از افزایش سرمایه ۷۰ درصدی تا تولید چهار خودروی جدید سایپا

0
شرکت خودروسازی سایپا سهامداران خود را پیرامون تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه و نیز تصویب صورت های مالی سال ۹۲ در تاریخ ۹۳.۴.۳۱ به مجمع عادی سالیانه و عمومی فوق العاده صاحبان سهام فراخوانده که هنوز گزارش توجیهی برنامه افزایش سرمایه منتشر نشده است.

افزایش سرمایه در انتظار مجوز سازمان بورس

در همین راستا معاونت مالی و اقتصادی شرکت خودروسازی سایپا به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تهیه شده و با تأیید حسابرس قانونی، برای دریافت مجوز به سازمان بورس ارایه شده است. اما در این رابطه نقطه نظراتی وجود داشت و اصلاحاتی نیاز بود که از سوی شرکت اعمال شده است.

حسن امیری افزود: در فاز اول سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به میزان ۷۰ درصد معادل ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و پس از آن در نظر داریم در ماه های آتی تهیه گزارش توجیهی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی را اجرایی کنیم. فاز دوم افزایش سرمایه با هدف کاهش بهای تمام شده محصول فروش رفته است؛ چراکه یکی از اجزای بهای تمام شده تولید، هزینه مالی می باشد و فاز دوم افزایش سرمایه بابت کاهش این متغیر در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص زمان اعلام صورت های مالی عملکرد پایان دوره سال مالی ۹۲ اظهار داشت: برای ارایه گزارش عملکردی پایان دوره بایستی صورت های مالی تلفیقی نهایی شود که این امر مستلزم برگزاری مجامع شرکت های فرعی “خساپا” است. از این رو منتظر هستیم تا طی هفته جاری تمامی این مجامع برگزار شود، اما اصلاح و ارایه تعدیل قابل توجه در بودجه سال مالی ۹۲ دور از ذهن است.

پیرامون نرخ ها بحثی نیست؛ قیمت های جدید روی سایت “خساپا”

امیری در خصوص اعمال نرخ های جدید مصوب شورای رقابت و مخالفت دولتی ها با آن طی روزهای پایانی هفته گذشته گفت: یک روز پس از اظهار نظر نهایی شورای رقابت پیرامون افزایش نرخ خودرو و با دریافت مصوبه هیأت مدیره، اطلاعیه رسمی “خساپا” در رابطه با قیمت های جدید در سایت این شرکت خودروساز منتشر شد. اما تاکنون اطلاعیه جدیدی به ما ابلاغ نشده که بیان کننده عدم قطعی بودن مصوبه شورای رقابت باشد و در این رابطه هیچ بحثی وجود ندارد.

آثار نرخ های جدید بر سودآوری “خساپا”

معاونت مالی و اقتصادی “خساپا” از مشخص نبودن آثار افزایش نرخ های فروش بر بودجه سال مالی ۹۳ سخن گفت و تأکید کرد: آثار مصوبه اخیر شورای رقابت بر سودآوری “خساپا” در حال ارزیابی و محاسبه بوده و در حال حاضر نمی توان پیرامون آن اظهارنظر قطعی کرد. چراکه تاریخ اعمال نرخ های جدید بسیار اهمیت دارد و برای بررسی آثار آن محاسبات بیشتری لازم است. بطوریکه شرکت اطلاعیه ای منتشر کرده مبنی بر اینکه تحویل خودرو تا تیر ماه بر مبنای قیمت های قبلی خواهد بود؛ از این رو نتیجه بررسی آثار این مصوبه بر سودآوری “خساپا” نیاز به محاسبات دقیق تری دارد. اما در صورتیکه سود برآوردی در بودجه پیش بینی شده سال مالی جاری نیازمند تعدیل باشد، از طریق سایت کدال به صورت رسمی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی ادامه داد: البته با توجه به زیان ده بودن شرکت اصلی و نیز شرکت های زیرمجموعه تأمین کننده قطعات “خساپا” تا پایان سال ۹۲، آثار افزایشی نرخ های فروش بیشتر از جنبه جبران زیان زنجیره تولیدی است. چراکه الویت این مجموعه در مرحله اول خروج از زیان و پشتیبانی از تولید است و در مرحله بعدی قصد داریم با تولید بیشتر به رشد سودآوری دست یابیم.

اعلام عملکرد ۱۲ ماهه با کمترین انحراف

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بودجه برآوردی سال ۹۲ با حداقل انحراف محقق می شود، در خصوص برنامه افزایش تولید طی سال ۹۳ اظهار داشت: در سال جاری افزایش تولید در الویت های کاری مجموعه قرار دارد و طی سه ماهه نخست امسال بخشی از این برنامه محقق شد. البته انتظار می رود این روند رو به رشد همچنان ادامه یافته و در شش ماهه دوم به دلیل کاهش تعطیلات و در نتیجه افزایش توان تولید و نیز رشد تقاضای خودرو، میزان تولید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

امیری افزود: در چند ماه گذشته از طریق پیش فروش محصولات، منابع نقدینگی جدیدی را به مجموعه تزریق کردیم که به رشد تولید منجر شد. اما آثار مربوطه بلافاصله در فرآیند تولید منعکس نشده و طی چند ماه آتی می توان ثمرات مثبت آن را مشاهده کرد.

چهار خودروی جدید در راه خطوط تولید

وی در خصوص تولید و عرضه محصولات و خودروهای جدید به بازار طی سال جاری گفت: طی دو سال گذشته برنامه های توسعه محصول را در پیش گرفتیم و سرمایه گذاری های لازم در این رابطه انجام شد و از این پس سرمایه گذاری های مذکور به بار خواهد نشست. بطوریکه آنچه هم اکنون در بخش معرفی محصولات جدید مشاهده می شود، حاصل سرمایه گذاری های انجام شده طی دو سال اخیر است. بدین ترتیب امسال طبق وعده های قبلی، خودروی تیبا ۲ به مرحله تولید انبوه رسیده و در مرحله فرآیند شماره گذاری به سر می برد و آثار ناشی از تولید آن در بوجه سال جاری لحاظ شده است.

امیری ادامه داد: تولید نمونه اولیه خودروی سراتو نیز انجام شده و طی سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید. ساینا نیز دیگر محصول جدید “خساپا” است که یک خودروی کاملاً جدید خواهد بود و اواخر امسال خط تولید آن به بهره برداری می رسد. در نهایت تولید خودروی آریو نیز از دیگر برنامه های امسال “خساپا” می باشد.

چشم انداز خودرویی ها پس از مذاکرات هسته ای

امیری در خاتمه، ارزیابی خود را در خصوص مذاکرات هسته ای و نتایج آن بر صنعت خودروسازی چنین بیان کرد: بحث مذاکرات بین المللی و نتایج آن می تواند بر فضای عمومی کسب و کار مؤثر واقع گردد. صنعت خودرو نیز به عنوان صنعتی پیشرو و پرپتانسیل می تواند تحت تأثیر فضای مثبت حاکم بر مذاکرات وضعیتی رو به رشد را اتخاذ کند. اما شرایط منفی در فضای عمومی کسب و کار، شرایط صنعت خودرو را همانند سال های ۹۱ و ۹۲ نامساعد می سازد و زیان سنگین ناشی از کاهش تولید نیز نتیجه حاکمیت این فضا بر اقتصاد بود. به هر ترتیب بایستی منتظر نتایج جلسات نهایی این دور از مذاکرات ماند تا بتوان نگاهی دقیق تر نسبت به چشم اندازهای آتی صنایع داخلی کسب کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ