نکته های مهم و موثر برای مراقبت از سلامتی موهای بلند

0

همانقدر که موهای بلند زیبایی خاص خود را دارند، به همان میزان هم مراقبت روزانه از آن ها مهم و حائز اهمیت است. در واقع موهای بلند به مراقبت اضافی نیاز دارند زیرا در مقایسه با موهای کوتاه، در معرض گره خوردگی، خشکی، آسیب پذیری و تغییر رنگ بیشتری هستند.

حفظ و نگهداری از موها به سلامت و درخشان بودن شان کمک می کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از محصولات مراقبت از مو و ابزارهای حالت دهنده مناسب استفاده و از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کنید. به همین منظور در این قسمت از بهداشت و سلامت نمناک نکاتی را برای افرادی که موهایی بلند دارند ذکر کرده ایم. ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که چگونه می توانید مو های خود را سالم و شاداب نگهدارید.

مو های بلند مراقبت های موی بلند مراقبت های لازم از موی بلند مجله سلامت سلامت مو روغن برای موی سر روغن برای تقویت موی سر رژیم غذایی برای سلامت مو بهترین رژیم غذایی

۱- بر مراقبت از پوست سر خود تمرکز کنید

پوست سر سالم، محیط مناسبی را برای رشد موها ایجاد می کند که به نوبه خود بر سلامت آن ها نیز تاثیر می گذارد. مراقبت خوب از پوست سر، به بهبود خون رسانی و رساندن مواد مغذی به فولیکول های مو کمک می کند بنابراین حتما هنگام شامپو زدن، پوست سرتان را ماساژ دهید تا جریان خون افزایش یابد و فولیکول های مو تحریک شوند.

۲- هفته ای ۲ بار به موهای تان روغن بزنید

ماساژ سر با روغن داغ یکی از بهترین درمان های خانگی برای موهای بلند است. این راهکار نه تنها باعث آرامش بلکه باعث افزایش ضخامت مو نیز می شود. روغن زدن به موها باعث می شود تا ریشه های مو تغذیه شده و مقاوم شوند و همچنین به جوان سازی ساقه های مرده مو نیز کمک می کند. برای ماساژ پوست سر و تقویت رشد مو، از روغن نارگیل، اسطوخدوس یا بادام استفاده کنید.

ابتدا روغن داغ شده را به پوست سر خود اعمال کنید و با نوک انگشتان تان به آرامی و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید، موهای تان را نیز روغن بزنید و مدتی صبر کنید. برای جذب بهتر روغن به مو، یک حوله داغ را دور سر خود بپیچید و به مدت یک ساعت صبر کنید و در نهایت موهای تان را با آب سرد و شامپوی ملایمی شستشو دهید.

۳- دفعات استفاده از شامپو را کاهش دهید

هدف از شامپو زدن به موها، از بین بردن آلودگی و تجمع محصول در مو و پوست سر می باشد اما استفاده روزانه از آن می تواند موهای شما را خشک، وز، شکننده و مستعد شکستگی کند. برخی از شامپوها حاوی سولفات هستند و استفاده بیش از حد از آن ها ممکن است به موهایتان آسیب برساند. از این رو، سعی کنید شامپوی فاقد سولفات را براساس نیاز و نوع موی خود انتخاب کنید.

سعی کنید شامپویی ملایم را انتخاب کنید تا چربی طبیعی موهایتان را از بین نبرد. موهایتان را به آرامی شامپو بزنید، کف سر خود را شامپو زده و اجازه دهید تا به پایین موهایتان برسد. موها هنگام خیس شدن نرم تر می شوند بنابراین شامپو زدن سفت و شدید به موهایتان آسیب زده و باعث شکستگی می شود.

نکته : هرگز از نرم کننده ها صرف نظر نکنید زیرا آن ها برای حفظ سلامت مو مهم هستند، رطوبت را به مو باز می گردانند، از خشکی آن پیشگیری کرده و تارهای مو را از هرگونه کثیفی و آلودگی محافظت می کنند.

۴- موهای خود را به آرامی خشک کنید

خشک کردن موها با حوله احتمال شکستگی را افزایش می دهد. از یک حوله نرم یا پیراهن /تی شرتی قدیمی برای موهای خود استفاده و آن ها را خشک کنید. برای خشک کردن موهایتان از حوله های زبر حمام استفاده نکنید زیرا موهای تان را خشن کرده و باعث گره خوردگی، مو خوره و وزی آن ها می شود و در عوض از حوله های میکروفایبر استفاده کنید که نازک هستند و قدرت جذب آب بالایی دارند. آن ها همچنین از خشک شدن موها پیشگیری می کنند.

نکته :توجه داشته باشید که موهایتان باید در هوای آزاد خشک شوند بنابراین از سشوار و هرگونه ابزار حالت دهی به موها نظیر اتومو پرهیز کنید. هوای گرم سشوار، رطوبت مو را تبخیر کرده و باعث مو خوره خواهد شد.

۵- از شانه ای با دندانه های پهن استفاده کنید

موهای بلند مستعد گره خوردگی هستند اما شانه زدن آن ها به رفع این مشکل کمک می کند. از شانه هایی با دندانه پهن استفاده کنید. وقتی موهایتان خشک است از پایین شروع به شانه زدن کنید و به تدریج به بالا بروید که این کار گره ها را از بین برده و از کشیدن، آسیب دیدن و ریزش مو پیشگیری می کند.

استفاده از برس موی گراز برای توزیع چربی طبیعی پوست به سراسر مو مناسب هستند. موهای خیس بیش از موهای خشک کشیدگی دارند و به راحتی می شکنند و بنابراین، از شانه زدن موهای مرطوب خودداری کنید و اگر می خواهید آن ها را صاف کنید، به آرامی و با انگشتان خود گره ها را باز کنید.

۶- نوک موهای خود را مرتبا کوتاه کنید

کوتاه کردن موها در فواصل منظم به شما کمک می کند تا از موخوره، شکستگی موها، وز و نازک شدن آن ها خلاص شوید. برای اطمینان از حداقل رشد و آسیب دیدگی موهای سالم خود، هر ۶-۸ هفته نوک موهای تان را کوتاه کنید.

۷- روبالشی خود را عوض کنید

روبالشی های نخی یکی از دلایل بهم ریختگی و گره خوردگی موها در صبح می باشد. در عوض از پارچه های ساتن و ابریشمی استفاده کنید زیرا نرم بوده و اصطکاک کمتری نسبت به روبالشی کتان دارند و علاوه بر این، از موخوره و درهم ریختگی موها پیشگیری می کند. روبالشی کتان متخلخل بوده و رطوبت موها را جذب می کند بنابراین باعث خشکی و پوسته شدن کف سر خواهد شد اما روبالشی های ابریشمی یا ساتن به حفظ مدل موها و رطوبت آن ها برای مدت طولانی کمک میکند.

۸- استفاده از ابزارهای گرمایشی برای مو را کاهش دهید

استفاده بیش از حد از ابزارهای حالت دهی و حرارتی مو مانند اتومو و بابلیس می تواند به موهای شما آسیب برساند. این ابزارها باعث کاهش ضخامت و درخشندگی موها می شوند و در نتیجه آن ها را کدر و خشک می کنند. از این رو، استفاده از این ابزارها را محدود کنید و در عوض موهای خیس خود را با یک حوله نرم بپیچید تا بدون استفاده از هرگونه گرما خشک شوند.

چنانچه به طور کلی نمی توانید استفاده از این ابزارها را کنار بگذارید حتما از محافظ گرما استفاده کنید. این محصول با ایجاد یک مانع محافظتی روی ساقه های مو، از آسیب دیدن آن پیشگیری کرده و درخشانی آن ها را حفظ خواهد کرد.

۹- مدل موهای خود را تغییر دهید

بستن دم اسبی موها و حالات مشابه بسیار جذاب به نظر می رسند اما این مدل موها باعث فشاری بر ریشه مو می شوند که شکستگی آن ها را به همراه دارد. درعوض سعی کنید از مدل موهای آزادتر امتحان کنید تا از فشار بر کوتیکول های مو پیشگیری کنید. مدل هایی چون بستن گوجه ای و بافتن برای موهای بلند بسیار زیبا به نظر می رسند.

۱۰- محصولات مغذی را برای مو انتخاب کنید

موهای بلند نیاز به مواد مغذی خاصی دارند. شامپوها، نرم کننده ها و محصولات حالت دهنده حاوی مواد شیمیایی می توانند در طولانی مدت اثرات نامطلوبی بر روی موها داشته باشند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد شیمیایی و تجمع آن ها بر پوست سر برای سلامتی موها مضر است. به منظور پیشگیری از این اتفاق، از شامپوها و نرم کننده های ملایم و سبک برای آبرسانی موها استفاده کنید و همچنین قبل از سشوار کشیدن یا حالت دهی موها، از اسپری محافظ گرما استفاده کنید تا مانعی برای گرم شدن بیش از حد مو باشد.

۱۱- رژیم غذایی سالم و مناسبی داشته باشید

داشتن موهای بلند چنانچه پیش از این هم در بخش پوست و موی نمناک بارها به آن اشاره کرده ایم علاوه بر استفاده از محصولات مناسب به مراقبت نیز نیاز دارد و حتما غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از موادی چون:

پروتئین : فولیکول های مو از پروتئین ساخته شده اند، در نتیجه کمبود آن می تواند منجر به ریزش مو شود. از این جهت برای داشتن موهای بلند غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، حبوبات، ماست و ماهی مصرف کنید.

ویتامین ها : ویتامین هایی چون D-C-Bو E به پیشگیری از ریزش مو و سفیدی زودرس آن ها کمک می کند بنابراین سبزیجات دارای برگ سبز، آووکادو، تخمه آفتاب گردان، بادام، اسفناج، جگر، زرده تخم مرغ، مرکبات و گوجه فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

امگا۳ : اسیدهای چرب امگا-۳ باعث رشد مو و پیشگیری از ریزش آن می شوند. آن ها مواد مغذی ضروری را به موهای شما می رسانند و پوست سر و موها را آبرسانی می کنند. ماهی های چرب (مانند ماهی سالمون، خال مخالی، شاه ماهی و قزل آلا)، دانه های کتان، دانه های چیا، جو دوسر، آووکادو، گردو و دانه کدو تنبل منابع غنی اسیدهای چرب امگا-۳ هستند.

۱۲- هیدراته بمانید

کمبود آب بدن می تواند منجر به خشکی پوست سر شود و موهای شما را شکننده، وز و نازک کند. آب آشامیدنی حاوی عناصر کمیابی چون روی، مس، آهن و کلسیم است که بر سلامت مو تاثیر می گذارد و همچنین باعث تقویت ریشه و پیشگیری از شکستگی مو خواهد شد.

منبع : نمناک

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ