نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه شدن

3

نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه شدن ، فریز کردن قارچ خام ، نگهداری قارچ در فریزر با آبلیمو ، روش نگهداری قارچ خام در یخچال ، نگهداری قارچ در یخچال بدون سیاه شدن ، مضرات قارچ فریز شده ، طرز شستن و نگهداری قارچ در فریزر ، مدت زمان نگهداری قارچ خام در فریزر ، فریز کردن قارچ پخته

نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه شدن

وجود آب و پروتئین زیاد در قارچ زمینه فساد این ماده غذایی با ارزش را فراهم می نماید و نگهداری ان را مشکل می سازد. قارچ تازه بیش از ۴۸ ساعت در دمای ۲۰ درج قابل نگهداری نیست ولی چنانچه آن را در دمای ۴ درجه نگهداری کنیم برای مدت یک هفته سالم خواهد ماند.

فریز کردن قارچ روش نگهداری قارچ خام ترفندها و نکات آشپزی
در هوای گرم تابستان مدت نگهداری قارچ از این هم کمتر می شود و تقریبا بعد از ۲۴ ساعت دچار بخارزدگی شدید و زردی بیش از حد می شود موارد بالا درباره قارچ صدفی نسبت به قارچ دکمه ای مصداق بیشتری پیدا می کند و این قارچ از ماندگاری کمتری برخوردار است.بیش از یک هفته نمی توان قارچ را در یخچال نگهداری کرد، چرا که پس از گذشت این زمان، قارچ ها کم کم سیاه می‌شوند. اگر مصرف قارچ شما بالاست و علاقمند به حفظ طعم و بافت آن در طولانی مدت هستید، توصیه می‌شود که با یادگیری روش‌های اصولی، قارچ‌ها را به نحو صحیح نگهداری کنید. برای این کار سه راه وجود دارد، می‌توانید آنها را خشک کنید، یا با آنها ترشی یونانی درست کنید و یا اینکه آنها را فریز کنید.

البته باید توجه داشته باشید که هر یک از این روش‌های نگهداری قارچ مزایا و معایب خاص خود را دارند. مزیت فریز کردن قارچ آن است که اینکار خیلی راحت انجام می‌شود و قارچ‌ها طعم و بافت خود را حفظ می‌کنند. با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های فریز کردن قارچ خام و پخته را با هم مرور کنیم.

میتوانید با این خوراکی خوشمزه قارچ سوخاری درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

فریز کردن قارچ خام

قارچ را می‌توان به دو صورت خام یا پخته، منجمد کرد، هر چند که مدت زمان نگهداری آن به صورت خام و فریز شده کوتاه‌تر است (چیزی حدود یک ماه در فریزر) و باید زودتر مصرف شود.

ابتدا قارچ‌ها را با آب سرد به خوبی بشوئید و تمیز کنید و بگذارید آب آن‌ها خشک شود، سپس قارچ‌های تازه را درون کیسه‌های فریزر قرار داده و سعی کنید تا جایی که می‌توانید هوای اضافه را از آن خارج کنید. یکی دیگر از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که تاریخ فریز کردن را روی بسته یادداشت کنید، این کار به شما یادآوری خواهد کرد که بیش از اندازه این بسته‌ها را درون فریزر نگهداری نکنید.

فریز کردن قارچ روش نگهداری قارچ خام ترفندها و نکات آشپزی

روش های فریز کردن قارچ پخته

در ادامه سه روش مناسب برای فریز کردن قارچ به صورت پخته را بیان می کنیم:

فریز کردن قارچ به روش بخارپز کردن

این روش بافت و طعم قارچ را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. برای اینکار یک قاشق چایخوری آب لیمو را در دو فنجان آب ریخته و تکه‌های قارچ را با بخار حاصله، بخارپز کنید. بسته به اندازه تکه‌های قارچ این کار ۳ تا ۵ دقیقه زمان می‌برد، پس از اطمینان از پخت کامل، اجازه دهید تکه‌های قارچ سرد شده و سپس آن‌ها را درون ظروف محفوظ از هوا، بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید.

فریز کردن قارچ به روش سرخ کردن

  • اول قارچ ها را تمیز کنید. اگر قصد ندارید در عرض یک هفته قارچ های تازه را استفاده کنید، می خواهید آن ها را منجمد کنید تا آن ها را نگهدارید با پاک کردن قارچ ها زیر آب شروع کنید و سپس آن ها را در هوای آزاد خشک کنید می توانید آن ها را روی کاغذ یا حوله برای گرفتن آب اضافی پخش کنید.
  • برس سبزیجات روی قارچ ها بکشید. زمانی که قارچ ها تقریبا خشک هستند، آن ها را با حوله کاغذی یا برس زبر تمیز کنید. این باعث می شود که برخی آلودگی ها پاک شوند.
  • قارچ ها را سرخ کنید. در این مرحله از فریز کردن قارچ قبل از سرخ کردن قارچ ها ، آنها را خرد کنید و با یک تا دو قاشق سوپ خوری روغن زیتون با مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید.
  • بگذارید قارچ ها خنک شود. هنگامی که پختن قارچ ها به پایان رسید، قبل از فریز کردن بگذارید خنک شود آن ها را داخل بشقاب پخش کنید تا خنک شوند.
  • در کیسه های پلاستیکی منجمد کنید. هنگامی که قارچ ها سرد شدند، آن ها را در کیسه های پلاستیکی نگهدارید و منجمد کنید. پخت وپز قبل از فریز کردن آن ها مانع از جذب رطوبت زیاد آن ها می شود.

برخی معتقدند با تفت دادن قارچ‌ عطر و طعم قوی‌تری برای نگه‌داری طولانی مدت قارچ در فریزر باقی خواهد ماند. البته این موضوع کاملا وابسته به این مسئله است که از چه نوع روغن یا کره‌ای استفاده می‌شود.

فریز کردن قارچ خام با روش بلانچ

در ادامه یک روش عالی را آموزش می دهیم که میتوانید به راحتی قارچ را فریز کنید و برای حداقل یکی دو ماه استفاده کنید. با ما همراه شوید.

فریز کردن قارچ روش نگهداری قارچ خام ترفندها و نکات آشپزی

  • قارچ ها را شسته و خرد کنید.
  • در یک قابلمه آب ریخته و بگذارید بجوشد.
  • به آب کمی نمک و کمی سرکه سفید اضافه کنید.
  • قارچ ها را در آب جوش ریخته و اجازه بدهید حدود ۱۰ دقیقه بجوشند.
  • بعد از ۱۰ دقیقه قارچ ها را آبکش کنید و بلافاصله در آب سرد همراه با تکه های یخ بریزید.
  • سپس دوباره آبکش کنید و اجازه بدهید تا آب آن کاملا برود.
  • حالا می توانید به اندازه دلخواه بسته بندی کرده و در فریزر نگهداری کنید؛ این روش فریز کردن قارچ بهترین گزینه برای نگهداری قارچ بدون سیاه شدن است.

نکات مهم در فریز کردن قارچ

  • قارچ هایی را که سالم هستند و صدمه ندیده اند (اوایل باز شدن چترشان می باشند)، بخرید.
  • بهترین شیوه نگهداری از قارچ‌هایی که از سلفون خارج شده‌اند این است که آنها را داخل پاکت‌های کاغذی قرار دهید و در یخچال بگذارید. قارچ‌ها را داخل کیسه فریزر نگذارید چون به علت تعریق، زود‌تر نرم و فاسد می‌شوند. قارچ‌ها تا چهار روز در یخچال سالم می‌مانند اما بعد از آن تازگی‌شان را از دست می‌دهند.
  • با قرار دادن قارچ ها در پاکت کاغذی می توانید تا یک هفته آنها را سالم نگه دارید.
  • قارچ ها را باید ابتدا به آرامی تمیز کرد و سپس شست. قارچ های پرورشی ممکن است خام هم خورده شوند، اما بیشتر قارچ ها را بایستی به شکل پخته مصرف کرد.
  • از قارچ ها به صورت تازه، کنسرو شده، خشک شده و فریز شده استفاده می شود.

نکته آخر

اگر چه طعم و مزه قارچ برای بسیاری از افراد مطلوب است، اما از آنجا که بخش زیادی از بافت نرم قارچ از آب و پروتئین تشکیل شده است، اگر این ماده غذایی به صورت ناقص، ذخیره یا پخته شود، می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد؛ بنابراین پیش از هر کار باید دقت کنید که قارچ‌های سالم و تازه را برای فریز کردن انتخاب کنید، از انتخاب قارچ‌هایی که لک دارند و یا خشک شده اند، اجتناب کنید.

برای استفاده از قارچ‌های فریز شده در هنگام طبخ، کافیست تا چند دقیقه پیش از شروع کار، قارچ‌ها را از فریزر خارج کرده و به غذای در حال طبخ اضافه کنید. شما نیز اگر تجربه‌ای در زمینه فریز کردن قارچ دارید،‌ آن را از طریق بخش “ارسال نظر” با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. عطیه می گوید

    خیلی مطلب خوبی بود ممنون

  2. فرزانه می گوید

    راهکارهای خیلی مفیدی بود نگهداری قارچ راحت نیست چون بیشتر از مصرف خرید میکنیم و بقیه اش غالبا دور ریخته میشه

  3. نگار می گوید

    حتما روش هایی که نوشتید امتحان میکنم
    چون بیشتر اوقات قارچ ها زود خراب میشن و دور میندازم