کدام مشاور دولتی عضو هیئت مدیره ۳۸ شرکت است؟

0

هفته گذشته یک نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی درباره علت توقف مسکن مهر، به کنایه از فردی سخن گفت که در ۳۸ شرکت سهامدار است و به فکر بی خانمان ها نیست.

به گزارش مشرق : هرچند در نهایت حسینعلی حاجی دلیگانی -نماینده مردم شاهین شهر- از پاسخ های عباس آخوندی قانع شد، اما او در اظهاراتش از مدیری در وزارت راه و شهرسازی سخن گفت که در ۳۸ شرکت مدیر یا سهامدار است و به همن سبب نمی تواند به فکر بی خانمان ها باشد.

وام مسکن مهر سوابق حسینعلی حاجی دلیگانی سوابق حسین عبده تبریزی حسینعلی حاجی دلیگانی حسین عبده تبریزی ثبت نام مسکن مهر بیوگرافی حسین عبده تبریزی

حاجی دلیگانی در بخشی از سخنان خود خطاب به آخوندی گفت: «مردم از نبود مسکن، بالا رفتن قیمت مسکن و افزایش رهن و اجاره گلایه دارند چه پاسخی باید به آنها بدهیم. می دانید وام ۳۵ میلیون تومانی که اعلام کردید چه بر سر قیمت مسکن آورده است، قیمت مسکن را بالا برده و رکود بوجود آورده است. فردی که در ۳۸ شرکت مدیر یا سهامدار است نمی تواند به فکر بی خانمان ها باشد.»

هر چند حاجی دلیگانی نامی از این فرد نبرد، اما احتمالا مقصود او حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی باشد.

حسین عبده تبریزی که شهریورماه گذشته به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی منصوب شد، بیشترین نقش را در سیاست های دولت یازدهم در حوزه مسکن داشته است.

افزایش وام خرید مسکن مهمترین اقدامی بود که با طراحی عبده تبریزی در ماه های اخیر اجرا شد و اکنون با افزایش شدید قیمت اوراق حق تقدم خرید مسکن، اثرات سوء آن بر بازار مسکن در حال پدیدار شدن است.

عبده تبریزی از دیرباز اعتقاد داشته که تنها راه خانه دار شدن مردم، پس انداز و استفاده از وام خرید مسکن است؛ نه اعطای وام برای ساخت مسکن همچون طرح مسکن مهر.

این در حالی است که با توجه به قیمت کنونی مسکن در سطح کشور، اقشار فاقد مسکن که عمدتا کارگران هستند، آنقدر درآمد ندارند که بتوانند هم پس انداز کنند و هم در بانک سپرده گذاری کنند، تا بعدها بتوانند وام بگیرند و اقساط آن را بپردازند.

در عمل نیز اشتباه بودن تفکرات اقتصادی عبده تبریزی در حال عیان شدن است به طوری که نرخ هر برگ ۵۰۰ هزار تومانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حال حاضر نسبت به ۴ ماه قبل- پیش از ابلاغ مصوبه افزایش وام خرید مسکن به ۳۵ میلیون تومان- ۱۲۱ درصد افزایش قیمت داشته است و خانه دار شدن مردم را دشوارتر ساخته است.

شاید علت تفکرات افرادی چون عبده تبریزی را باید در سطح زندگی و کاری آنان دانست که آنقدر در مباحث تجاری و شرکت های تو در تو و درآمدهای هنگفت، درگیر شده اند که از واقعیات زندگی مردم به دور مانده اند.

طبق اسناد روزنامه رسمی، آقای عبده تبریزی در بیش از ۳۰ شرکت و موسسه تجاری دارای مناصب مهمی در سطح هیئت مدیره، مدیرعاملی یا دبیرکلی است. هرچند فعالیت در بخش خصوصی، ایراد قانونی ندارد اما این سوال مطرح است آیا آقای عبده تبریزی با این همه سمت شغلی، فرصت مشاوره به وزیر راه را دارد؟ آیا منافع ۴۰-۳۰ شرکتی که آقای عبده تبریزی در آنها سهامدار است و تعدادی از آنها در حوزه ساخت و ساز مشغولند، در مشاوره های او تاثیرگذار نیست؟

وام مسکن مهر سوابق حسینعلی حاجی دلیگانی سوابق حسین عبده تبریزی حسینعلی حاجی دلیگانی حسین عبده تبریزی ثبت نام مسکن مهر بیوگرافی حسین عبده تبریزی
وام مسکن مهر سوابق حسینعلی حاجی دلیگانی سوابق حسین عبده تبریزی حسینعلی حاجی دلیگانی حسین عبده تبریزی ثبت نام مسکن مهر بیوگرافی حسین عبده تبریزی

جدول بالا از جستجو در روزنامه رسمی به دست آمده است و ممکن است آقای عبده تبریزی از همکاری با شرکت های ذیل انصراف داده باشد اما به روزنامه رسمی اعلام نشده باشد که مشرق آمادگی اصلاح این جدول را دارد.

مرجع : مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ