سهمیه المپیک چیست؟ +تعداد سهمیه ایران در المپیک

تعداد سهمیه های ایران در المپیک توکیو 2020 و 2021

0

بازی‌های المپیک (به فرانسوی: Olympiques) یا المپیاد ورزشی به جشنوارهٔ ورزشی‌ای گفته می‌شود که به عقیده باستان‌شناسان و تاریخ‌نویسان در یونان باستان به انجام می‌رسیده، و در اواخر قرن ۱۹ میلادی ازنو احیا شد. در دوره باستان جشن‌ها در ابتدا جنبه مذهبی داشته و برای ادای احترام به زئوس «پادشاه خدایان یونان» در صحن مربوط به او در المپیا برگزار می‌شد. در یونان باستان شرکت کنندگان متشکل از مردانی که ثروت و وقت کافی داشتند که به تمرین ورزشی بپردازند بودند.

پس از احیا مسابقات در دوران مدرن، تا دهه هفتاد قرن بیستم میلادی شرکت کنندگان حتماً می‌بایست ورزشکاران غیر حرفه‌ای می‌بودند؛ ولی در طی دهه هشتاد قرن بیستم، درها به روی ورزشکاران حرفه‌ای هم باز شد. بعد از گذشت سال‌ها از احیا شدن، المپیک تبدیل به معتبرترین و بزرگترین رویداد ورزشی در سراسر جهان شد. امروزه بسیاری از ورزشکاران آرزوی شرکت و مدال آوردن در المپیک را دارند.

بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ به نام رسمی «بازی‌های المپیاد سی و دوم» شناخته می‌شود، مراسمی ورزشی است که به میزبانی شهر توکیو در کشور ژاپن برگزار خواهد شد. پیشتر بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ نیز در توکیو برگزار شده بود.

این المپیک به دلیل دنیاگیری کروناویروس با پیشنهاد شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن و موافقت کمیته بین‌المللی المپیک یک سال به تعویق افتاد و در تابستان ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. این مسابقات از ۲۳ ژوئیه تا ۸ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی برگزار خواهد شد. با وجود تغییر زمان برگزاری بازی‌ها نام رسمی این مسابقات کماکان توکیو ۲۰۲۰ باقی خواهد ماند.

شمار شرکت کنندگان در المپیک از ۲۴۵ شرکت‌کننده از ۱۵ کشور جهان در سال ۱۸۹۶، به حدوداً ۱۱٬۱۰۰ ورزشکار از ۲۰۲ کشور جهان در المپیک تابستانی ۲۰۰۴ در آتن رسید. شمار شرکت کنندگان در المپیک زمستانی بسیار کمتر از شرکت کنندگان در المپیک تابستانی است؛ در المپیک زمستانی ۲۰۰۲ در سالت لیک سیتی، ۲٬۴۰۰ ورزشکار از ۷۷ کشور جهان در ۷۸ رویداد ورزشی با یکدیگر به رقابت پرداختند.

ایران (با نام رسمی جمهوری اسلامی ایران) در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ که در توکیو ژاپن برگزار خواهد شد شرکت می‌کند. ایران از ۱۹۴۸ تا کنون در همه دوره‌ها به استثنای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ حاضر بوده‌است.

مطالب کم یاب سهمیه های ایران در المپیک سهمیه المپیک دانستنی های جالب المپیک چیست المپیک 2020 کجاست المپیک 2020 توکیو اخبار المپیک

لیست کامل سهمیه‌های ایران برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو که تا امروز کسب شده، به شرح زیر است:

– والیبال: ۱۲ سهمیه (به نام کشور)

– بسکتبال: ۱۲ سهمیه (به نام کشور)

– تیراندازی: ۶ سهمیه (مهیار صداقت، جواد فروغی، آرمینا صادقیان، فاطمه کرم‌زاده، هانیه رستمیان و نجمه خدمتی)

– کشتی آزاد: ۶ سهمیه ( به نام کشور)

– کشتی فرنگی: ۵ سهمیه ( به نام کشور)

– کاراته: ۴ سهمیه (بهمن عسگری، سجاد گنج‌زاده، سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی)

– شمشیربازی: ۴ سهمیه ( به نام کشور)

– تکواندو: ۳ سهمیه (آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی)

– دوومیدانی: ۲ سهمیه (حسن تفتیان و احسان حدادی)

– بوکس: ۲ سهمیه (دانیال شه‌بخش  و شاهین موسوی)

– قایقرانی: ۲ سهمیه (علی آقامیرزایی و یک نفر از میان نازنین ملایی و بهمن نصیری)

– دوچرخه سواری: یک سهمیه (به نام کشور)

– تنیس روی میز: یک سهمیه (نیما عالمیان)

– تیراندازی با کمان: یک سهمیه (به نام کشور)

المپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار است از اول تا ۱۷ مرداد سال ۱۴۰۰ برگزار شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ