مراحل کامل دریافت دسته چک صیادی

0

مراحل لازم برای گرفتن دسته چک برای افراد حقیقی و حقوقی

برای دریافت دسته چک اگر یک شخص حقیقی مثل همه ما باشید، باید ابتدا مراحل زیر طی شود؛

  1. اول از همه باید یک حساب قرض الحسنه جاری داشته باشید که حداقل ۲ سال از زمان افتتاح آن گذشته باشد.

نکته: زمانی که می‌خواهید برای درخواست دسته چک به بانک بروید، حتماً یک فرد خوش‌حساب را که در همان بانک حساب دارد، به عنوان معرف همراه خود ببرید. خیلی تاثیر دارد!

  1. می‌بایست درخواست دریافت دسته چک را به رئیس شعبه تحویل دهید. برخی از بانک‌ها این امکان را فراهم ساخته‌اند تا کاربران از طریق اپلیکیشن‌ بانکی درخواست صدور چکشان را ثبت کنند.
  2. پس از ثبت درخواست، رئیس شعبه استعلام می‌گیرد. در صورتی که سوابق بانکی شما خوب باشد و نتیجه استعلام‌تان سفید باشد، اقدامات لازم برای تحویل دست چک به شما انجام خواهد شد.
  3. اما اگر در سوابق بانکی شما، سابقه چک برگشتی وجود داشته باشد، باید نسبت به رفع سوءاثر آن اقدام کنید و مجددا درخواست دهید.

اگر شما شخص حقوقی باشید هم همین مراحل را باید طی کنید. البته شرایط، مدارک و متن نامه درخواستی شما کمی متفاوت از یک فرد حقیقی است.

مدارک لازم افتتاح حساب برای افراد حقیقی

همان‌طور که خواندید، برای اینکه دسته چک به شما تعلق بگیرد، ابتدا باید یک حساب جاری در بانک موردنظر خود باز کنید. اگر می‌خواهید  حساب خود را افتتاح کنید و بعد از آن درخواست دریافت دسته چک بدهید به مدارک زیر نیاز دارید؛

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه (اتباع خارجی؛ گذرنامه و برگ اقامت معتبر)

نکته: اگر قرار است حساب توسط قیم باز شود، علاوه بر مدارک شناسایی دارنده حساب، وجود مدارک شناسایی قیم و قیم‌نامه یا وکالت‌نامه معتبر نیز ضروری است.

  • فرم افتتاح حساب تکمیل شده
  • یک قطعه عکس
  • در صورت مستأجر بودن، کپی اجاره‌نامه
  • کپی از تمامی مدارک شغلی
  • یکی از قبض‌های آب، برق، گاز و… برای نشان دادن آدرس و کدپستی دقیق محل سکونت
  • همراه داشتن معرف

مدارک لازم برای افتتاح حساب در افراد حقوقی

اگر به عنوان یک فرد حقوقی می‌خواهید حساب باز کنید و دسته چک بگیرید، همراه داشتن مدارک زیر ضروری است؛

  • درخواست افتتاح حساب بانکی با امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
  • تایید امضای صاحبان امضای مجاز شرکت
  • اصل و کپی گواهی‌نامه ثبت شرکت یا شرکت‌نامه
  • اصل و کپی اظهارنامه ثبت شرکت یا اساسنامه
  • اصل و کپی آخرین آگهی رسمی ثبت شرکت در روزنامه رسمی
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی هیئت مدیره شرکت

درخواست برای گرفتن دسته چک

خوانید که در همان ابتدای کار باید درخواستی برای گرفتن دسته چک خود تنظیم کنید و آن را به دست رئیس شعبه برسانید. این درخواست باید با لحن یک نامه اداری و رسمی و بسیار مختصر و مفید نوشته شود. سعی کنید که متن شما محترمانه و به دور از غلط املایی باشد. اگر این نامه را به طور حضوری به دست رئیس بانک می‌رسانید، آن را تایپ شده تحویل دهید.

نمونه درخواست دسته چک

برای اینکه راحت‌تر باشید، یک نمونه درخواست دریافت دسته چک برای یک فرد حقیقی را اینجا بخوانید؛

رئیس محترم بانک —– شعبه —–

با عرض سلام و احترام؛

اینجانب —– فرزند —– با کارت ملی به شماره —– و شماره شناسنامه —– صادره از —– و دارنده شماره حساب —– به دلیل نیاز مبرم به دریافت دسته چک برای انجام امور مالی، درخواست دریافت دسته چک از شعبه شما را دارم.

خواهشمندم با تقاضای اینجانب موافقت کرده و دستور فرمایید تا اقدامات لازم انجام شود.

با تشکر

—–

قانون جدید چک چیست؟

شرایط دریافت دسته چک

متوجه شده‌اید یکی از شرایط لازم برای گرفتن دسته چک این است که حسابی داشته باشید که حداقل ۲ سال از افتتاح آن گذشته باشد.

پس اگر نیاز به اخذ دسته چک فوری دارید و از قبل هم حساب بانکی ندارید، برخی از بانک‌ها این امکان را فراهم آورده‌اند تا با تایید رئیس شعبه، فردی که به تازگی حساب باز کرده نیز بتواند دسته چک دریافت کند. این در صورتی است که در حساب درخواست‌کننده چک حداقل مبلغی بین ۵ تا ۱۰ میلیون موجودی داشته باشد.

اما سایر شرایط لازم برای صدور دسته چک از این قرار است؛

  • نداشتن هرگونه سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری
  • دائمی بودن محل کار یا داشتن سند ملکی
  • همراه داشتن یک معرف خوش‌حساب در بانک موردنظر

افراد حقوقی غیر دولتی هم باید علاوه بر شرط‌های ذکر شده، یک سپرده بلندمدت ۵۰ میلیون تومانی داشته باشند که حداقل ۶ ماه از افتتاح آن گذشته و یک سال به سررسید آن باقی مانده باشد. علاوه بر این لازم است تا حداقل ۱۰ سال در شغل خود فعالیت داشته باشد.

چگونه بعد از تمام شدن برگ‌های چک، دسته چک جدید بگیریم؟

بر طبق قوانین بانکی کشور همه بانک‌ها موظف هستند تا اولین دسته چک مشتریان خود را ۱۰ برگی صادر کنند. بعد از اینکه آنها خوش‌حسابی خود را نشان دادند و برگه‌های دفترچه خود را به اتمام رساندند، دسته چک بعدی ۲۵ برگی و پس از آن هم دسته چک بعدی ۵۰ برگی صادر خواهد شد. برای اینکه هربار دسته‌چک جدیدی به شما داده شود باید حداقل ۸۰ درصد برگه‌های دسته‌چک قبلی خود را -بدون مشکل و تاخیر- پاس کرده باشید.

 

استعلام گرفتن از شخص متقاضی

حتما این سوال برایتان پیش آمده که وقتی رئیس بانک استعلام شما را می‌گیرد، کدام سوابقتان را مورد بررسی قرار می‌دهد و در چه صورتی درخواست شما مبنی بر دریافت دسته چک را رد می‌کند؟ جواب چندان سخت نیست؛ مهم‌ترین مساله برای رئیس بانک، احراز هویت شما و اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که هیچ‌گونه سابقه چک برگشتی یا بدهی پرداخت نشده‌ای نداشته باشید. این را باید سامانه صیاد بانک مرکزی که به همه حساب‌ها و سوابق شما دسترسی دارد، بررسی و اعلام کند.

استعلام آنلاین چک برگشتی

شرایط معرف برای گرفتن دسته چک

داشتن معرف، یکی از شروط الزامی برای گرفتن دسته چک است. معرف شخصی است که دارای حساب بانکی بوده و قرار است شما را به بانک معرفی کند. بهتر است این فرد از گردش حساب خوبی برخوردار باشد. مهم‌ترین تفاوتی که میان معرف و ضامن وجود دارد این است که معرف هیچ‌گونه مسئولیت قانونی بر عهده ندارد.

 

سامانه صیاد چیست؟

طبق اعلام بانک مرکزی دسته‌چک تمامی بانک‌ها باید از طریق سامانه صیاد (صدور یکپارچه دسته‌چک) برای متقاضیان صادر شود که به آن اصطلاحا چک صیاد می‌گویند. در شیوه جدید، دسته‌چک‌های تمامی بانک‌ها کاملاً یک‌شکل و یک‌رنگ صادر می‌شوند که باهدف یکپارچه‌سازی و استانداردسازی طراحی‌شده و هویت اوراق بهادار را پیدا خواهد کرد. طبق روال، دیگر شعب بانکی مرجع صدور دسته‌چک نیستند و متقاضی دسته‌چک از طریق سامانه بانک مرکزی اعتبارسنجی شده و دسته‌چک برایش صادر می‌شود.

 

مزیت‌های چک جدید صیاد

در این سامانه امکان استعلام از پیشینه صادرکننده چک برای دریافت‌کننده وجود دارد که بزرگترین مزیت برای کاهش آمار چک‌های برگشتی خواهد بود. با اجرایی شدن صدور دسته‌چک‌های جدید که علاوه بر متحدالشکل بودن، در نحوه صدور نیز از روش یکسانی پیروی می‌کنند، ارتباط متقاضی دسته‌چک با شعبه به ارتباط متقاضی با سامانه صیاد تغییر می‌کند.

بنابراین با کنار رفتن شعبه و عوامل انسانی، فرآیند اعتبارسنجی، صدور و رصد استفاده از چک کاملاً مکانیزه می‌شود و امکان اینکه صدور دسته‌چک بر اساس روابط شعب و مشتریان شکل بگیرد، دیگر وجود نخواهد داشت. با راه‌اندازی این سیستم یک‌پارچه صدور چک، اطلاعات چک به‌صورت آنلاین در دسترس متقاضیان است که امکان شناسایی و اعتبارسنجی را فراهم می‌کند. این سیستم باعث منحصربه‌فرد بودن چک و آنلاین بودن آن بدون در نظر گرفتن بانک صادرکننده می‌شود.

  • خدمت غیرحضوری دریافت چک
  • رفع مشکل چک‌های جعلی و کاهش مخاطرات جعل برگه چک
  • استعلام اعتبار صاحبان حساب و صاحبان امضاء
  • عدم ارائه دسته‌چک به افراد دارای سوءعملکرد
  • افزایش اعتبار دسته‌چک با بررسی کامل و دقیق سوابق درخواست‌کننده
  • حذف قدرت شعب در صدور دسته‌چک

راهنمای رفع سوء اثر چک برگشتی

 امنیت دسته‌چک‌های جدید

طبق اعلام بانک مرکزی دسته‌چک‌های جدید که از طریق سامانه صیاد صادر می‌شوند دارای سه نوع ویژگی امنیتی هستند؛

  1. سری و سریال‌های چک به‌صورت برجسته چاپ‌شده که کاملاً قابل‌لمس هستند.
  2. واتر مارک و طرح مخفی در برگه چک وجود دارد که به‌راحتی توسط عموم مردم قابل‌تشخیص است.
  3. ویژگی‌های امنیتی حرفه‌ای که قابل‌تشخیص توسط ابزارهاست و برای بانکداران و اشخاصی که استفاده مستمر و مکرری از چک‌ها دارند قابل‌استفاده خواهد بود.

 

شماره چک یکتا چیست؟

یکی دیگر از تغییراتی که در دسته‌چک‌های جدید به وجود آمده، داشتن شماره یکتا است. شماره یکتا، شماره اختصاصی هر برگ چک است که به گیرنده چک امکان می‌دهد تا تنها با یک پیامک از میزان اعتبار فرد صادرکننده چک مطلع شود. با پیامک شماره یکتا به شماره‌ای که اعلام می‌شود اطلاعات‌پایه فرد صادرکننده چک برای گیرنده چک ارسال می‌شود که مشکلات ناشی از صدور چک‌های بی‌محل را به حداقل می‌رساند.

همچنین با این سامانه ابعاد چک‌های مختلف دولتی و خصوصی در یک استاندارد مناسب قرار می‌گیرد و درنتیجه امکان جعل این چک کمتر خواهد شد. در این خصوص وجه تمایز چک‌ها فقط درج نام و آرم بانک صادرکننده است. با صدور این نوع چک‌ها به‌محض اینکه اولین چک شخص برگشت بخورد، به دلیل وجود امکان استعلام و مطلع شدن افراد مبنی بر فاقد بودن اعتبار، امکان صدور چک جدید از سوی صادرکننده و دریافت آن از سوی دریافت‌کننده عملاً منتفی می‌شود.

چطور چک‌های صیادی را استعلام بگیریم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ