ماجرای مدرک تحصیلی سینا کمالخانی

0

اگرچه بی‌اعتبار از آب در آمدن مدرک تحصیلی سینا کمالخانی منتخب تفرش برای مجلس شورای اسلامی یازدهم به خودی خود بسیار حایز اهمیت و نیازمند رسیدگی و واکاوی هرچه بیشتر ماجراست، چه آنکه کم‌ترین خسارتش هزینه‌هایی است که برای فرآیند انتخابات در تفرش صرف شده است و حالا باید کار به انتخاباتی دیگر بکشد. هرچند ناراحتی بحق مردم تفرش از چنین اتفاقی مسئله بسیار مهمتری است که باید به آن توجه شود.

با این حال مسئله مهمتر، اخطاری است که بار دیگر به‌واسطه‌ این ماجرا درباره حضور و رشد مؤسسات آموزش عالی غیرقانونی و فاقد وجاهت و اعتبار به جامعه و مسئولان صادر می‌شود.

بنابر اطلاع، ماجرای آقای سینا کمالخانی این است که او در مؤسسه‌ای به‌نام مرکز آموزش‌های الکترونیکی تفتان درس خوانده است، مؤسسه‌ای که جزو مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم نیست اما در مدرکی که برای او صادر شده پیشوند “مرکز آموزش‌های الکترونیکی”، احتمال زیاد به‌عمد،‌ حذف شده است تا این‌گونه وانمود شود که وی مدرک کارشناسی ارشد خود را از مؤسسه‌ آموزش عالی غیرانتفاعی تفتان اخذ کرده است.

اگر به سایت‌های مربوط به وزارت علوم رجوع شود،‌ مثلاً در دامنه http://grad.saorg.ir/ که متعلق به اداره‌کل دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان وزارت علوم است و در این لینک (کلیک کنید) که در عنوان صفحه “فهرست دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی مورد تأیید وزارت” درج شده است (عکس یک)، نامی از مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی تفتان هم دیده نمی‌شود. البته گویا آخرین بِروزرسانی این صفحه مربوط به سال ۹۴ بوده با این حال در یک جست‌وجوی اینترنتی جزو اولین صفحاتی است که برای مخاطب نمایش داده می‌شود.

صلاحیت نمایندگان مجلس سینا کمال خانی نماینده تفرش سینا کمال خانی کیست تخلفات سینا کمالخانی تحصیلات نمایندگان مجلس اخبار استان مرکزی

عکس شماره ۱

با این حال اگر به دامنه اصلی وزارت علوم یعنی msrt.ir مراجعه کنید (عکس ۲) و در بخش مؤسسات آموزش عالی غیردولتی جست‌وجو بزنید،‌ نام و آدرس مؤسسه‌ای با عنوان “تفتان” برای شما نمایش داده می‌شود، یعنی وزارت علوم مؤسسه آموزش عالی غیردولتی تفتان را به‌رسمیت می‌شناسد.

صلاحیت نمایندگان مجلس سینا کمال خانی نماینده تفرش سینا کمال خانی کیست تخلفات سینا کمالخانی تحصیلات نمایندگان مجلس اخبار استان مرکزی

عکس شماره ۲

اما همچنان‌که اشاره شد آقای کمالخانی در واقع در مؤسسه‌ای با عنوان “مرکز آموزش‌های الکترونیکی تفتان” تحصیل کرده است که آدرس و شماره تلفنی که در سایت آن وجود دارد با آدرس و شماره تلفن مؤسسه‌ای که در وزارت علوم تأیید شده با یکدیگر کاملاً متفاوت است اما مؤسسه مذکور مدرکش را آن‌چنان که عنوان شد با عنوان کلی‌تر تفتان صادر کرده است!

جالب‌تر و البته ناراحت‌کننده‌تر این‌که اگر این مؤسسه غیرمجاز باشد که ظاهراً همین‌طور است،‌ یا دست‌کم هیچ نشانی از معتبر بودن آن نیست، با مراجعه به صفحات (عکس شماره ۳) آن متوجه می‌شویم که ادعا کرده است تاکنون ۴۷۵۶ دانش‌آموخته داشته و ۳۱۹۹ دانشجو هم در زمان حاضر دارد. جدای از شوخی بانمکی که در این بخش وجود دارد و آن رضایتمندی ۱۰۰درصدی!! از خدمات و آموزش‌های این مرکز آموزش عالی است، اما واقعیت تلخ این است که اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد یعنی نزدیک به ۸۰۰۰ نفر درگیر تحصیل در این مرکز شده باشند، چرا نباید نظارت بیشتری روی این مجموعه‌ها وجود نداشته باشد؟

صلاحیت نمایندگان مجلس سینا کمال خانی نماینده تفرش سینا کمال خانی کیست تخلفات سینا کمالخانی تحصیلات نمایندگان مجلس اخبار استان مرکزی

عکس شماره ۳

البته طبیعی است که هر دانشجویی باید قاعدتاً پیش از ثبت‌نام در این مراکز از سایت وزارت علوم در این باره استعلام کند، اما به‌نظر می‌رسد غیر از دانشجویان،‌ نظارت‌های مسئولانه‌تری از جانب وزارت علوم هم لازم است.

این ماجرا یادآور برخی موارد مشابه در سالهای قبل است، از جمله در ماجرای مراکزی که با نام‌های مشابه کمبریج و هاوایی و… در ایران مؤسساتی تأسیس و مدرک‌فروشی و مدرک‌پاشی می‌کردند.

خبرگزاری تسنیم طی روزهای آینده بخش‌های دیگری از وجود این مؤسسات و مشکلاتی را که به وجود آورده‌اند منتشر خواهد کرد.

منبع : تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ