میوه ها و غذاهای مفید برای ریه، برای تقویت ریه چه بخوریم؟

0

مواد غذایی برای پاکسازی ریه ، میوه ها و غذاهای مفید برای ریه ، دوغ برای ریه ، برای تقویت ریه چه بخوریم ،راههای ترمیم بافت ریه ،شیر و ریه ،غذاهایی که باعث تنگی نفس میشود ، پرتقال برای ریه

ریه ها از هزاران مجراهای شاخه شاخه که به کیسه های هوای کوچک یا نایژه ختم می شوند، ساخته شده اند. بیشتر از ۳۰۰ ملیون از این کیسه های کوچک در ریه های ما وجود دارد، که باعث می شود ظاهر آن مانند یک زمین تنیس شود تا نیاز های تنفسی بدن را برآورده کنند غشای این کیسه های هوای کوچک از دستمال کاغذی نیز نازک تر است تا تبادل گاز ها را به بیشترین حد ممکن برساند.

مجله سلامت فوق تخصص ریه غذاهای مقوی ریه سلامت نیوز ریه کجاست ریه چیست درمان کرونا تقویت ریه در طب سنتی پیشگیری از کرونا اخبار کرونا ویروس

حال اگر در فعالیت های روزانه خود نفس کم می آورید و یا در حین تنفس صدای خس خس می آید و یا خیلی زود خسته می شوید، باید به فکر سلامت ریه هایتان باشید. به این منظور در ادامه به معرفی راهکارهای کارآمد برای تقویت ریه ها می پردازیم.

 

مجله سلامت فوق تخصص ریه غذاهای مقوی ریه سلامت نیوز ریه کجاست ریه چیست درمان کرونا تقویت ریه در طب سنتی پیشگیری از کرونا اخبار کرونا ویروس

ورزش کنید
ورزش لزوما ریه ها را تقویت نمی کند زیرا آن ها به ماهیچه های دیافراگ وابسته هستند ، ولی هر بهبودی در سیستم قلبی عروقی ، کار ریه ها را آسان تر می کند .روزانه هر فعالیتی را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید، تا باری که بر روی ریه ها تحمیل می شود را سبک تر کنید و عملکرد انتقال اکسیژن و متابولیسم را افزایش دهید. بعد از ورزش بهتر است یک دوش آب گرم، بگیرید و یا اگر دسترسی به اتاق بخار یا سونای بخار دارید، حداقل چند مرتبه درهفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از آن استفاده کنید. این عمل باعث تمیز شدن ریه ها و سیستم تنفسی می شود.

۳- تمرین کنید تا صحیح بنشینید
آیا در اواسط روز احساس بی حالی میکنید؟ یک بررسی سریع از وضعیت فرمی خود انجام دهید! مطالعات نشان داده اند که بد نشستن، باعث می شود ریه های شما فشرده شده و یک فضای تنفس کم عمق ایجاد شود در نتیجه بدن با کمبود انرژی مواجه شده و شما احساس خستگی و بی حالی خواهید کرد.

۴- شنا کنید
چند دور شنا کردن در استخر می تواند کمک بسیار زیادی به ریه های شما بکند. زمانی که شما شنا می کنید از دماغ نفس می گیرید و آن را از دهان خارج می کنید این کار باعث می شود، شما به درستی گازهای دی اکسید کربن را دفع کنید و مانع خستگی بدنتان شوید.

۵- دست‌های خود را بشویید
شاید دور از ذهن به نظر برسد اما شست‌وشوی “صحیح و مناسب” دست‌ها و به طور کلی رعایت اصول اولیه به ویژه در فصل آنفلوآنزا و هم‌اکنون با شیوع کروناویروس اهمیت ویژه‌ای برای حفظ سلامت ریه‌ها دارد.
شست‌وشوی صحیح و مرتب دست‌ها باعث می‌شود تا میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند به شدت به ریه‌های شما آسیب برسانند، از جمله آن‌هایی که باعث سرماخوردگی، آنفلوآنزا و ذات‌الریه می‌شوند، از بدن شما دور بمانند.
هم‌چنین فراموش نکنید که برای دور نگه داشتن آن دسته از میکروب‌های مضر از سیستم تنفسی بدنتان، حتماً تلفن‌های همراه و هندزفری و هدفون‌های خود را به طور مرتب ضدعفونی کنید.

۶- استعمال دخانیات ممنوع
این نکته را مطمئناً بارها شنیده‌اید که استعمال دخانیات اعم از کشیدن سیگار، قلیان و محصولات مشابه مانند استفاده از آدامس‌های تنباکو برای سلامت ریه‌ها و سلامت کلی بدن مضر است.
دلایل علمی بسیاری وجود دارد که براساس آنها تمامی پزشکان و متخصصانِ سازمان بهداشت و درمان بارها و بارها تأکید داشته‌اند که ترک استعمال دخانیات، موثرترین روش برای حفظ سلامت و تقویت سیستم تنفسی است.

۷- نفس عمیق بکشید
روزی نیم‌ساعت تنفس عمیق می‌تواند به تصفیه‌ی ریه کمک کند. این عمل بسیاری از آلودگی‌ها را، که در ریه انباشته شده‌است، از بین می‌برد. مراقبه و یوگا ۲ شیوه‌ی فوق‌العاده برای این هدف هستند، به جنبه‌ی روانی تصفیه‌ی ریه نیز کمک می‌کنند.

۸-بخور اکالیپتوس
اوکالیپتوس حاوی ترکیب اکسپکتورانت (ضد احتقان) طبیعی است که برای پاکسازی سموم از ریه مفید است. ظاهرا، این گیاه برای تسکین گلودرد و مشکلات سینوسی فوق‌العاده است. روشی عالی برای بهره‌مندی از این تاثیر این است که ۵ تا ۱۰ قطره اسانس اوکالیپتوس را در یک ظرف آب داغ بریزید، سرتان را روی آن بگیرید و با یک حوله بپوشانید. این کار قطعا به مجرای تنفسی‌تان طراوت می‌بخشد!

 

تغذیه نیز مهم است ولی برای داشتن ریه سالم چی بخوریم؟

چیزی که ما می خوریم مستقیما بر روی ریه ها تاثیر نمی گذارد ، ولی غذای ما به طور غیر مستقیم از طریق سیستم قلبی عروقی و فراهم کردن محافظت آنتی اکسیدانی با آن ها تماس پیدا می کند . غذای پر چرب با افزایش ریسک ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است از طرفی دیگر ، خوردن میوه می تواند این خطرات را کاهش دهد .

خوردن غذاهای سالم همراه با ورزش هر دو به حفظ سلامت پاکیزگی و عدم کارکرد زیاد ریه کمک می کند .غذاهای تازه و خام بهترین راه برای به دست آوردن آنزیم ها ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی هستند که باعث راحت تر شدن تنفس می شوند.

غذاهای مقوی برای داشتن ریه سالم

۱. داشتن ریه سالم با آب:

آب نقش بزرگی را در سلامت ایفا می کند و پایه ی هر عمل پاک کننده ای است ،آب خالص و پاکیزه برای حفظ جریان خون به داخل و خارج از ریه ها ضروری است .آب هم چنین ریه ها را مرطوب نگه می دارد و باعث جریان مخاط می گردد ؛ممکن است که چندش آور به نظر برسد ولی این مخاط خیلی مهم هستند و برای انسجام مویچه ها به منظور حرکت سموم ، میکروب ها و آلودگی ها به بیرون از بدن نیاز است.

داشتن ریه سالم با نوشیدن آب فراوان

۲. سیر و پیاز برای داشتن ریه سالم:

این غذاهای تند و تیز برای قلب و هم چنین ریه ها عالی هستند آن ها التهاب را کاهش می دهند ، کلسترول کم میکنند و با عفونت ها مبارزه می کنند .

۳. زنجبیل برای داشتن ریه سالم:

این ادویه خاصیت ضد التهابی دارد و حذف آلودگی ها از ریه ها را سرعت می بخشد .

تاثیر زنجبیل برای داشتن ریه سالم

۴. داشتن ریه سالم با فلفل چیلی :

فلفل ها با کپسیکین پر شده اند ، ترکیب تندی که باعث سوزش می شود . کپسیکین جریان خون را بهبود می بخشد ، غشای مخاطی را تحریک می کند و عفونت مبارزه می کند .

۵. مصرف سبزیجات کلمی برای داشتن ریه سالم:

کلم ، گل کلم و بروکلی نشان داده اند که می توانند باعث متوقف شدن رشد سرطان ریه شوند و خطر ابتلا به سرطان ریه را نصف کنند ، آن ها سرشار از کلروفیل هستند که خون را تمیز می کند و دوباره می سازد و دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان های موثر هستند .

سبزیجات کلمی برای داشتن ریه های سالم

۶. نقش انار در داشتن ریه سالم:

آب انار روند رشد تومور های ریوی را آرام می کند . انار حاوی بسیاری از انواع آنتی اکسیدان ها شامل الاژیک اسید است که در تحقیقات مربوط به سرطان گام های بلندی برداشته است .

۷. تاثیر زردچوبه در داشتن ریه سالم:

این ادویه با زنجبیل در ارتباط است و بسیاری از خواص آن را دارد . زردچوبه هم چنین حاوی کورکومین می باشد ، که ترکیبی است که باعث می شود سلول های سرطانی خودشان را از بین ببرند .

برای داشتن ریه ای سالم زردچوبه بخورید

۸.سیب برای داشتن ریه سالم:

فلاونوئید ، ویتامین E و C کمک می کنند که ریه ها به بهترین نحو ممکن کار کنند . سیب از تمام این مواد غنی است و کسانی که چندین بار در هفته سیب می خورند ریه های سالم تری دارند .

۹. انگور برای داشتن ریه سالم:

نارینژین ، فلاونوئیدی موجود در انگور ، مانع از فعالیت آنزیم هایی می شود که باعث ایجاد سرطان هستند . انگور سفید حاوی مقادیر زیادی از این فلاونوئید است ، در حالی که انگور سفید هم زمان با آن حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن نیز است ،مخصوصا بعد از ترک سیگار انگور برای تمیز کردن ریه ها خیلی خوب است .

تاثیر فوق العاده انگور در داشتن ریه سالم

۱۰. حبوبات ، دانه ها و آجیل ها در داشتن ریه سالم:

همه این ها حاوی منیزیم هستند که ماده معدنی است که برای داشتن ریه هایی سالم لازم است .آن ها هم چنین اسید های چربی را که برای داشتن سیستم قلبی عروقی سالم نیاز است ، فراهم می کنند .

۱۱.داشتن ریه سالم با هویج :

این میوه ی ریشه ای سرشار از ویتامین A ، C و لیکوپن است ، تمام آنتی اکسیدان هایی که بر روی سلامت ریه اثر می گدارند و ریسک ابتلا به بیماری های ریوی را کاهش می دهند .

داشتن ریه سالم با خوردن هویج پر خاصیت

۱۲.داشتن ریه سالم با استفاده از پرتقال :

مرکبات حاوی مقدار زیادی ویتامین C و B6 هستند که این به ریه ها کمک می کند راحت تر اکسیژن را منتقل کنند .

۱۳.داشتن ریه سالم با کدو حلوایی :

کدو حلوایی مانند هویج غذای دیگری است که سرشار از بتاکاروتن و ویتامین C است .

نقش کدو حلوایی برای داشتن ریه ای قوی و سالم

۱۴.فلفل دلمه ای برای داشتن ریه سالم:

این فلفل ملایم غنی از ویتامین C و کاروتنوئید و زاگسنتین . کاروتنوئید نشان داده است که می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد .

بیماران ریوی این خوراکی‌ها را نخورند!

پزشکان موسسه «لاوکسیر» اسپانیا به افراد مبتلا به بیماری ریوی توصیه کردند که از خوردن مواد غذایی و میوه‌هایی مانند عدس، لوبیا سبز، فلفل، سیب، خربزه و آووکادو پرهیز کنند.

شفاآنلاین به نقل از اروپاپرس نوشت: کارشناسان این نهاد غیرانتفاعی حامی بیماران ریوی می‌گویند که این غذاها موجب تورم شکم و وخیم‌شدن مشکلات تنفسی خواهد شد، به‌خصوص اگر فرد دچار بیماری مزمن انسدادی ریه باشد.

متخصصان این موسسه همچنین می‌گویند: آن‌گونه که میزان ناکافی غذا برای ریه مضر است، حجم زیاد غذا نیز برای ریه‌ها ضرر دارد زیرا هضم آن موجب ایجاد مشکل در اکسیژن‌رسانی به ریه‌ها می‌شود.

دیگر غذاهایی که این موسسه توصیه می‌کند که بیماران دارای مشکلات تنفسی از خوردن آنها پرهیز کنند شامل غذاهای سرخ‌کرده، پرچرب، ادویه‌دار، گل کلم، ذرت، خیار، تره فرنگی، پیاز، نخود فرنگی و نوشابه‌های گازدار است.

پزشکان موسسه در عوض، توصیه می‌کنند که این بیماران، برخی میوه‌های دیگر را به دلیل اینکه منبع اصلی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که قدرت بدن یا خوددفاعی را در مقابل عفونت‌ها و بیماری‌ها تقویت می‌کند، بیشتر مصرف کنند.

طبق این گزارش این مواد شامل گردو و انواع میوه‌های خشک دارای منبع طبیعی اسیدهای چرب غیراشباع، فیبر و پروتئین است اما به هر حال مصرف این خوراکی‌ها نیز باید به طور متعادل باشد.

پزشکان افزون بر این غذاها، توصیه کرده‌اند که انواع خوراک‌های دریایی، جایگزین گوشت قرمز و گوشت‌های بریان و کباب‌شده شوند زیرا خوراک دریایی سرشار از امگا ۳ است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ