کشتار در مکزیک؛ نگرانی از کارتل نسل جدید خالیسکو

0

پلیس اجساد را در پیاده رویی در شهر گوادالاخارا مرکز ایالت خالیسکو پیدا کرده است. یک پسر بچه و یک زن نیز در این حادثه آسیب دیدند.

خالیسکو مرکز نسل جدید کارتل مواد مخدر مکزیک است که با همین نام شناخته می‌شود و از خشن‌ترین و قدرتمندترین کارتل‌های این کشور به شمار می‌رود.

مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک سال ۲۰۱۸ با قول کاهش خشونت‌ها بر سر کار آمد.

در سال‌های اخیر گروه‌های تبهکار مواد مخدر درگیری‌های مرگباری با رقبای خود داشته‌اند و در این میان کارتل خالیسکو یکی از خشن‌هایی بود نامش بر سر زبان‌ها افتاده است.

کارتل خالیسکو چیست؟
کارتل خالیسکو در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت و قوی‌ترین رقیب کارتل مشهور سینالوآ به شمار می‌آید. آمریکا کارتل سینالوآ را قدرتمندترین کارتل سازمان یافته مواد مخدر در جهان می‌داند.

رهبر کارتل خالیسکو روبن اوسگوئرا معروف به “ال منچو” ، افسر سابق پلیس بود. او تحت تعقیب‌ترین فرد در مکزیک است. آمریکا برای دستگیری رهبر کارتل خالیسکو ۱۰ میلیون دلار پاداش در نظر گرفته است.

ارزش دارایی های آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار (۱۵.۵ میلیارد پوند) است.

این کارتل در سال‌های اخیر بسیار رشد کرده است و این گسترش با خشونت شدید همراه بوده است.

این گروه در عین ‌حال در قبال رقبای خود، سیاست تهاجمی دارد.

موسسه ژئوپلیتیک “استرت‌فورد” ( Stratfor ) در آمریکا این گروه را خشن‌ترین کارتل مواد مخدر مکزیک می‌داند‌ و معتقد است اقدامات این گروه برای گسترش حوزه نفوذش سبب افزایش خشونت‌ها در مکزیک شده است.

یکی از دلایل بدنامی این کارتل حملات پی در پی به نیروهای امنیتی و مقام‌های دولتی عنوان شده است.

کارتل خالیسکو یکی از اصلی‌ترین توزیع کنندگان مواد مخدر صنعتی‌ در این قاره است است.

سرنگون کردن یک بالگرد ارتش با آرپیجی که به کشته شدن چندین نظامی منجر شد از جمله وقایعی بود که نام این گروه را بیش از پییش مطرح کرد. همچینی آویزان کردن جسد رقبای خود از بالای پل از دیگر اقدامات شدید این گروه به شمار می‌آید.

بنابر ارزیابی آمریکا این این کارتل نقشی اصلی در بازار غیرقانونی آمفتامین در ایالات متحده و اروپا دارد و همچنین تصور می‌شود که با بازار دارویی غیرقانوی آسیا نیز در ارتباط است./بی بی سی

حوادث تلخ حوادث ایران حوادث امروز اخبار جنایی

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ