نشانه های ضعف در سلامت بدن از روی موها

0

مو‌های شما می‌توانند به شما و پزشک شما اطلاع دهند که استرس دارید، دچار کمبود تغذیه‌ای، مشکل تیروئید یا سایر موارد بهداشتی هستید.

تحقیقات نشان می‌دهد که تغییر در نگاه، بافت یا ضخامت مو می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به یک وضعیت سلامتی باشد. در این گزارش به هفت موردی که مو در مورد سلامتی نشان می‌دهد، اشاره شده است:

نشانه های ضعف سلامت زنان مجله سلامت متخصص مو و زیبایی کم خونی علت ریزش مو چیست علائم کم خونی سلامت مو سلامت بدن زبان سلامت بدن ریزش مو رژیم غذایی برای سلامت مو حفظ سلامت بدن پیشگیری از کم خونی بهترین متخصص مو

استرس مو‌ها را سفید می‌کند

یک مطالعه روی موش‌های که در مجله Nature منتشر شده است، نشان می‌دهد که استرس مزمن در واقع با آسیب به دی. ان.‌ای و کاهش سلول‌های تولید رنگدانه در فولیکول‌های مو می‌تواند به واقع در سفید شدن رنگ مو موثر باشد. استرس همچنین می‌تواند باعث ریزش مو‌های شما شود.

نوع دیگری از استرس، که به استرس اکسیداتیو معروف است نیز می‌تواند در سفید شدن مو‌ها نقش داشته باشد. استرس اکسیداتیو (زمانی که رادیکال‌های آزاد آسیب زننده به سلول باعث مهار فرآیند‌های ترمیم بدن می‌شوند) سلول‌های تولید کننده رنگدانه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

مو‌های شکننده می‌توانند نشانه سندرم کوشینگ باشند

مو‌های شکننده یکی از علائم سندرم کوشینگ است؛ سندرم کوشینگ یک بیماری نادر است که از آزاد شدن بیش از حد کورتیزول ناشی می‌شود؛ کورتیزول هورمون استرس اولیه بدن است. فشار خون بالا، خستگی و کمر درد از دیگر علائم بارز سندرم کوشینگ است.

درمان سندرم کوشینگ ممکن است شامل تغییر دوز دارو‌هایی باشد که می‌توانند باعث ایجاد این وضعیت شوند، مانند «گلوکوکورتیکوئیدها» (glucocorticoids)؛ استروئید‌هایی که برای درمان التهاب ناشی از انواع بیماری‌ها استفاده می‌شوند. ممکن است افراد دیگر برای اصلاح بیش از حد تولید کورتیزول در غده فوق کلیوی به عمل جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشند.

نازک شدن مو‌ها می‌تواند نشانه بیماری تیروئید باشد

کم کاری تیروئید، وضعیتی که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند، می‌تواند باعث افزایش ریزش مو و تغییر در ظاهر مو شود.

کم کاری تیروئید می‌تواند باعث ریزش مو و علائم دیگری مانند خستگی، عدم تحمل سرما، درد مفاصل، درد عضلات، صورت پف دار و افزایش وزن شود. این وضعیت با آزمایش تیروئید مشخص می‌شود و درمان آن مستلزم مصرف داروی تیروئید است.

علاوه بر نازک شدن موها، برخی از اختلالات تیروئید فرد را در معرض خطر نوعی ریزش مو به نام «آلوپسی آره آتا» می‌شود. آلوپسی آره آتا نوعی ریزیش مو است که باعث ایجاد تکه‌های گرد ناگهانی ریزش مو می‌شود؛ این نوع ریزش مو بر اثر حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود.

ریزش مو می‌تواند نشانه کم خونی باشد

اگر بطور ناگهانی متوجه شدید که مو‌های زیادی در برس موی شما وجود دارد و یا در کف حمام ریخته است این موضوع می‌تواند علامت این باشد که بدن شما دچار کمبود آهن و یا کم خونی شده است که این وضعیت با آزمایش خون مشخص می‌شود.

«ربکا باکست»، پزشک متخصص پوست و مو در «پاراموس» واقع در نیوجرسی، می‌گوید: هنوز کاملاً مشخص نیست که چرا کمبود آهن باعث ریزش مو می‌شود، اما آهن برای بسیاری از واکنش‌های بیولوژیکی و شیمیایی از جمله رشد مو بسیار مهم است.

درصورتیکه پزشک تشخیص دهد که دچار کمبود آهن شده‌اید، می‌توانید با مصرف خوارکی‌هایی که آهن بالایی دارند و یا مکمل‌های آهن از ریزش مو خود جلوگیری کنید.

ریزش مو همچنین می‌تواند با تغییرات ناگهانی در سطح استروژن اتفاق افتد و اغلب پس از بارداری یا قطع قرص‌های ضد بارداری مشاهده می‌شود.

ریزش مو می‌تواند نشانه کمبود پروتیین باشد

پروتیین برای سلامت و رشد مو لازم و ضروری است؛ کمبود پروتیین با ریزش مو ارتباط دارد. بیشتر بزرگسالان به ازای هر کیلو وزن بدن، به ۰.۸ گرم پروتئین نیاز دارند. ماست کم چرب، ماهی تیلاپیا، نخود و سینه مرغ منابع خوبی از پروتیین هستند. افرادی که مشکلات گوارشی دارند یا فقط جراحی بای پس معده انجام داده اند ممکن است در هضم پروتئین دچار مشکل شوند. این شرایط تخصصی باید با کمک پزشک شما مدیریت شود. با این حال دلایل ژنتیکی علت بیشتر نازک شدن مو به ویژه در زنان است.

شوره سر

پوسته‌های زرد یا سفید بر روی موها، روی شانه‌ها و حتی ابرو‌های نشانه شوره سر است. شوره سر معمولاً مشکل جدی برای سلامتی ندارد و معمولاً با شامپوی مخصوص مو بدون نسخه پزشک و یا شامپوی که پزشک تجویز می‌کند، درمان می‌شود.

طبق اعلام کلینیک مایو، یکی از شایع‌ترین دلایل شوره سر، بیماری به نام «درماتیت سبورئیک» است. افرادی که درماتیت سبورئیک دارند پوستی قرمز و چرب دارند که پوشیده از پوسته‌های سفید و زرد است.

همچنین قارچ مخمر مانندی به نام malassezia می‌تواند پوست سر را تحریک کند. حساسیت به محصولات مراقبت از مو و همچنین خشکی پوست می‌توانند باعث ایجاد شوره سر شود.

مو‌های آسیب دیده، مشکلات سلامتی را پنهان می‌کنند

اگرچه مو می‌تواند مطالبی را در مورد سلامتی فاش کنند، اما مو‌های آسیب دیده بر اثر رنگ، مش، دکلره و یا حرارت دیدن زیاد، مشکلاتی را که از روی ظاهر مو می‌توان در مورد سلامتی تشخیص داد، پنهان می‌کنند.

گرمای بیش از حد، در اثر استفاده روزانه از اتوی مو و یا سشوار کشیدن مو، به مو‌ها آسیب می‌زند و باعث می‌شود که مو خشک و شکننده شود؛ و سخت شود. همچنین دکلره و مش کردن مو نیز آسیب زیادی به مو می‌زند که این عوامل همه باعث می‌شوند که مو دیگر بیانگر مشکلات سلامتی نباشد.

با این حال استفاده از ماسک‌ها، کرم‌ها و شامپو‌های تقویت و درمان کننده مو برای مو‌های رنگ و دکلره شده شدیدا توصیه می‌شود و بهتر است قبل از اتو و یا سشوار کشیدن مو از موادی که موجب محافظت از مو در برابر حرارت می‌شود، استفاده کرد.

منبع : ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ