زیان ۳۴ میلیارد دلاری سهامداران بورس تهران در زمستان و بهار

0
زیان بورس روزبه‌روز بیشتر می‌شود، آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ۱۵ دی‌ماه پارسال تاکنون ۱۸.۵ درصد زیان کرده‌اند و بیشتر از ۳۴ میلیارد دلار هم از ارزش بازار سهام کاسته شده است.
به گزارش همشهری آنلاین، بورس تنها نیست، حجم سرمایه‌گذاری در بازار‌های رقیب بورس هم کاهش یافته است، به‌نظر می‌رسد دولت به خواسته‌اش برای کنترل تورم از طریق اجرای سیاست‌های پولی مالی دست یافته است. اما کارشناسان هشدار می‌دهند ادامه چنین روندی به بحران رکود در اقتصاد ایران دامن می‌زند. این روز‌ها با اعمال سیاست‌های انقباضی از سوی دولت همه بازار‌ها در رکود هستند.
در کنار بورس تهران که با نزول زیادی مواجه شده است بازده بازارهای طلا و ارز هم به‌طور میانگین تا ۴درصد نزول کرده‌اند. بازار مسکن هم در رکود به سر می‌برد این به‌معنای این است که جریان نقدینگی به خوبی به وسیله سیاست‌های پولی مالی از سوی دولت برای کنترل تورم اجرا شده است. اما هنوز مشخص نیست چه میزان از نقدنیگی به سمت بانک‌ها حرکت کرده است. تصمیم‌های جدید دولت برای عبور از گردنه تورم بیشتر بازار‌ها را وارد دوره رکود کرده است. کارشناسان معتقدند دولت باید از حجم سیاست‌های انقباضی‌اش تا چند‌ماه آینده بکاهد وگرنه بحران رکود در اقتصاد ایران عمیق‌تر می‌شود.
نزول ۳۴میلیارد دلاری بورس
در چنین شرایطی آمار‌ها نشان می‌دهد از ۱۵دی‌ماه تاکنون ۱۱۰هزار میلیارد تومان معادل۳۴میلیارد دلار از ارزش بازار سهام (بورس و فرابورس) کاسته است و جمع ارزش بورس تهران و فرابورس از ۵۳۶هزار میلیارد تومان در ۱۰دی‌ماه سال گذشته به ۴۲۶هزار میلیارد تومان در پایان خرداد‌ماه امسال رسیده است.
این آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران در این مدت به‌طور میانگین ۱۸.۵درصد زیان کرده‌اند. براساس آمار موجود شاخص بورس تهران در این مدت از ۸۹هزارو۵۰۰ واحد به ۷۲هزارو۸۷۳ واحد رسیده است. شاخص کل بورس تهران که با محاسبه بازده نقدی و افزایش قیمت سهام شرکت‌های بورس محاسبه می‌شود بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است.
آمار‌ها همچنین می‌گویند میانگین زیان سرمایه‌گذاران در ۳‌ماه نخست سال به ۷.۸درصد رسیده است. شاخص کل بورس تهران در فروردین‌ماه امسال در محدوده ۷۹هزار واحد بود.
نشانه‌های امید بخش
با وجود نزول‌های سنگین شاخص بورس تهران، حجم و ارزش معاملات بورس تهران نشانه‌های مثبتی از خود به جا گذاشته است. همچنین میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در ۳‌ماه نخست سال رشد بسیار امیدوار کننده‌ای داشته است. آمار‌ها نشان می‌دهد سهامداران بورس تهران از ابتدای سال تاکنون ۲۳هزارو۶۷۷ میلیارد تومان معادل ۷میلیارد دلار سهام خریده‌اند.
مقایسه این آمار ۳ماهه بورس با معاملات ۹۶هزار میلیارد تومانی سال گذشته (۱۲ماهه) نشان می‌دهد که با وجود نزول شاخص آمار معاملات از سطح مطلوبی برخوردار بوده است. در عین حال این آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مشارکت سهامداران در ۳‌ماه نخست سال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده و در مجموع به یک میلیون و ۱۲۸هزار نفر رسیده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ