چگونه کفش مناسب و راحت برای راهپیمایی اربعین انتخاب کنیم؟

0

کفش راحت و مناسب یکی از ضروری ترین بخش سفر پیاده روی است، چرا که نبود کفش مناسب موجب آزردگی و تاول پا می شود.

انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی مخصوصا پیاده روی های طولانی مدت دارای اهمیت زیادی است. داشتن کفش نامناسب، پیاده روی را برای شما سخت می‌کند، اما نقطه‌ی مقابل آن این است که یک کفش مناسب علاوه بر حفظ سلامت پاهایتان، موجب ایجاد انگیزه و همچنین لذت بردن در پیاده روی می شود. برای انتخاب کفش مناسب برای پیاده روی نکاتی است که باید به آن دقت کرد در غیر این صورت در دراز مدت پاهایتان دچار آسیب خواهد شد.

یک متخصص طب فیزیکی و توان بخشی بیان کرد: امروزه به دلیل ماشینی شدن زندگی ها و افزایش بی تحرکی در میان مردم کشور هنگامی که افراد تصمیم دارند برای یک بار در سال یک پیاده روی سنگین مانند پیاده روی اربعین را انجام دهند مسلما با حجم زیادی از مشکلات در صورت رعایت نکردن برخی موارد مواجه می شوند.

وی افزود: هر فردی که در طول پیاده روی با خود کوله پشتی حمل می کند بایستی متناسب با وزن بدنش کوله و وسایل داخل آن را انتخاب کند، بدین معنا که هر فرد می تواند یک هفتم وزن بدن خود کوله پشتی حمل کند اما این موضوع بستگی به سلامت جسمی فرد دارد چرا که برخی افراد دارای بیماری ها و عارضه های زمینه ای هستند و دیگر این تعریف در آنها صدق نمی کند.

این متخصص در رابطه با ویژگی های یک کوله پشتی مناسب گفت: کوله پشتی باید دارای بندهای استاندارد باشد، ۲ بند شانه ای کوله باید طوری روی بدن قرار بگیرد که به اندازه ۵ سانت از قاعده گردن پایین تر باشد به عبارتی کوله پشتی نباید به هیچ عنوان روی کمر فرد قرار گیرد، همچنین یک کوله پشتی مناسب دارای بند شکمی هم هست که در طی پیاده روی کوله بالا و پایین نشود و این نزدیک تر بودنش به بدن باعث می شود که وزن کوله در تمامی بدن توزیع شود و روی ستون فقرات خللی ایجاد نمی کند.

مجله سلامت متخصص طب فیزیکی خوب راهنمای خرید کفش راهنمای خرید در خرید کفش به چه نکاتی باید توجه کرد دانستنی های جالب خرید کفش مخصوص پیاده روی اربعین بهترین مارک کفش برای پیاده روی اربعین پیاده روی

به گفته وی، افرادی که در هنگام حمل کوله پشتی احساس درد در برخی از نواحی دارند دقت داشته باشند استفاده از آنها این وضعیت را نامساعدتر می کند لذا کوله پشتی را کنار بگذارند و ساک های چرخ دار استفاده کنند، همچنین از پیاده روی مکرر نیز پرهیز کنند برای مثال اگر فردی تصمیم به پیاده روی ۵ ساعته دارد باید حداقل ۸ بار و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه در طول این مسیر استراحت کند.

این متخصص در خصوص ویژگی یک کفش مناسب پیاده روی گفت: بهترین کفشی که مناسب پیاده روی است باید دارای چند ویژگی اساسی باشد. داشتن کفی نرم و راحت یکی از ویژگی های مهم و اساسی کفش استاندارد است چرا که باعث می شود شوک های وارده از زمین به پا گرفته شود و پاشنه و پنجه پا ملتهب نگردد. نکته بعدی در خصوص ورم کردن پا در پیاده روی های طولانی است، در این هنگام کفش باید دارای یک ابعادی باشد که فشار زیادی روی پا وارد نکند به عبارتی کفش نباید نوکش باریک باشد و ترجیحا بندی بوده تا فرد بتواند آن را متناسب با ورم پاهایش تنظیم کند.

وی در ادامه افزود: داشتن تهویه در کفش نیز یکی دیگر از ویژگی های حائز اهمیت یک کفش مناسب پیاده روی است چرا که در این هنگام تعریق پا زیاد است و اگر پاها در کفش بدون تهویه عرق ریزی کنند فرد را دچار انواع ویروس ها و قارچ ها نیز می کنند.

به گفته این متخصص، بهترین کفش برای پیاده روی، کفش های چرمی هستند چرا که تعریق در این دسته از کفش ها جذب شده و پا را در برابر بسیاری از بیماری را در امان نگه می دارد.

این پزشک در پاسخ با این پرسش که آیا بیمارانی هستند که پیاده روی برایشان مناسب نباشد، گفت: افرادی که مبتلا به التهاب پا (خار پاشنه) هستند حتما باید در پیاده روی ها دقت داشته باشند و همیشه به همراه داشتن کفی مناسب برای این افراد الزامیست. همچنین افرادی که داری میخچه و پینه بوده نیز در همین گروه دسته بندی می شوند. علاوه بر آنها افراد دیگری هستند که مچ پاهایشان دچار پیچ خوردگی مکرر می شود، این افراد نیز توصیه نمی شود پیاده روی های طولانی انجام دهند. گروه بعدی بیمارانی هستند که درگیر آرتروز زانو و مشکلات لگنی هستند این افراد نیز نباید بدون مشورت پزشک پیاده روی های طولانی انجام دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: افرادی که دیسک کمر و سُرخوردگی مُهره دارند نیز جز گروههایی هستند که پیاده روی های طولانی برایشان همچون سم عمل می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ