استعلام معوقات بانکی به چه صورتی انجام می‌شود؟

0

بانک‌ها و موسسات اعتباری برای اینکه دچار دردسر نشوند، پیش از اینکه هرگونه وام، اعتبار و دسته چکی به مشتریان‌ خود بدهند، با استعلام معوقات بانکی و چک برگشتی‌ آنها میزان خوش‌حساب یا بدحساب بودن‌شان‌ را می‌سنجند. علاوه بر بانک‌ها، شما هم این امکان را دارید تا از طریق استعلام حضوری یا آنلاین، از معوقات بانکی خود و یا شخص دیگری که به شما اجازه این کار را داده است، گزارش معوقات بانکی موردنظرتان را دریافت کنید.

استعلام آنلاین تسهیلات و معوقات بانکی

استعلام معوقات بانکی چه کاربردی دارد؟

چرا نتیجه گزارش معوقات بانکی تا این حد اهمیت دارد که سامانه‌ای برای آن درنظر گرفته‌اند؟ استعلام معوقات بانکی نه تنها به نفع بانک‌ها و موسسات اعتباری است و از وام دادن آنها به مشتریان بدحساب جلوگیری می‌کند، برای مردم نیز مفید و کاربردی است.

شما به راحتی می‌توانید در سامانه استعلام معوقات بانکی، با وارد کردن کدملی و شماره همراه منطبق با آن، از سابقه وام‌ها و پرداخت‌های خود و یا شخصی دیگر مطلع شوید. فراموش نکنید داشتن معوقات بانکی تنها از اعطای وام‌های بعدی به شما جلوگیری نمی‌کند، بلکه رتبه اعتباری‌تان را هم خراب کرده و انجام معاملات و دریافت خدمات بانکی دیگر را برای شما دشوار می‌سازد.

 

در استعلام بدهی تسهیلات بانکی، چه مواردی وجود دارد؟

زمانی که وارد سامانه اعتبارسنجی می‌شوید و استعلام معوقات خود را انجام می‌دهید، تمامی وام‌هایی که از بانک‌ها، موسسات اعتباری، شرکت‌های لیزینگ، صندوق رفاه دانشجویی و سایر صندوق‌های عضو سامانه دریافت کرده‌اید، همراه سابقه تاخیر در بازپرداخت اقساط آنها به شما نشان داده می‌شود. یک‌جوری کارنامه مالی‌تان در شبکه بانکی نمایش داده می‌شود؛ رد هستید یا نمره منفی زیاد دارید؟

 

چه روش‌هایی برای استعلام معوقات بانکی وجود دارد؟

برای استعلام گرفتن و باخبر شدن از وضعیت اقساط معوق بانکی خود می‌توانید به صورت حضوری به شعبه‌های یکی از بانک‌های‌تان مراجعه کنید و درخواست استعلام بدهید.

اما این روزها چه کسی حوصله کار حضوری دارد؟ برای همه این موارد، یک راه ساده و آسان وجود دارد؛ استعلام آنلاین! شما می‌توانید به راحتی با استفاده از سامانه‌ اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری این کار را انجام دهید.

به کمک اعتبارسنجی آنلاین شما به راحتی قادر خواهید بود تا علاوه بر آگاه شدن از وجود یا عدم وجود اقساط معوق بانکی خود، وضعیت اعتباری‌تان را نیز بررسی کنید. هرچه رتبه اعتباری شما بالاتر باشد، در انجام معاملات با دیگران و دریافت وام، اعتبار و دسته چک از بانک شانس بیشتری خواهید داشت. استعلام بانکی که به صورت آنلاین انجام می‌شود تنها مخصوص افراد نیست و می‌تواند سابقه بدهی‌های بانکی شرکت‌ها را نیز نشان دهد.

 

سامانه استعلام معوقات بانکی

به کمک سامانه استعلام معوقات بانکی، این امکان فراهم شده تا بانک‌ها، موسسات اعتباری و مردم قادر باشند سابقه رفتار مالی افراد در تمامی بانک‌های کشور را در یک گزارش مشاهده کنند. این گزارش تمامی موارد مربوط به تأخیر در پرداخت اقساط تسهیلات را به طور دقیق و با جزئیات کامل مشخص می‌کند.

اگر قصد دارید تا به سادگی و به صورت غیرحضوری و آنلاین استعلام اقساط بانکی معوق خود را بگیرید و از وضعیت تسهیلات خود مطلع شوید، سری به پنل کاربری‌تان در مای رده بزنید. در آنجا تنها کافی است تا گزینه استعلام تسهیلات را انتخاب کرده، شماره ملی و شماره موبایل خود یا فرد موردنظرتان را وارد کنید.

نکته: توجه داشته باشید که شماره موبایلی که وارد می‌کنید باید متعلق به صاحب شماره ملی باشد. پس از فشردن کلید استعلام برای شما کدی پیامک می‌شود که با وارد کردن آن، بلافاصله گزارش وضعیت تسهیلات‌تان نشان داده می‌شود.

محتوای گزارش استعلام آنلاین معوقات بانکی چیست؟

برای اطلاع دقیق‌تر از اینکه تا به حال از چه مؤسسه‌ها و بانک‌هایی تسهیلات دریافت کرده‌اید، در حال بازپرداخت چه وام‌هایی به کجا هستید و تا به حال در پرداخت اقساط‌‌‌ بدقول بوده‌اید یا نه، این موارد برای شما به نمایش درمی‌آید؛

  • مجموع مبلغ تسهیلات
  • مجموع تسهیلات مانده
  • مانده سررسید گذشته
  • مانده معوق
  • مانده مشکوک الوصول
  • بدحسابی

همچنین گزارش تک‌تک وام‌هایی که گرفته‌اید به صورت جداگانه نیز به شما نشان داده خواهد شد. این گزارش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • نام، شعبه و کد بانک
  • گذشته سررسید مانده
  • معوق مانده
  • بدهی مشکوک باقیمانده
  • کل بدهی مانده
  • نوع قرارداد
  • اصل مبلغ
  • سود مبلغ

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره وضعیت اعتبار بانکی خود به دست بیاورید، می‌توانید در پنل خود، گزینه اعتبارسنجی را انتخاب کنید تا علاوه بر اطلاعات مربوط به معوقات بانکی، وضعیت چک برگشتی و ضمانت‌های بانکی‌تان را نیز مشاهده کنید.

هزینه استعلام آنلاین وام‌های بانکی چقدر است؟

همانطور که می‌دانید برای انجام امور بانکی -چه حضوری باشد و چه آنلاین- تعرفه‌ها و کارمزدهایی مشخص شده است. حالا اگر می‌خواهید این استعلام آنلاین تسهیلات بانکی را در «رده» انجام دهید، هزینه هر استعلام ۸ هزار و ۴۰۰ تومان مشخص شده است. به سختی‌های حضور در بانک و صف و شلوغی و جای‌پارک و بقیه مشکلاتش می‌ارزد، نه؟!

 

سامانه اعتبارسنجی بر کاهش استعلام معوق بانکی چه اثری گذاشته است؟

به طور کلی بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک، معوقات بانکی را به وجود می‌آورند. در سالی که گذشت، حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی کشور وصول شد و در اختیار بانک‌ها قرار گرفت.

بدون شک استفاده بانک‌ها از سامانه اعتبارسنجی برای استعلام گرفتن، نقشی حیاتی در کاهش حجم معوقات بانکی کشور ایفا کرده است. به کمک رتبه اعتباری بانکی که این سامانه برای هر فرد درنظر می‌گیرد، هم استعلام گرفتن برای بانک‌ها آسان‌تر شده و هم اشخاص حقیقی و حقوقی بیشتر از گذشته سعی می‌کنند تا اقساط خود را به موقع پرداخت کنند و پرونده خود را پاک نگه دارند.

فراموش نکنید نظام بانکی کشور بر روی کاهش معوقات خود تمرکز ویژه دارد. چراکه حجم مطالبات معوق از جمله مهم‌ترین شاخص‌های سنجش سلامت بانکی بوده و بالا بودن آن آسیبی جدی به چرخه اقتصاد کشور می‌زند. بنابراین، پیش از وام گرفتن، اطمینان حاصل کنید که از پس پرداخت به موقع اقساط آن برمی‌آیید.

سامانه اعتبارسنجی چیست؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ