رنگ ها چه تاثیری بر جسم و روح انسان دارند ؟

تاثیرات شگفت انگیز رنگها در زندگی انسان

0

رنگ‌ها می‌توانند حس و حال و رفتارتان، شاید حتی رژیم غذایی‌تان، و کسی که جذبش می‌شوید را هم تغییر دهند. بهتر است قبل از تغییر چیدمان منزل، لباس پوشیدن، یا سرو وعده غذایی بعدی‌تان این نکته را به یاد داشته باشید. در این نوشتار با ما همراه باشید تا تاثیر رنگ بر جسم و روح انسان را بیشتر بررسی کنیم.

حافظه

رنگ‌ها می‌توانند بر آن‌چه که به خاطر می‌آورید اثر بگذارند. اگر رنگ قرمز زیادی اطرافتان باشد، احتمال یادآوری کلمات منفی بیشتر است. از سوی دیگر، رنگ سبز معمولاً باعث می‌شود به کلمات مثبت بیندیشید. این امر می‌تواند به شما کمک کند که دیدگاه شادتری نسبت به زندگی و وضعیت ذهنی سالم‌تری داشته باشید. اگر دچار مشکلات حافظه شده‌اید، بد نیست بدانید همیشه زوال عقل مقصر نیست.

 روابط

همه ما می‌خواهیم اطرافیانمان شاد باشند و رنگ‌آمیزی دیوار‌های خانه با رنگ‌های صورتی، سبز، یا سفید می‌تواند به ظهور این احساسات کمک کند. این رنگ‌ها درک حالات چهره خوشحال دیگران را آسان‌تر می‌سازد؛ و البته می‌تواند تشخیص ناراحتی را دشوارتر سازد!

ساعت زیستی

دانشمندان متوجه شده‌اند که رنگ آبی روشن می‌تواند به تنظیم دوباره ساعت زیستی بدن کمک کند. مطالعات نشان داده است که رنگ آبی بیشترین تاثیر را بر الگو‌های جسمی، ذهنی، و رفتاری دارد که روزانه تجربه می‌کنید.

عواطف

به نظر می‌رسد رنگ سبز عواطف مثبت را تقویت و عواطف منفی را تضعیف می‌کند. سفید و صورتی هم می‌توانند تاثیر مشابهی داشته باشند. با این حال تاثیر رنگ قرمز برعکس است و عواطف منفی مثلا مرتبط با خطر یا شکست را برمی‌انگیزد.

خلاقیت

رنگ سبز می‌تواند به برانگیختن خلاقیت کمک کند. دانشمندان آن را با سفید، خاکستری، قرمز، و آبی مقایسه کردند و دیدند رنگ سبز به افراد کمک می‌کند در فعالیت‌های کلمه‌محور و تصویری بهتر عمل کنند. پس شاید بهتر باشد دفترتان را سبز رنگ کنید.

 وقتی قرمز می‌بینید

رنگ قرمز در مقوله تاثیر رنگ بر جسم و روح انسان بسیار جالب است. وقتی قرمز می‌بینید واکنش‌های شما ممکن است سریع‌تر و قوی‌تر شود، زیرا مغز آن را نشانه خطر تلقی می‌کند. این رنگ می‌تواند در ورزشی همچون وزنه‌برداری کمک کند، اما در ورزش‌های خلاقانه و استراتژیک می‌تواند موجب حواس‌پرتی شود.

متخصص روانشناسی روانشناسی شادی روانشناسی رنگ ها چیست روانشناسی جذاب روانشناسی بالینی روانشناس خانواده روانشناس دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی تاثیر رنگها از نظر روانشناسی تاثیر رنگ ها در زندگی تاثیر رنگ صورتی بر انسان تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

سطح انرژی

وقتی در محیطی به رنگ سبز ورزش می‌کنید احتمالاً شاداب‌تر بوده و کمتر احساس خستگی می‌کنید. پس منطقی است کسانی که در فضای باز و سرسبز ورزش می‌کنند احساس بهتری دارند و داشتن فضای سبز بیشتر در محل زندگی سلامت ذهنی شما را تقویت می‌کند.

اشتها

رنگ بشقاب شما می‌تواند بر مقدار غذایی که می‌خورید اثر بگذارد. نکته مهم تضاد است: هرچه رنگ بشقاب با رنگ غذای داخل آن متفاوت‌تر باشد غذای کمتری می‌خورید. در مطالعه‌ای کسانی که به جای بشقاب قرمز از بشقاب سفید استفاده کرده ۳۰درصد غذای بیشتری برای خود کشیدند.

 بدغذایی

اگر رنگ‌های متنوعی در بشقاب باشد، به نظر می‌رسد بچه‌ها غذای بیشتری بخورند. یک راه برای ترغیب کودکان به خوردن میوه و سبزیجات بیشتر، استفاده از ترکیب رنگ‌های شاد و زنده است.

تسکین میگرن

اگر میگرن دارید شاید بهتر باشد از نور دوری کنید. رنگ‌های متنوع یا طول موج نوری که آبی، کهربایی و یا قرمز به نظر می‌رسند، همه میگرن را تشدید می‌کنند. به استثنای رنگ سبز که برخلاف سایرین کمک‌کننده است و این مورد از تاثیر رنگ بر جسم بسیار جالب است! فقط مشکل این است که جدا کردن سبز از سایر رنگ‌ها خارج از آزمایشگاه کار دشواری است. حباب‌های لامپ یا عینک‌های آفتابی مخصوص که رنگ سبز را تفکیک می‌کنند در دسترس هستند، اما باید با قیمت ارزان عرضه شوند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ