ژنتیک علائم ابتلا به کرونا را تعیین می کند

0

اطلاعات جمع آوری شده از یک اپلیکیشن ردیابی علائم کووید۱۹ نشان می دهد عوامل ژنتیکی برخی افراد را در معرض خطر بیشتر ابتلا به این ویروس قرار می دهد.

این یافته ها براساس اطلاعاتی به دست آمده که در اپلیکیشن Covid Symptom Tracker جمع آوری شده است. کالج کینگ لندن ماه گذشته این اپلیکیشن را راه اندازی کرد.

محققان علاوه بر آنکه مردم را تشویق کردند تا علائمشان با کمک اپلیکیشن را ردیابی کنند، از هزاران دوقلوی انگلیسی که در پروژه تحقیقاتی دیگری بودند، در خواست کردند تا اپلیکیشن را به کار گیرند.

در مرحله بعد آنها از این اطلاعات استفاده کردند تا مشخص شود علائم ابتلا به ویروس کرونا در افرادی که پیش بینی می شد به این ویروس مبتلا شوند با آرایش ژنتیکی آنها مرتبط است یا خیر.

نتایج این تحقیق نشان داد فاکتورهای ژنتیکی حدود ۵۰ درصد تمایز میان علائم ابتلا به کووید۱۹ را توضیح می دهند.

این علائم شامل هذیان، تب، خستگی، تنگی نفس، اسهال و از بین رفتن حس بویایی و چشایی است.

علائم دیگر ابتلا به این ویروس مانند خشن شدن صدا، سرفه، درد قفسه سینه، درد شکم نیز در نتیجه عوامل محیطی است و ربطی به آرایش ژنتیکی افراد ندارند.

تحقیقات روی دوقلوهای همسان و غیر همسان به محققان نشان داد تا چه میزان سلامت و بیماری تحت تاثیر ژن ها و محیط است.

«تیم اسپکتور» یکی از محققان اپیدمولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن و از توسعه دهندگان اپلیکیشن مذکور می گوید: ایده تحقیق ما بررسی مشابهت در علائم یا نبود علائم بین دوقلوهای همسانی بود که ۱۰۰ درصد ژن های آنان مشترک بود. همچنین در این تحقیق دوقلوهای غیر همسان که نیمی از ژن هایشان مشترک بود نیز بررسی شدند.

اگر عامل ژنتیک در بروز علائم تاثیر داشته باشد، میزان مشابهت علائم در دوقلوهای همسان بیشتر از غیر همسان خواهد بود. در این تحقیق ما نیز شاهد همین امر بودیم.

او افزود: این بیماری بسیار عجیب است و در افراد مختلف به اشکال متفاوت نمایان می شود.

این نتایج به طور آنلاین منتشر شده و محققان دیگر آن را بررسی نکرده اند. اما پژوهشگران این تحقیق امیدوارند ،یافته ها در توسعه درمان برای ویروس و همچنین شناسایی گروه هایی که در معرض خطر بالای ابتلا کمک حال باشد.

منبع : مهر به نقل از دیلی میل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ