حکایت مسی، زن بدکاره و هواداران خردسال بارسلونا

0

در دو روز اخیر و از زمان لو رفتن قرارداد مسی، شوک عجیبی به فوتبالدوستان در کل دنیا وارد شده است. دستمزد غیرمعمول و خارج از عرف مسی همه (شامل اکثریت هواداران بارسلونا در خارج از ایران) را شوکه کرده است. مسی با احتساب پاداش هایش سالانه حدود ۱۴۰ میلیون یورو برای بارسلونا هزینه دارد، قراردادی بی سابقه در تاریخ ورزش که به خاطر بی کفایتی مدیران سابق بارسا بسته شده است. در واقع در تاریخ هیچ ورزشی نشده که ورزشکاری به این اندازه دستمزد بگیرد و همین دستمزد غیرمعمول است که دنیای ورزش را شوکه کرده است.

البته داستان هواداران بچه سال بارسلونا در ایران را باید از بقیه دنیا مجزا دانست. آنها ادعا می کنند که مسی کاملا لیاقتش را دارد چرا که در این سالها کارهای زیادی برای بارسلونا کرده اما به نظر می رسد که این حرفهایشان چیزی بیش از یک ادعای مضحک نیست. در این که مسی از بارسلونا بزرگ تر است که شکی نیست. در حقیقت بارسا قبل از مسی یک تیم محلی بود که به جز برهه ای در دوران مربیگری کرویف هرگز در سطح اروپا حرفی برای گفتن نداشت اما با این وجود، بارسای با مسی  در این سالها هیچ حرفی برای گفتن مقابل رئال مادرید نداشته است. از سال 2004 تا کنون، بارسلونا با مسی چهار بار قهرمان اروپا شده و رئال مادرید هم در همین مدت چهار بار. نکته بامزه تر این جاست که  که در همین چهار سالی که جزئیات قرارداد لو رفته (جدا از قراردادهای قبلی که مشخص نیست چقدر بوده)، مسی و بارسلونا انواع و اقسام تحقیرهای اروپایی را شاهد بوده اند، از کامبک خوردن مقابل لیورپول و رم گرفته تا هشت تایی شدن مقابل بایرن مونیخ. پس می توان گفت که دستاوردهای ورزشی بارسلونا در مقابل هزینه ای که برای مسی داشته اند (معادل دستمزد هفت امباپه، هفت لواندوفسکی یا پنج نیمار یا پنج رونالدو و …) عملا هیچ است.

اما بخش دوم صحبت های هواداران خردسال بارسلونا این است که مسی همه هزینه هایی که در آورده را جبران کرده است. نکته اولیه و مهم این است که بارسلونا در حال حاضر یک باشگاه ورشکسته است که بیش از ۱.۱ میلیارد یورو بدهی دارد. آنها به خاطر مشکلات مالی، پول پرداخت سوارز را نداشتند و این بازیکن را به اتلتیکو فرستادند تا با این تیم آقای گل و قهرمان لالیگا شود، در خرید بازیکنان ارزانقیمتی نظیر اریک گارسیا و دیپای ناکام بودند و حتی برخی اوقات برای صرفه جویی مالی به جای هواپیما با اتوبوس سفر کردند! اگر مسی به جای ۵۵۵ میلیون یورو حقوق متعارفی را دریافت کرده بود، شاید بارسلونا اکنون به این فضاحت مالی دچار نمی شد و از بازیکنان با کیفیت تری استفاده می کرد.

حکایت این دسته از هواداران بارسلونا مثل این است که یک نفر زن بدکاره ای را استخدام می کند و به جای حق الزحمه(!) توافقی، در پایان کار به وی پنج برابر دستمزد معمول را می پردازد به این بهانه که کارش در تختخواب خیلی خوب بوده است! اما حقیقت این است که تنها دلیل پرداخت مبلغ غیرمتعارف این است که آن فرد جوگیر شده و خبری از کیفیت بالای کار در تختخواب نبوده  و آن زن بدکاره به حدی کلاهبردار و شیاد بوده که همان کاری را انجام داده که برای انجام آن از افراد دیگر دستمزد متعارفی می گرفت اما از ساده لوحی فرد مذکور استفاده کرده و از او پنج برابر بیشتر پول گرفته است.

خلاصه کلام این که در حال حال حاضر بحث این که آیا مسی باید پردرآمدترین بازیکن جهان باشد یا نه، مطرح نیست. مسی بزرگ تر از باشگاه بارسلوناست و طبیعی است که هواداران این تیم عجز و ناله کنند تا او را حفظ کنند چرا که بدون او، باشگاهشان کلا هیچ مفهومی ندارد اما بحث این است که وقتی رقبای سالهای اخیر مسی برای عنوان بهترین بازیکن جهان (رونالدو و نیمار) سالی ۳۰ میلیون یورو دستمزد می گیرند و بقیه ستارگان فوتبال دنیا هم رنج دستمزدی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون یورو دارند، دریافت مبلغ سالانه ۱۴۰ میلیون یورو یک کلاهبرداری تاریخی و بی سابقه است که به اعتبار ورزش فوتبال لطمه می زند. رونالدو از رئال مادرید رفت چرا که انتظار داشت دستمزد معمول تری دریافت کند (۳۰ به جای ۲۱ میلیون یورو). یوونتوس توان پرداخت این دستمزد را داشت چرا که مالیات در ایتالیا بسیار ناچیز است اما در آن زمان مدیران رئال مادرید فکر کردند که دوران او تمام شده (که سخت در اشتباه بودند) در حالی که مسی که سالهاست هیچ فایده مثبتی در بارسا در روزهای بزرگ نداشته (دو سال و نیم بدون گل در ال کلاسیکو، کود دادن چمن در شکست های بزرگ مقابل بایرن، لیورپول، بیلبائو و …) با یک کلاهبرداری بی سابقه با همدستی بارتومئو، سر بارسلونا و هوادارانش را کلاه گذاشته و آنها از این که بازیکن محبوبشان در تختخواب (ببخشید در چمن فوتبال) طنازی می کند و سرشان را کلاه می گذارد، لذت می برند. آنها در خیالات خود تصور می کردند که مسی به خاطر عشق به پیراهن سالهاست که این تیم را رها نمی کند اما این اعداد و ارقام شیادانه چیز دیگری را ثابت کردند.

حامد فلاح

ساعت بازی رئال مادرید امشب باشگاه رئال مادرید اخبار فوتبال خارجی اخبار فوتبال اسپانیا اخبار رئال مادرید

منبع : مرجع خبری رئال مادرید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ