو حال توصیه می‌کنیم از بسته‌های ویژه مکالمه و اینترنت استفاده کنید تا هزینه‌هایتان کمتر شود. در این گزارش مزایا و معایب هر دو سیم‌کارت را برایتان تشریح می‌کنیم تا راحت‌تر تصمیم بگیرید.

سیم کارت عراقی

سیم‌کارت‌های عراقی تاریخ مصرف محدود دارند و پس از اولین تماس، ۱۵ روز فعالند و بعد از آن می‌سوزند. البته می‌توانید با ارائه پاسپورت، سیم‌کارت‌هایی با عمر طولانی‌تر دریافت کنید. اما قیمت سیم‌کارت در عراق چقدر است؟

ابتدا باید بگوییم که بهتر است هرچه زودتر نسبت به خرید سیم‌کارت عراقی اقدام کنید چون ممکن است به دلیل ازدحام، هرجایی نتوانید آن را تهیه کنید. اما درباره هزینه‌ها باید گفت مثلا برای اپراتور آسیاسل، مبلغ سیم کارت ۱۰ هزار تومان است که سه هزار تومان آن مربوطه شارژ اولیه است. با این سه هزار تومان می‌توانید حدود سه دقیقه با ایران صحبت کنید.

هزینه سفر به کربلا هر دقیقه مکالمه ایرانسل چقدر است نحوه تماس با زائران کربلا مکالمه ارزان با خارج از کشور سیم کارت عراق سیم کارت برای کربلا سفر به عراق سرویس رومینگ چیست چگونه از ایران به عراق تماس بگیریم تلفن همراه در عراق تعرفه مکالمه همراه اول تعرفه مکالمه رایتل تعرفه مکالمه ایرانسل تعرفه مکالمه تعرفه رومینگ همراه اول تعرفه رومینگ ایرانسل اربعین پیاده روی اخبار کربلا اخبار عراق اخبار جدید زائران اربعین امسال آخرین اخبار وزارت ارتباطات

البته حتی خود وزیر ارتباطات هم توصیه کرده که زائران از سیم کارت عراقی استفاده کنند چون به گفته او، هزینه رومینگ بالاست. البته با توجه به نرم‌افزارهای بسیاری که برای برقراری تماس صوتی و تصویری وجود دارد، برخی از مسافران به دنبال کسب اطلاع از وضعیت اینترنت هستند.

آنطور که جهرمی پیش از این گفته بود، «شرکت‌های عراقی برای برخی موکب‌های بزرگ در مسیر راه که اطلاع رسانی می‌شود اینترنت رایگان در نظر گرفته‌اند.» وزیر ارتباطات البته وعده اینترنت رایگان در نزدیک مرز را هم داده است. سه سیم‌کارت زین، کورک‌تلکام و آسیاسل برای زائران قابل استفاده است.

انواع سیم کارت عراقی

سه اپراتور آسیاسل، زین و کورک تلکام، سیم کارت‌های عراقی را ارائه می‌دهند. اعتبار این سیم کارت‌ها یک ماهه است و میزان شارژ اولیه آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. در ادامه به معرفی انواع سیم کارت‌های عراقی و کدهای دستوری آن‌ها می‌پردازیم.

سیم کارت آسیاسل

اگر شما و همسفران‌تان در سفر اربعین از سیم کارت آسیاسل استفاده می‌کنید، می‌توانید هزینهٔ مکالمه درون شبکهٔ خود را نیم‌بها کنید. برای نیم‌بها کردن هزینهٔ مکالمه با سیم کارت آسیاسل، باید عدد ۲ را به شماره ۲۹۳ پیامک کنید و ۵۰۰۰ دینار از شارژ را پرداخت کنید. هزینهٔ تماس درون شبکهٔ آسیاسل برای هر ثانیه ۳ دینار و هزینهٔ تماس از آسیاسل به سایر اپراتورهای عراق، برای هر ثانیه ۵ دینار است. برای دریافت تنظیمات اینترنت سیم کارت آسیاسل باید یک پیامک خالی به شمارهٔ ۱۹۶۰ ارسال کنید.(قیمت هر هزار دینار عراقی در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۱ حدوداً ۲۰ هزار تومان است.)

سیم کارت زین

زائرانی که از سیم کارت زین استفاده می‌کنند، می‌توانند هزینهٔ مکالمه درون شبکهٔ خود را نیم‌بها کنید. برای این کار باید عدد ۲ را به شمارهٔ ۲۰۳۴ پیامک کرده و ۵۰۰۰ دینار از شارژ را پرداخت کنند.

سیم کارت کورک تلکام

اگر قصد خرید سیم کارت کورک تلکام را دارید، می‌توانید هزینهٔ مکالمهٔ درون شبکه را نیم‌بها کنید. برای نیم‌بها کردن هزینهٔ مکالمهٔ درون شبکه با سیم کارت کورک تلکام، باید کد دستوری #۲۵۴* را شماره‌گیری کرده و ۱۵۰۰ دینار از شارژ را پرداخت کنید تا بتوانید با ۶ نفر مکالمهٔ نیم‌بها داشته باشید.

چرا در عراق از سیم‌کارت عراقی استفاده کنیم؟

  • اغلب سرویس‌دهی اپراتورهای ایران به دلایلی مانند ترافیک شبکه در ایام اربعین با اختلال روبرو می‌شود.
  • اغلب اوقات زائرین به صورت گروهی به کشور عراق سفر می‌کنند، استفاده از سیم‌کارت عراقی برای ارتباط داخلی بین اعضای کاروان‌ها هزینۀ کمتری خواهد داشت.
  • رومینگ خدمات، سرویس پر هزینه‌ای است بنابراین استفاده از آن به طور معمول برای زائر صرفۀ اقتصادی نخواهد داشت.

کدهای دستوری برای دریافت خدمات از سیم کارت‌های عراقی

زین، آسیاسل و کورک تلکام سه اپراتور اصلی کشور عراق هستند که در ایام اربعین نیز به زوار خدمات ارائه می‌دهند که در ادامه برخی از کدهای خدماتی آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

معرفی  کدهای دستوری انواع سیم کارت‌های عراقی (هزینه‌ها بر اساس تعرفۀ سال ۹۸ اعلام شده است و برای سال جاری احتمالاً با تغییراتی همراه خواهد بود)

نام سیمکارت طریقه شارژ کردن باقیمانده شارژ لیست بسته‌های اینترنتی هزینه تماس با ایران (برحسب دقیقه) هزینه پیام کوتاه مرکز تماس
آسیا سل #کد شارژ*۱۳۳* ۱۳۳#* ۲۹۹#* ۲۸۰دینار ۱۵۰دینار ۳۳۳
زین #کد شارژ*۱۰۱* ۱۰۰#* ۳۲۱#* ۲۷۰دینار ۱۵۰دینار ۱۰۷
کورک تلکام #کد شارژ*۲۲۱* ۲۱۱#* ۲۵۰#* ۲۶۰دینار ۱۵۰دینار ۴۱۱

گفتنی است سیم کارت های عراقی را می توان در پایانه های مرزی، فضای شهرهای زیارتی و نیز فرودگاه ها به آسانی تهیه کرد.

سیم کارت ایرانی

اما اگر با همه این اوصاف قصد استفاده از سیم کارت ایرانی را دارید، هم باید مراقب هزینه‌های مکالمه باشید و هم به فکر هزینه رومینگ. بسیاری توصیه می‌کنند در ایام اربعین از سیم‌کارت ایرانی استفاده نکنیم. دلیلش را هم اختلال رومینگ به دلیل حجم بالای مکالمات در این زمان می‌دانند.

اپراتور اول در سایت خود برخی تعرفه‌های مکالمه را منتشر کرده است. تعرفه مکالمه با ایران طبق سرویس رومینگ، حدود ۹ هزار تومان و مکالمه دریافتی ۶ هزار تومان است. بسیاری از اپراتورهای داخلی بسته‌های ویژه‌ای را برای اینترنت رومینگ در نظر گرفته‌اند. ابتدا باید چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به عنوان ودیعه رومینگ بپردازید. بعد از آن امکان برقراری ارتباط با تعرفه‌های مخصوص رومینگ را دارید.

نوع ارتباط

تعرفه رومینگ

 (همراه اول)

تومان

تعرفه رومینگ

(ایرانسل)

تومان

مکالمه با ایران ۹.۰۰۰ ۹.۰۰۰
مکالمه دریافتی ۶.۰۰۰ ۶.۰۰۰
هر دقیقه مکالمه با شماره‌ عراقی ۴.۰۰۰ ۴.۰۰۰
ارسال پیام کوتاه ۱.۳۰۰ ۱.۳۰۰
یک مگابایت GPRS رومینگ ۵۰۰ ۵۰۰

به نرخ های فوق %۹ مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود.

تعرفه های همراه اول در اربعین ۱۴۰۱

در اپراتور همراه اول در اربعین امسال «تعرفه مکالمه با ایران هر دقیقه ۹ هزار تومان»، «تعرفه مکالمه دریافتی هر دقیقه ۶ هزار تومان»، «تعرفه ارسال پیامک ۱۳۰۰ تومان» و «هر مگابایت اینترنت ۵۰۰ تومان» است.

همچنین این اپراتور، دو بسته ۷ روزه از ۱۳ تا ۳۰ شهریور ویژه اربعین را ارائه کرده است که یکی بسته ویژه «نامحدود» شامل اینترنت نامحدود با سیاست مصرف منصفانه به همراه ۲۵۰ پیامک و ۲۵ دقیقه مکالمه هدیه با قیمت ۳۵۰ هزار تومان و دیگری بسته «اقتصادی» با ۱۵۰ مگ دیتا به همراه ۵۰ پیامک و ۱۰ دقیقه مکالمه هدیه به قیمت ۱۰۰ هزار تومان است.

تعرفه های ایرانسل در اربعین ۱۴۰۱

در اپراتور ایرانسل هم، هر دقیقه تماس صوتی با ایران، ۹۰۰۰ تومان، هر دقیقه تماس صوتی دریافتی از ایران، ۶۰۰۰ تومان، هر دقیقه تماس صوتی با کشور عراق، ۴۰۰۰ تومان، ارسال هر پیامک، ۱۳۰۰ تومان و هر مگابایت اینترنت همراه، ۵۰۰ تومان خواهد بود.

همچنین این اپراتور، دو بسته اینترنت با اعتبار هفت روز، یکی شامل بسته ۶۰۰ مگابایت با قیمت ۲۵۰ هزار تومان و دیگری یک گیگابایتی با قیمت ۳۹۰ هزار تومان را برای ایام اربعین اختصاص داده است.

ایرانسل‌، یک بسته‌ اینترنت یک گیگابایتی، با اعتبار هفت روز را به صورت رایگان ارائه می کند که فقط در نواحی مرزی مهران، شلمچه، چذابه، خسروی، باشماق و تمرچین و مسیرهای منتهی به این مناطق، قابل استفاده است.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 7 )
  1. زرگر می گوید

    با سلام
    اینقدر هم که توضیح دادید، اخرم ننوشتید برای شماره گیری از ایران با زائر کربلا چه شماره ایی رو ابتدا بگیرین۰۹۸ یا ۰۰۹۸ یا۰۹۶

    1. حسین می گوید

      ۰۰۹۸بگیرین و شماره مقصد بدون صفر

      1. ۰ می گوید

        من ۰۰۹۸ و شماره رو زدم ولی باز نمیشه

    2. زهرا می گوید

      چطور از ایران با کشور عراق تماس بگیریم.نگفتیم از عراق با ایران درست راهنمایی کنید

  2. محمد می گوید

    دق کردیم بخدا نگرانیم راهنمایی کنید

  3. حسین می گوید

    چی می‌گید؟ یه سوال کوچیک رو دور زنتون می‌چرخانید طومارش می‌کنید.