برخی مجریان با دهانی که بوی مشروب میدهد میروند جلوی تلویزیون!
مدیرکل پیشین تبلیغات وزارت ارشاد (در دولت احمدینژاد) میگوید برخی مجریان با دهانی که بوی مشروب میدهد میروند جلوی تلویزیون و افزایش شبکههای تلویزیونی شبیه «جوجه کشی» است!
مصاحبه «خبرگزاری دانشجو» با علیرضا کریمی، را در زیر بخوانید:
بعضیها میگویند چون ضرغامی اصطلاحاً خودیست، نباید به او و عملکردش انتقاد کرد اما بعد که برخی حواشی درباره یکی از تهیهکنندگان گروه معارف شبکه ۳ پیش آمد، بنا گذاشتیم که یک بررسی دقیقی داشته باشیم پیرامون روند تبلیغات در صدا و سیما…
موضوع تبلیغات و جایگاه آن و اثر فرهنگی، معیشتی، اقتصادی، سیاسی، هنری را اصلا نمیشود نادیده گرفت به خصوص اگر آن رسانهای که دارد تبلیغات را انجام میدهد فراگیرترین رسانه باشد. صدا و سیما در این ماجرا بیشترین بُرد را از بابت کار رسانهای دارد و اثر وضعی که تبلیغات در زندگی مردم این تبلیغات دارد برای هیچکس پوشیده نیست. همه این را میدانند که اگر صدا و سیما بخواهد از کاه، کوه بسازد و برعکس از کوه، کاه بسازد و میتواند همه چیز را طبق آن معیارهایی که خودش میخواهد تنظیم بکند. شاید مردم فکر میکنند که تبلیغاتی که از تلویزیون پخش میشود فقط جنبه بازرگانی دارند در صورتی که من میخواهم بازتر به این قضیه نگاه کنم، این تبلیغات فقط بازرگانی نیست. اگر صدا و سیما دارد تبلیغات میکند باید حواسش به این پشت پرده و عواقبش هم باشد. مگر میشود دستگاهی مثل صدا و سیما تبلیغ رنگ آبی و قرمز بکند و متوجه نشود رنگ آبی و قرمز برای کدام کشور است. اگر اینطور باشد آن کسی که در صدا و سیما نشسته و تبلیغات را اداره میکند اشتباه آنجا نشسته و جایگاهش آنجا نیست.
اگر که شبکه تاسیس میکنید دو تا شبکه قوی و پر محتوا تاسیس کنید نه اینطور که دارید جوجه کشی میکنید. مقابله کردن با شبکههای ماهوارهای این نیست که دائما شبکههای مختلف ایجاد بکنیم و نظارت هم به زیر صفر برسد. مردم باید دقت داشته باشند ما دقت را از مردم گرفتهایم وقتی تعدا شبکه میرود بالا مردم دیگر دقت نمیکنند دائم با شبکهها بازی میکنند چون از این شبکه خوشش نمیآید میرود شبکه بعد و اگر از این هم خوشش نیامد میرود شبکه بعد و همینطور ادامه پیدا میکند. آن وقت هزینههای شما میرود بالا مجبور میشوی از هر راهی پول دربیاوری. مگر مقام معظم رهبری نفرمودند که جلوی تبلیغات کالاهای خارجی را بگیرید و کالاهای ایرانی را تبلیغ کنید وقتی ایشان این همه تاکید میکنند در قضیه اقتصاد پس صدا وسیما کجا ایستاده؟
سال ۸۶ بود اگر اشتباه نکنم یک شدتی در اداره تبلیغات در زمینه تبلیغات کالاهای خارجی به خرج دادم؛ یک برههای صدا و سیما مجبور شد که تبلیغات کالاهای خارجی را کم کند بعد از این قضیه یک بنده خدایی گفته بود کریمی با این کار ۵۰ میلیارد به ما ضرر زد، آخر عزیز من برنامه ریزی، فرهنگ سازی داشته باش. شما ظرفیت مردم را هم حساب بکنید. وقتی ۲۰-۲۵ دقیقه تبلیغ برای مردم پخش میکنید خب دارید مستقیماً با فرهنگ مردم ارتباط میگیرید.
حالا از لحاظ قانونی این مسئله چطور قابل بحث است؟ در صورتی که یکی از لازمههای اقتصاد مقاومتی مصرف کالاهای داخلی و بالطبع کم شدن تبلیغ کالای لوکس و خارجی است.
یک قانونی تحت عنوان ممنوعیت به کارگیری عناوین و اسامی و اصطلاحات بیگانه سال ۷۵ مصوب شده که در این مصوبه همه را موظف به اجرا کرده. مجلس هم در قضیه کم کار کرده مجلس چرا به تولیدات خودش انقدر بیتوجه است؟ مجلس موظف است یقهٔ صدا و سیما را بگیرد و بگوید من دیگر به شما بودجه نمیدهم و بودجهٔ شما را مصوب نمیکنم.
اما در عمل میبینیم که دولت این گروکشی را انجام میدهد…!
بله متاسفانه. اصلاً جناب صدا و سیما ارزش تبلیغ کردنت و ارزش از بین بردن فرهنگت را از لحاظ ریالی با هم مقایسه کن.
در حوزهٔ تبلیغات چه خطاهایی در مورد تعیین جوایز سنگین و غیر معقول انجام میشود؟
برای تعیین جوایز دستورالعملهایی داریم دستورالعملهای اجرایی که خود کمیته اجرایی با اجازه قانونگذار میتواند دستورالعملها را تصویب کند و این دستورالعملها لازم الاجراست.
وقتی کسی که میخواهد یک برنامه فرهنگی که یکی از دغدغههای اصلی مقام معظم رهبری است بسازد به او میگویند اول برو اسپانسر پیدا کن و بعد بیا برنامه بساز. به همین دلیل برنامهها مجبورند که بروند به اسپانسرینگ و این میشود که الان داریم در صدا و سیما میبینیم.
اصلا من اعتقاد دیگری دارم مگر یک شرکت دستمال کاغذی، آبمیوه، پفک و… مگر چقدر جنسشان به فروش میرود و سود دریافت میکنند که هفتهای یک خودرو، آپارتمان و… هدیه میدهند به نظر من اینها از جای دیگری تغذیه میشوند. این نوع تبلیغ کردن و جایزه دادن هدایت داخلی ندارد بنده فکر میکنم هدایت خارجی دارد برای سرگرم شدن مردم برای اینکه مردم را مشغول کنند و از اتفاقات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… جامعه خود غافل شوند.
حتی اگر بخواهیم از منظر دیگری به قضیه نگاه کنیم که شرکتهای مواد غذایی مضر مانند چیپس و پفک انقدر فروش دارند که ماهیانه مثلا فقط ۵ میلیارد بدهد بابت تبلیغات ببینید پس چقدر فروش دارد که برای این شرکت مقرون به صرفه است این هزینه و اینکه چقدر پفک نمکی به خورد مردم اینجامعه میدهد در صورتی که لحاظ قانونی هم تبلیغات این نوع محصولات ممنوع است.
بله صدا و سیما باید به این ظرایف دقت نظر خاصی داشته باشد. بعد در این وضعیت شما ببنید میرود شبکه سلامت، قرآن، مستند و… تاسیس میکند. پس این شورای سیاست گذاری صدا و سیما کجاست؟ چرا صدا و سیما حاضر نیست یک اتاق فکری در خارج از خود داشته باشد؟
شاید اگر مسئولین صدا و سیما یک مقدار سعه صدر داشتند منتقدان خودش را دعوت میکرد و به آنها میگفت بیاید اینجا حرف بزنید و نظرتان را بدهید و باید از این نظرات و انتقادات راهبرد استخراج کنند.
نکته جالب اینجاست این همه تبلیغات انجام میشود که تآمین بودجه برای تولید مثلاً سریال و اینها صورت بگیرد، بعد همین فیلم و سریالها هم ضد فرهنگ است. یا این پولها صرف تاسیس شبکههایی میشود که به لحاظ تاثیرگزاری و کیفیت، فاجعه هستند.
یک اصلی است که میگوید وقتی فرد زیاد میشود، کم میشود به این معنی که توسعه کمی صدا و سیما با پایین آمدن کیفیت آن میشود وقتی تعداد شبکهها بیشتر میشود از این دوستان بپرسید که نظارت چقدر بیشتر شده؟ این چه نظارتی است که مجری با دهانی که بوی مشروب میدهد میرود جلوی تلویزیون کسی صدایش در نمیآید ، یا میآید عصر جمعه جلوی دوربین و پشت صحنه میگوید من حال و حوصله گفتن صحبتهای عصر جمعهای ندارم. پس نظارتی که باید باشد کجا رفته؟ یک روزی به یکی از مدیران میگفتم که چرا صدا و سیما به منِ گوینده یا مجری پول میدهد. بالعکس باید پول هم بگیرد چون بیجهت من را چهره میکند بعد همین مجری بیرون برنامه اجرا میکند و پولهای کلانی هم میگیرد. شما از هر زاویهای نگاه میکنی صدا وسیما دچار اشکال است کاری که اشتباه است فرقی نمیکند که چه کسی مدیر است زمان ضرغامی باشد یا… بهر حال اشتباه است.
اگر صدا وسیما دارد درآمدزایی میکند حداقل یک چیزی تولید کند که هم جهت با اعتقادات و فرهنگ ما باشد، به درد خانوادهها بخورد؛ وقتی شبکهها زیاد میشود مجبور میشود یک جوری کنداکتورش را پر کند… اصلاً بگذارید یک مسئلهای را همین جا بگویم، کارهایی که بنده در زمان مدیریتم انجام دادم و بر اساس قانون با صدا و سیما و بعضی دستگاههای دیگر به خاطر تبلیغاتشان برخورد کردم بر اساس قانون آیا درست بوده یا غلط؟ اگر غلط بوده بنده آمادهام که مرا محاکمه کنید اگر هم که درست بوده چرا الان عمل نمیشود؟ آقای نماینده مجلس، شما آن دورهای که آمدی و گفتی چرا کلمه «حراج» را در مغازهها مینویسند «sell» آن زمان به وزیر وقت کارت زرد نشان دادند حالا کجایی؟ آیا این دستورالعملها فقط برای آن زمان بود؟!