آیا گیاهان ناقل ویروس کرونا هستند؟

0

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، شناخت راه‌های انتقال آن بسیار مهم است. با توجه به شناسایی این ویروس در برخی حیوانات و احتمال انتقال آن از حیوان به انسان، برای برخی افراد این سوال پیش می‌آید که آیا گیاهان نیز ناقل این ویروس هستند؟

محبوبه علیزاده فلوشیپ کنترل عفونت‌های بیمارستانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ویروس کرونا یک عامل بیماری زای مشترک بین انسان و حیوان بوده و گیاهان در شرایط عادی به این ویروس آلوده نیستند و نمی‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند؛ مگر اینکه به طور مستقیم با ترشحات تنفسی فرد بیمار مثلا از طریق سرفه یا عطسه آلوده شوند و به فاصله کوتاهی فرد دیگری به این گیاهان دست بزند.

او تاکید کرد: بنابراین گیاهان مانند برخی حیوانات، ناقل ویروس کرونا نیستند، ولی مشابه سایر سطوح و وسایل بی جان منزل یا محل کار، با احتمال کم ممکن است بعد از آلودگی سطحی با ترشحات آلوده کننده فرد بیمار، از طریق تماسی سبب انتقال ویروس شوند.

علیزاده تاکید کرد: از آنجا که گل و گیاهان را نمی‌توان مانند سطوح و وسایل بی جان به راحتی گندزدایی کرد، بهترین کار این است که در اتاق فرد بیماری که هنوز در دوره عفونت زایی به سر می‌برد، اسباب و وسایل غیرضروری و تا حد امکان گل و گیاه وجود نداشته باشد. با گندزدایی سطوح به طور مکرر و دور نگه داشتن گیاهان از محدوده بستری فرد مبتلا می‌توان از انتقال این ویروس به سایر افراد جلوگیری کرد.

نحوه انتقال ویروس کرونا کرونا تا کی ادامه دارد فلوشیپ چیست سلامت نیوز پیشگیری از کرونا اخبار کرونا ویروس
او گفت: برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، کاهش تماس با سطوح، وسایل و افراد آلوده اهمیت بسیار زیادی دارد. افراد مبتلا به ویروس کرونا در صورتی که دارای علائم خفیف بوده و نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی پیدا نکرده اند، باید در اتاقی جداگانه در خانه قرنطینه شده و دیگر افراد خانواده تا حد امکان تماس خود را با بیمار قطع کنند. هم چنین تمام وسایل مورد استفاده بیمار از جمله ظروف غذا و البسه و ملحفه، باید مرتبا بعد از استفاده ضدعفونی شوند تا ریسک ابتلای دیگر اعضای خانواده کاهش پیدا کند.

او در پایان اظهار کرد: وسایل مورد استفاده در اتاق بیماران مبتلا، تنها به وسایل ضروری محدود شوند و تا حد امکان از گذاشتن وسایل تزیینی و غیر ضروری خودداری شود؛ چرا که محدود بودن وسایل شرایط ضدعفونی محیط را راحت‌تر می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ