غذاهای پیشنهادی برای بهبود کم‌ خونی

0

کم‌خونی یکی از مشکلات شایع به‌ خصوص در خانم‌ هاست که با علائم خستگی و رنگ‌ پریدگی بروز پیدا می‌کند. گرچه مصرف گوشت و جگر در بهبود کم‌خونی بسیار موثر است اما افرادی که تمایلی به مصرف گوشت ندارند، می‌توانند از عدس استفاده کنند.

عدس سرشار از پروتئین، فیبر و آهن است و البته شاخص گلیسمی و کالری پایین آن نیز به حفظ تناسب اندام کمک می‌کند.

مجله سلامت کم خونی فقر آهن چیست غذاهایی برای کم خونی علائم کم خونی راز تناسب اندام درمان کم خونی خانم ها درمان کم خونی درمان خانگی کم خونی خواص عدس خواص دال عدس چه غذاهایی برای کم خونی خوبه تناسب اندام

۱. فلافل عدس

یک لیوان عدس خیس‌شده را با ۲ حبه سیر خردشده ، ۱ دسته گشنیز تازه، کمی نمک و فلفل و ۲ قاشق سوپخوری آرد نخود در غذاساز بریزید تا کاملا مخلوط شود. گلوله‌های کوچکی از مایه را با دست شکل داده، در سینی فر پوشیده با کاغذ آلومینیومی بگذارید، روی آنها را کمی روغن زیتون بزنید و ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید. البته گاهی فلافل‌ها را بچرخانید تا یکنواخت طلایی شود.

۲. دال عدس

۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه را با ۲ حبه سیر خردشده، ۱ قاشق سوپخوری روغن زیتون، ۲ قاشق چایخوری کاری، نمک و ۲ پیمانه پوره گوجه‌فرنگی خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند. یک لیوان عدس را در این مایه ریخته و بگذارید با حرارت ملایم بپزند.

۳. کراکت عدس

۲ عدد سیب‌زمینی متوسط را پوست گرفته و بخارپزکنید. سپس با یک لیوان عدس خیس‌شده بکوبید و با یک تخم‌مرغ، کمی جعفری تازه، ۲ حبه سیر له‌شده، ۳ قاشق آرد، فلفل و ۴۰ گرم پنیر پیتزا خوب مخلوط کنید. از این مایه گلوله‌هایی درست کنید و در تخم‌مرغ زده‌ شده و سپس آرد سوخاری بغلطانید. نهایتاً در کمی روغن زیتون روی حرارت ملایم بگذارید تا طلایی شوند.

۴. گراتن عدس و سیب‌زمینی

۴۰۰ گرم سیب‌زمینی را بخارپز کنید و بکوبید. کمی شیر اضافه کنید تا بافت نرمی پیدا کند. نمک، فلفل و کمی خردل نیز به‌عنوان چاشنی اضافه کنید. ۱ عدد پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن حرارت دهید. سپس یک لیوان عدس خیس‌شده را بریزید و با مقداری آب روی حرارت بگذارید تا بپزند. درون ظرف موردنظر را ابتدا عدس ریخته و سپس با پوره سیب‌زمینی بپوشانید. ظرف را ۱۵ دقیقه در فر با دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد بگذارید تا سطح آن طلایی شود.

منبع : سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ