مواقعی که غذا در گلو گیر میکند چه باید کرد؟

0

عمل بلع یا قورت دادن فرآیندی پیچیده است. در جریان این فرآیند گاهی مشکلی به وجود می‌آید و احساس گیر کردن غذا در گلو ایجاد می‌شود.

اگر چیزی در گلو گیر کند چه باید کرد؟ کمتر کسی پیدا می‌شود که تاکنون با این اتفاق روبرو نشده باشد.

وقتی غذا در گلو می پرد چه کنیم وقتی غذا در گلو گیر میکند چه کنیم مجله سلامت غذا در گلویتان گیر کرده غذا در گلو ماندن راه حل پریدن غذا در گلو در صورت پریدن غذا در گلو پریدن غذا در گلو و خفگی بهترین ترفندها احساس خفگی در گلو احساس خفگی

چگونه چیزی را که در گلو گیر کرده خارج کنیم؟

برای خارج کردن غذای گیر کرده در گلو و مری روش‌های زیر کمک می‌کند:

روش کوکاکولا

پژوهشگران معتقدند که خوردن یک قوطی نوشابه‌ گازدار سیاه یا هر گونه نوشیدنی گازدار دیگر به حرکت غذای گیر کرده در گلو کمک می‌کند. این ساده‌ ترین روش برای زمانی است که غذایی در گلو گیر می‌کند.

آب

یک جرعه آب به شستن غذای گیر کرده در مری کمک می‌کند. به طور معمول بزاق دهان به اندازه‌ کافی به لیزخوردن غذا و پایین رفتن آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند. اگر غذا به خوبی جویده نشود، ممکن است خشک بماند. اگر فرد به‌صورت مرتب آب بنوشد، غذای گیر کرده به راحتی پایین خواهد رفت.

یک لقمه غذای نرم

شاید بلعیدن غذایی دیگر در حالی که غذایی در گلو گیر کرده، کار چندان راحتی نباشد، ولی قورت دادن یک لقمه‌ جدید به پایین رفتن لقمه‌ گیر کرده کمک خواهد کرد. یک تکه نان را با شیر یا آب خیس کرده و یک گاز کوچک از آن را قورت دهید. علاوه‌بر نان خیس شده در شیر یا آب می‌توان موز را هم امتحان کرد، بافت نرم موز به پایین رفتن لقمه گیر کرده در گلو کمک می‌کند.

کره

برای رفع گیر کردن غذا در گلو می‌توان اط کره نیز استفاده کرد. گاهی لازم است که سطح مری بیش‌تر از حالت معمول لیز و لزج شود. با وجود اینکه ممکن است ناخوشایند باشد، یک قاشق غذاخوری کره بخورید، کره سطح مری را مرطوب کرده و کمک می‌کند تا غذا به راحتی به سمت معده حرکت کند.

منتظر ماندن

غذاهایی که در گلو گیر می‌کند، معمولا خود به خود رد می‌شوند، کافی است که اندکی به آن‌ زمان بدهیم. به بدن فرصت دهید تا خود به این مشکل رسیدگی کند.

کمک خواستن از پزشک

اگر قادر به بلع لقمه‌های غذا نیستید و احساس ناراحتی می‌کنید، هر چه سریع‌تر از پزشک کمک بخواهید. اگر ناراحتی خاصی ندارید ولی غذا هنوز در گلو گیر کرده و بعد از گذشت ۲۴ ساعت خارج نشده است، باید آندوسکوپی انجام دهید. بعد از آن امکان آسیب به لایه‌ پوشاننده‌ مری وجود دارد. برخی پزشکان توصیه می‌کنند که این کار ۶ تا ۱۲ ساعت بعد انجام شود.

نکات مهم در مورد گیر کردن چیزی در گلو

هنگام غذا خوردن بسیار مراقب باشید، چرا که این فرآیند ساده‌ گاهی بسیار تهدید کننده خواهد بود. به سرعت غذا نخورید، غذاها را به صورت لقمه‌های کوچک بخورید، زمانی که در حالت طبیعی نیستید غذا نخورید.

منبع : مجله دلتا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ