فلورنتینو پرز:«بایرن و پی اس جی به سوپرلیگ اضافه می شوند؛ هیچ تیمی انصراف نخواهد داد»

0

رئال مادرید نیوز : فلورنتینو پرز مدیر رئال مادرید در گفتگو با اکیپ در مورد سوپرلیگ اروپا صحبت کرد.

چرا سوپرلیگ اروپا را تاسیس کردید؟” ضررهای باشگاه ها در فصل گذشته پنج میلیایدر یورو بود. در این فصل سه برابر شدیدتر می شود. فوتبال در شرایط وحشتناکی است. قبل از کرونا درک کرده بودیم که میل به فوتبال کمتر شده است، تماشای فوتبال از طریق تلویزیون کمتر شده چرا که بازیهای غیرجذاب زیادی برگزار می شود و چیزیک ه من را نگران می کند این است که مخاطبان جوان کم شده اند به خصوص جوان های ۱۶ تا ۲۴ سال. ۴۰ درصد از آنها این بازیها را نمی بینند. به تدریج فوتبال از میان اولویت های جوان ها خارج می شود و هشدار داده بودیم که این مشکل ساز است. بعد از آن کرونا ایجاد شد و همه ما را ویران کرد. هدف ما نجات فوتبال است. برخی می گویند که می خواهیم پولدارها را پولدارتر کنیم و فقیران را فقیر تر کنیم اما کاملا برعکس است.”

پروژه را در دو دقیقه چطور توضیح می دهید؟” با ایجاد پول بیشتر می توانیم همدلی بیشتری داشه باشیم. در حال حاضر یوفا کمی بیشتر از صد میلوین یورو به باشگاه ها می دهد، ما در همان ابتدا بیش از ۴۰۰ میلیون یورو می پردازیم. وقتی پول داشته باشی می توانی بین همه تقسیم کنی. اما یوفا با انحصارطلبی نمی خواهد که چیزی عوض شود چون مزایای خودش را دارد. فوتبال به تدریج می میرد. تاثیر بحران کنونی ویران کننده است. جذابیت را در میان هواداران از دست دادیم، به خصوص در میان جوان ها.”

درآمد ۴۰۰ میلیونی قطعی است؟” بله قطعی است. با این پول باشگاه های کوچک تر هم پول بسیار بیشتری کسب می کنند.”

موضع یوفا و چفرین:”یوفا به ما حمله کرده و می گوید که این پروژه به سود باشگاه های بزرگ است. برعکس. فوتبال یک هرم است و اگر باشگاه های بزرگ در قله آن بدون پول باشند، باشگاه های پایین تر هم پولی نخواهند داشت. با سیاستمداران اروپایی صحبت کردیم. به آنها گفته اند که لیگ هایشان به خطر می افتد و پولدارها می خواهند پولدارتر شوند. این یک دروغ بود و آنها باور کردند. یوفا و لالیگا باید شفاف تر باشند. همه در طول کرونا فشار زیادی را تحمل کردند. کارمندان باشگاه ما این کار را کردند. نمی دانم که ایا در یوفا چنین کاری کردند یا نه چون شفافیتی نیست. در لالیگا اما هیچ کس فشار مالی تحمل نکرد.”

یوفا تلاشی برای جلوگیری از این مشکلات مالی داشته است؟” ما سه سال است که روی این پروژه یوفا کردیم و به یوفا در این سه سال گفتیم که چیزهایی باید عوض شود. هرگز گوش ندادند. امیدوارم که به زودی با هم صحبت کنیم و یوفا به سوپرلیگ ما به چشم یورولیگ در بسکتبال نگاه کند. نمی خواهیم علیه آنها رقابت کنیم. در بسکتبال همیشه لیگ ها و یورولیگ وجود داشتند. بایرن مونیخ در پروژه یورولیگ با ما همکاری کرد. این تورنمنت، بسکتبال اروپا را نجات داد. واکنش تند و منفی رئیس یوفا را درک نمی کنیم. نامه ای برایش فرستادیم و به او پروژه را توضیح دادیم اما به جایش توهین و تهدید می کند. این به ضرر ماست. یوفا همیشه امتیازاتی داشته اما زندگی تغییر می کند.”

نبود بایرن و پی اس جی :” در لحظه مناسب انها را دعوت می کنیم چرا که همین حالا فشار زیادی پیرامونشان وجود دارد. مطمئنم که آنها نیز به تدریج به ما ملحق می شوند اما هنوز صحبتی نداشتیم.”

ناصرالخلیفی:” دوست من است اما به رئیس یوفا هم خیلی نزدیک است.”

انتقادها:” واکنش ها منفی هستند چون برخی دروغ هایی گفتند. گفتند که سوپرلیگ تورنمنتی کاملا بسته است اما صحت ندارد. این که شایسته سالاری نقشی نخواهد داشت، کذب است. تیم هایی هستند که به خاطر شایستگی ورزشی به سوپرلیگ می رسند. گفتند که لیگ ها محو خواهند شد اما این صحت ندارد. مشکل این است که رئیس یوفا با سیاستمداران صحبت کرده و دروغ گفته است.”

شاید شما بد توضیح دادید؟” رئیس یوفا جبهه را دستش گرفته است. ما علیه فوتبال نیستیم بلکه می خواهیم نجاتش بدهیم. یوفا روی فرمتی برای سال ۲۰۲۴ تلاش می کند که هیچ کس درکش نمی کند. اما اگر کاری انجام ندهیم تا سال ۲۰۲۴ ما می میریم. یوفا پروژه ما را نمی خواهد و به همین خاطر پروژه جدیدی تاسیس کردند. دو گزینه کنونی این است که اصلاحات ایجاد کنی یا بمیری که یوفا ترجیح می دهد که بمیریم.”

پانزده تیم بدون شایستگی به بازیها می رسند:” با این پانزده تیم از نظر تبلیغات و درآمد تلویزیونی پول بیشتری کسب می کنیم و این به ما اجازه ثبات را می دهد. پنج تیم دیگر که به مسابقات می رسند این فرصت را دارند که غولها را در خانه هایشان داشته باشند. ”

اما دسترسی به مسابقات مشکل است:” اما همین امروز هم چنین تیمهایی شانس کمی دارند.”

می توانند باشگاه هایی نظیر لانس و متز در بازیها باشند:” بله. لانس باشگاهی خوب و ریشه دار است که می تواند از فروش بازیکنانش به تیم های بزرگ درامدزایی کند اما بحران کنونی باعث شده تا باشگاه های بزرگ پول خرید بازیکن را نداشته باشند. اتفاقی که در حال حاضر در فوتبال رخ داده مثل اتفاقی است که در سال ۲۰۰۸ با بحران اقتصادی رخ داد.”

در لحظه مناسبی سوپرلیگ را اعلام کردید؟” امروز دیر است و فردا غیرممکن است. اتحادیه باشگاه های اروپا اعلام کرد که سال قبل باشگاه ها پنج میلیارد یورو ضرر کردند. چرا منتظر بمانیم؟ ما باشگاه هایی هستیم که در حال حاضر در شرایط بقا قرار داریم و رئیس یوفا نمی خواهد این را بفهمد. دوست دارد که مالکان باشگاه های انگلیسی هر فصل سالی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون یورو به او به عنوان غرامت بدهند. یک بار می تواند این کار را انجام بدهد اما نه هر سال. پیام من این است :” فوتبال را نجات می دهیم. نه فقط پولدارها یا فقیرها بلکه همه را نجات می دهیم.” ما باشگاه های بزرگ می توانیم کل فوتبال را نجات بدهیم.”

رئال مادرید بهترین تیم تاریخ جام باشگاه های اروپاست و حالا می گویند قصد نابودی تورنمنت را دارید:” در سال ۱۹۵۵ ، رئال مادرید با مدیریت سانتیاگو برنابئو با همکاری اکیپ، جام باشگاه های اروپا را تاسیس کرد. در ان زمان یوفا مخالف این پروژه بود، فیفا هم همین طور. چطور می توانید فکر کنید که ما دشمن جام باشگاه های اروپا هستیم؟ رئال مادرید یک مسئولیت تاریخی دارد: تغییر. در زمانی مناسب. این حقیقت است که فوتبال به تدریج می میرد. باید کاری انجام بدهیم. این مسئولیت من به عنوان مدیر است. خوشحالم که رهبر پروژه ای هستم که متعلق به کل فوتبال است.”

نگران نیستید که برخی باشگاه ها پا پس بکشند؟” نه، شرایط برای همه به حدی خراب است که با هم به توافق رسیدند که بخشی از این پروژه برای ایجاد راهکار باشند. هیچ کس تحت فشار نیست.”

اخراج از چمپیونزلیگ:” قطعا در این تورنمنت بازی خواهیم کرد. تهدید ها و توهین ها شکل درستی نیستند. تنبیهی در کار نیست چرا که قانون از ما محافظت می کند.”

گفته بودید که باید زمان بازیهای فوتبال کم شود:” نه اما این کاملا صحت دارد که وقتی بازیها جذاب و باکیفیت نباشد، جوان ها بازیها را نمی بینند. باید بازیها را جذاب تر کنید.”

به افزایش در آمد فکر می کنید، آیا بهتر نیست که باشگاه ها هزینه هایشان را کم کنند؟” ما در دوران تغییر هستیم و رئال مادرید همیشه در تغییرات پیشگام بوده است، هم در دهه ۵۰ ، هم در دهه ۹۰ و هم حالا.”

نگران نیستید که پروژه شما موفق نشود؟” تلاش می کنیم تا موفقشود. حس می کنیم که این بهترین گزینه است و این مسئولیت ماست. آماده ایم تا با همه برای نجات فوتبال صحبت کنیم.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ