درآمد دیجی کالا چقدر است؟ +آمار مالی سال ۱۳۹۸
این نخستین گزارش سالانه دیجیکالا است که به شکل عمومی منتشر میشود و گزیدهای از آمار و دادههای گروه دیجیکالا به شمار میرود که از دپارتمان هوش تجاری (Business Intelligence) این سازمان استخراج شده است.
براساس این گزارش تعداد کاربران یکتــای ماهانــه (Monthly Unique Visitors) دیجیکالا در سال ۹۸ به ۲۶ میلیون نفر رسید و متوسط مبلغ هر سفارش در این سال ۴۹۶ هزار تومان بوده است.
در سال ۹۸ تنوع کالاهای این شرکت به بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار کالا رسید. طبق گزارش سال ۹۸ ناوگان دیجیکالا در این سال برای ارسال کالاهای مشتریان ۳۳ میلیون کیلومتر مسافت را طی کرده است.
گزارش سال ۹۸ دیجیکالا بــه بیش از ۶۰ هزار کسبوکار ایرانی که محصولات خود را از طریق بازارگاه یا مارکت پِلیس (Marketplace) این شرکت به فروش میرسانند، کمک میکند تا فرآیندهای فروش و عرضه کالاهای خود را بهینه کنند.
مارکت پلیس در سال ۹۸
سعید محمدی، موسس و مدیرعامل دیجیکالا در این رویداد درباره وضعیت این شرکت در سال ۹۸ گفت : «دیجیکالا امروز پربازدیدترین فروشگاه آنلاین ایران و منطقه است و هم اکنون نیز این شرکت یکی از بزرگترین مراکز پردازش کالا را در خاورمیانه و شمال آفریقا در اختیار دارد. مرکز پردازش کالای دانش در تهران که ۵۰ هزار متر مربع مساحت دارد، قادر به انبارش ۵ میلیون قلم کالا و پردازش ۵۰۰ هزار کالا در یک روز است. علاوه بر آن ۳۱ مرکز توزیع کالا، مرکز خدمات پس از فروش و مرکز جمعآوری کالای فروشندگان در سراسر کشور امکان تحویل سریع کالا را به مشتریان در دورترین نقاط کشور فراهم آورده است».
سعید محمدی در مورد فعالیت کسبوکارهای ایرانی در سال ۹۸ در پلتفرم مارکت پلیس این شرکت گفت: «دیجیکالا حمایت از کسبوکارهای ایرانی را مهمترین مسئولیت اجتماعی خود میداند. در حال حاضر بیش از ۶۱ هزار کسبوکار ایرانی در مارکت پلیس دیجیکالا مشغول به فعالیت هستند. براساس آمارهای استخراچ شده هر فروشنده فعال مارکت پلیس در سال ۹۸ به طور متوسط ماهانه ۳۹ میلیون تومان فروش داشته است».
به گفته محمدی، دیجیکالا با توسعه پلتفرم مارکتپلیس خود برای خدمت رسانی به فروشندگان باعث شد که بسیاری از تامینکنندگان و تولیدکنندگان، بدون دغدغههای فنی و زیرساختی کالاهای خود را عرضه کنند و به این ترتیب به پایگاه کاربران دیجیکالا و شبکه گسترده و ملی توزیع دیجیکالا دسترسی داشته باشند.
مدیرعامل دیجیکالا با اشاره به گستره وسیع مشتریان و کاربران دیجیکالا گفت: « یکی از اهداف توسعه مراکز دیجیکالا دسترسی همه مردم ایران به مزیتهای خرید و فروش آنلاین است. بسیار خوشحالیم که در سال ۹۸ دیجیکالا محصولات خود را به بیش از ۱۲ هزار روستا در ایران ارسال کرد. اتفاقی که باعث شده تا تمامی هموطنان در هر نقطهای از کشور امکان خرید هر کالایی را به قیمتی یکسان و فارغ از مکان جغرافیایی خود داشته باشند. از سوی دیگر امروز هر کسب وکاری در هر نقطه از ایران میتواند ظرف مدت ۴۸ ساعت کسبوکار آنلاین خود را در پلتفرم مارکتپلیس عرضه کند و به بازاری به وسعت ایران دسترسی داشته باشد. در طول همهگیری کرونا ۱۵ مرکز جمعآوری کالای فروشندگان در تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز، شیراز و نقاط دیگر کشور راهاندازی کردیم تا کسبوکارهای محلی بتواند با کمترین هزینه و زمان محصولات خود را به مراکز پردازش دیجی کالا برسانند.»
براساس گزارش سال ۹۸ دیجیکالا، در این سال ۶۹ درصد از فروش تعدادی کالاها به کالاهای ایرانی تعلق داشته است و تعداد برندهای ایرانی فعال در دیجیکالا هم به بیش از ۲۵۰۰ برند رسیده است.
طبق اطلاعات این گزارش از کل کاربران دیجیکالا ۳۶٪ زن و ۶۳٪ مرد هستند. این کاربران در سال ۹۸ بیش از ۵ میلیون نظر در مورد کالاها ثبت کردهاند.
رفتار کاربران دیجیکالا
همانطور که در بخش قبل گفتیم اینکه بدانیم کاربران در دیجیکالا اصولا به دنبال چه محصولات، خدمات و اتفاقاتی هستند میتواند افق دید بسیار مناسبی را در اختیار ما قرار دهد؛ در واقع وقتی آماری از یکی از بزرگترین فروشگاههای کشور ارائه شود، میتواند را به سمت پاسخ این پرسش هدایت کند.
طبق آماری که این فروشگاه منتشر کرده، با توجه به بازدید روزانه ۲۶ میلیون کاربر که به صورت متوسط هر کدام ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه را در صفحات فروش کالاهای مختلف آن به گشت و گذار، کسب اطلاعات، بررسی و سفارش کالاها میپردازند باید دیجیکالا را محبوبترین خرده فروشی آنلاین ایران و خاورمیانه دانست.
این فروشگاه موفق به ایجاد بیش از ۴۰۰۰ شغل جدید برای ایرانیان شده و بیش از ۶۱ هزار کسب و کار ایرانی را در دل خود جای داده است.
در یک روز عادی در دیجیکالا ۱۲ هزار کاربر جدید ثبت نام کرده و ۳۱۵۴ قلم کالای جدید به سیستم وارد میشوند و در حدود ۳۰۰ هزار سفارش ثبت شده و دیجیکالا را با وجود بومی بودن و داشتن جامعه هدف کاملا ایرانی، در ردیف فروشگاههای رده بالای اینترنتی دنیا قرار میدهد.
اقتصاد دیجیتال ایران و دیجیکالا
کشور ما در خرید و فروش کالا هنوز حالت سنتی دارد و کاربران بیشتر ترجیح میدهند که کالای لازم خود را با مراجعه به بازارها، پاساژها و مراکز خرید تهیه کنند و این تفکر در نهایت باعث شده تا تنها کمتر از ۲ درصد از سهم بازار به فروشگاههای اینترنت تعلق داشته باشد.
در حال حاضر ۳۱،۳۴۳ فروشگاه آنلاین در کشور وجود دارد ولی جهش ۲٫۵ برابری تراکنشهای آنلاین طی دو سال اخیر نشاندهنده این است که با توسعه ارتباطات و فناوری، کاربران بیشتر از قبل برای خرید کالای لازم خود دست به دامن اینترنت میشوند.
البته نگاهی به آمار نسبت فروش اینترنتی به کل بازار خرده فروشی کشور نشان میدهد که این بازار به شدت مهجور مانده و همچنان جای پیشرفت زیادی دارد.
در نمودار فوق مشاهده میکنید که ایران با داشتن آماری تخمینی در رتبههای پایین جدول تهیه ملزومات زندگی کاربران از طریق اینترنت قرار دارد. این امر نشاندهنده این حقیقت است که بازار کسب و کارهای آنلاین ایران تا چه حد جای پیشرفت دارد و فروشگاههایی مانند دیجیکالا تا چه حد میتوانند در زمینه کاهش آلودگی هوا، افزایش بهرهوری کاربران از خریدهای اینترنتی، افزایش نرخ تبادلات مالی روی بستر اینترنت و … تأثیر بسزایی داشته باشد.
اتفاق خوب دیگری که در این زمینه افتاده رشد متوسط سالیانه ۱۱۲ درصدی است که هر ساله در نرخ NMV یا ارزش خالص کالای به فروش رفته در دیجیکالا به وجود آمده است. این نرخ افزایشی نشاندهنده افزایش توجه کاربران ایرانی به خرید آنلاین کالاهای گرانقیمتتر اشاره دارد و مؤید این ادعاست که خرید آنلاین در ایران روز به روز حالت حرفهایتر و بزرگتری به خود گرفته و روند اعتماد کاربران به فروشگاههای ایرانی بسیار مثبت و افزایشی است.
پرفروشترین روزها و ساعات در دیجیکالا
نگاه به آماری که دیجیکالا منتشر کرده به ما نشان میدهد که میزان سفارشها در نیمه دوم سال ۹۸ تقریبا دو برابر نیمه اول سال بوده است.
همچنین پرفروشترین ماه برای مجموعه دیجیکالا آذر ماه و بهخصوص دو شب آخر ماه بوده که به شب یلدا و جشنواره یلدا دیجیکالا در این شب مرتبط میشود.
برای اینکه بدانید در چه ساعاتی از روز و هفته بیشترین سفارشات ثبت میشوند هم نمودار زیر میتواند جالب توجه باشد؛
همانطور که در نمودار بالا مشاهده میشود کاربران بیشتر در ساعات ابتدای روز و به نوعی ساعات اداری و در روزهای ابتدایی هفته اقدام به خرید کالا میکنند و طبیعتا ساعات نیمه شب هم تعداد خریدها در کمترین تعداد خواهند بود.
اشتغالزایی دیجیکالا
در کنار ویژگیهای مالی که دربارهی وضعیت دیجیکالا اعلام شد باید به این نکته هم اشاره کرد که از زمان تأسیس تا به امروز، این فروشگاه موفق به تولید بیش از ۴۰۷۳ شغل در همه ۳۱ استان کشور شده است که البته سهم استانهای پرجمعیتتر بیشتر است.
نکته جالب دیگر این است که افراد در مجموعه دیجیکالا بیش از ۴۵۰ شغل متفاوت در گروههای مختلف دارند و این بدان معناست که دیجیکالا تقریبا همه گروههای مهم شغلی را پوشش داده و برای بیشتر تخصصها در دیجیکالا شغلی پیدا میشود.
کاربران دیجیکالا بیشتر به دنبال چه کالاهایی هستند
نگاهی به آمار دیجیکالا نشان میدهد که کاربران بیشتر در این فروشگاه به دنبال لوازم الکترونیکی هستند. در آمار منتشر شده اعلام گردیده که بیش از ۲۶ میلیون دستگاه گوشی موبایل توسط این فروشگاه در سال ۱۳۹۸ به فروش رسیده و پرطرفدارترین کالا در رتبه بعد هدفونها، هدستها و هندزفری هستند.
در این آمار پرطرفدارترین کالای غیر الکترونیکی، کفش بوده و ماسک تنفسی هم پرطرفدارترین کالاهای بهداشتی بودهاند.
کدام کاربران بیشتر از دیجیکالا خرید میکنند؟
طبق آمار اعلامی دیجیکالا، بیشترین مشتریان این فروشگاه در محدوده سنی بین ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند و پس از آن رنج ۳۵ تا ۴۵ در رتبه دوم و رنج ۱۴ تا ۱۸ سال در رتبه سوم قرار میگیرند. با این اوصاف باید گفت بیشتر کاربران دیجیکالا دهه هفتادیها و دهه هشتادیها هستند.
همچنین طبق این آمار ۶۴ درصد خریدهای دیجیکالا توسط آقایان انجام شده و خانمها ۳۶ درصد از کل خریدهای این فروشگاه را انجام میدهند.آمار جالب دیگری از دیجیکالا نشان میدهد که نزدیک به ۲۵ درصد مشتریان دیجیکالا به طور متوسط بین ۱ تا ۲ ماه یکبار از این فروشگاه خرید میکنند. همچنین ۱۹ درصد از مشتریان بین ۳ تا ۶ ماه یکبار از دیجیکالا خرید میکنند و نزدیک به ۱۸ درصد از کاربران هم هر ماه حداقل یک خرید از دیجیکالا دارند.
نکته جالب دیگر این است که دیجیکالا نزدیک به ۲ درصد مشتری بسیار پای کار داشته که هر روز یک خرید از این فروشگاه انجام میدهند که در نوع خود میتواند رفتاری جالب توجه باشد. ۶۰ درصد مشتریان وفادار دیجیکالا، بین دو خرید خود بیش از ۲ ماه فاصله نمیاندازند. همچنین ۳۵ درصد از این مشتریان در ماه حداقل یک بار از دیجیکالا خرید میکنند.
همانطور که در بخشهای قبلی گفتیم دیجیکالا در همه استانهای کشور مراکز توزیع کالای خود را تأسیس کرده است ولی در آمار این فروشگاه تراکم مشتریان به نسبت جمعیت هر استان، در استانهای تهران، البرز و یزد از سایر استانها بیشتر است. البته در سمت دیگر این آمار باید گفت که تراکم مشتریان در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان شمالی از سایر استانها کمتر است.
بازخورد مشتریان دیجیکالا
یکی از امکاناتی که در دیجیکالا در اختیار کاربران قرار داده میشود قابلیت امتیازدهی به محصولات یا مرجوع نمودن کالای خریداری شده است. پس از هر خرید، دیجیکالا به مشتریان خود پیامک ارسال میکند و از آنها میپرسد که با توجه به خرید خود، از صفر تا ۱۰ چقدر احتمال دارد خرید از دیجیکالا را به دیگران پیشنهاد کنند.
نگاهی به پاسخهای ارسالی کاربران به این سوال در سال ۱۳۹۸ نشان میدهد که حدود ۱۰ درصد از مشتریان دیجیکالا پس از خرید خود در نظرسنجی شرکت کردهاند. همچنین بیشترین میزان نارضایتی کاربران به ترتیب به دلایلی مانند کیفیت کالا، مغایرت اطلاعات سایت با کالای دریافتی، مشکلات فنی کالا و ناکافی بودن اطلاعات و قیمت کالا مربوط میشود.
در این آمار همچنین دیجیکالا اعلام نموده که بیش از ۹۵ درصد سفارشات در سال ۱۳۹۸ به موقع به دست کاربران رسیدهاند و این فروشگاه به صورت متوسط میزان تأخیرها در تحویل کالا به مشتری در سال گذشته را نسبت به سال ۹۷ تا ۵۰ درصد کاهش داده است.
دیجیکالا در مجموعهی خود ۳۳۶ نفر را در بخش پشتیبانی مأمور پاسخ به مشتریان نموده که این تیم روزانه نزدیک به بیش از ۱۸،۲۰۰ تماس ورودی را پاسخ میدهد. همچنین با توجه به فعالیت دیجیکالا در شبکههای اجتماعی، نزدیک به ۸۰۰ پاسخ به سؤالات و نظرات کاربران در سه شبکه توییتر، اینستاگرام و لینکدین داده میشود و دیجیکالا اعلام نموده که این آمار گروه تماسهای پست الکترونیک و ایمیل به صورت هفتگی در سال ۱۳۹۸ به تعداد ۹،۲۸۶ ایمیل رسیده است.
برخورد با فروشگاههای متخلف و کالای تقلبی در دیجیکالا
یکی از نکاتی که در گزارش اخیر دیجیکالا به آن اشاره شده این است که وقتی یک کالا تقلبی باشد چه وضعیتی ایجاد میشود. طبق این گزارش، دیجیکالا مدعی است که از هر ۱۰۰ هزار کالا در سال ۱۳۹۸ تنها ۱۶ کالا طبق گزارش کاربران تقلبی بوده که نسبت ۰٫۰۱۶ درصد از کل کالاهای مجموعه را شامل میشود.
دیجیکالا در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که خط قرمز این فروشگاه کالای تقلبی است و شدیدترین برخورد با فروشگاههای متخلفی که ارائه کالای تقلبی در پلتفرم مارکت پلیس دیجیکالا را ادامه دهند به عمل خواهد آمد. در این حالت دیجیکالا ضمن عذرخواهی از مشتریانی که تحت تأثیر خطاهای فروشندگان مارکتپلیس قرار گرفته بودند، در سال ۹۸ به صورت متوسط ماهانه ۲۹۳ میلیون تومان کد هدیه به آنها پرداخت کرده است.
البته این فروشگاه اظهار داشته است که با نظرسنجی که پس از خرید کالا از کاربران انجام میدهد رضایت نسبی تا ۸۰٫۸ درصد از کیفیت کالاهای ارسالی حاصل شده است. در صورت شناسایی کالای تقلبی بدون درج برچسب «غیراصل» محصول بلافاصله از سایت خارج شده و فروشنده کالا تا ۱۰ برابر ارزش فروش محصول جریمه میشود.
در صورتی که فروشنده بار دیگر اقدام به فروش کالای تقلبی کند، علاوه بر جریمه نقدی، دسترسی فروشنده به گروه محصول گرفته میشود و در صورت تکرار این موضوع با فروشنده قطع همکاری میشود. در همه این شرایط مسؤولیت کامل خدمات جبرانی برای مشتریانی که تحت تأثیر این تخلف قرار گرفتهاند، با دیجیکالا خواهد بود.
ویژگیهای پلتفرم مارکتپِلیس دیجیکالا
دیجیکالا از نیمه اول سال ۱۳۹۵ نگرش مارکتپلیس را برای پیشبرد اهداف خود از یک سو و همچنین ایجاد محلی برای ارائه خدمات، کالا و محصولات تولیدکنندگان دیگر تأسیس کرد و نگاهی به آمار فعالان این حوزه نشان میدهد که تنها در سال ۱۳۹۸ تعداد کسب و کارهای ایرانی فعال در دیجیکالا ۲۸۳ درصد افزایش پیدا کرده است.
ورود دیجیکالا به ساختار مارکتپلیس تحولی بزرگ در ساختار فروشگاههای آنلاین ایران ایجاد کرده است. در واقع پس از اضافه کردن مدل مارکتپلیس (بازارگاه) این فروشگاه به منبعی بسیار مهم و بزرگ برای تأمین کالا از روشهای دیجیتال برای ایرانیان تبدیل شده است.
نکته جالبی که در این آمار اعلام شده این است که میزان درآمد متوسط هر فروشنده فعال مارکتپلیس در دیجیکالا مبلغ قابل توجه ۳۹ میلیون تومان در ماه بوده است. دیجیکالا حتی فروشندگانی هم داشته که توانستهاند به درآمدی نزدیک به ۳۲ میلیارد تومان در طول یک ماه از این فروشگاه برسند.
در نظر داشته باشید که برای اینکه فروشگاهی بتواند در پلتفرم مارکتپلیس دیجیکالا فعالیت کند باید شرایط خاصی را احراز کند؛ این فروشگاه اعلام نموده تنها در سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۰۵۷۱۲ فروشگاه برای عضویت و ارائه در پلتفرم مارکتپلیس این فروشگاه درخواست دادهاند که تنها ۵۷ درصد آنها توانستهاند شرایط لازم را احراز نمایند.
همچنین دو نمودار بالا بهخوبی نشان میدهند که مدل مارکتپلیس در هر زمینه چه میزان از درخواستها در فروشگاه دیجیکالا را پوشش میدهد.
دانلود نسخه کامل گزارش دیجیکالا