فواید آب بازی برای کودکان

0

همه کودکان عاشق آب‌ بازی هستند و حتی از فرو بردن دست در یک لیوان آب نیز لذت می‌برند. هرگز نباید کودکان را از این فعالیت محروم کرد چراکه تاثیر جدی در رشد آنها دارد و به تقویت توانایی‌های اجتماعی، هیجانی، شناختی و فیزیکی آنها کمک می‌کند.

متخصص روانشناسی فواید آب بازی کودکان روانشناسی کودک روانشناسی شخصیت روانشناسی شادی روانشناسی ایجاد انگیزه روانشناسی روانشناس خانواده روانشناس دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی آب بازی کودکان

بهبود عملکرد حرکتی

ترغیب کودک به انجام فعالیت‌هایی که موجب بهبود عملکرد حرکتی کودک می‌شود، برای رشد او ضروری است. کودک باید بتواند به‌تدریج عضلات کوچک و بزرگ بدن را کنترل کند که بازی یکی از بهترین روش‌ها برای این منظور است.

حرکاتی مانند پرتاب‌کردن شی در آب، زدن دست‌ها به‌ آب، پاشیدن آب، مخلوط‌کردن آب و ماسه و… در این زمینه کاملا موثر هستند و به هماهنگی عملکرد عضلات بدن کمک می‌کند.

افزایش تمرکز و خلاقیت

کودک هنگام بازی با آب آنقدر لذت می‌برد که تمام حواسش فقط معطوف به این فعالیت است. خلاقیت او در این زمان شکوفا می‌شود و دائم سعی دارد تا کار جدیدی انجام دهد. حتی اگر مدت طولانی مشغول آب‌بازی باشد، باز هم از تمرکز و توجه او به بازی کاسته نمی‌شود. این سطح بالای لذت از آب‌بازی به تقویت تمرکز او در بازه زمانی نسبتا طولانی کمک می‌کند که در بهبود روند یادگیری طی حضور در کلاس درس موثر خواهد بود.

متخصص روانشناسی فواید آب بازی کودکان روانشناسی کودک روانشناسی شخصیت روانشناسی شادی روانشناسی ایجاد انگیزه روانشناسی روانشناس خانواده روانشناس دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی آب بازی کودکان

تقویت مهارت ریاضی و علوم

شاید عجیب به‌نظر برسد اما آب‌بازی در تقویت مهارت ریاضی کودک تاثیر دارد و پیش از شروع تمرینات آکادمیک مدرسه ضروری است. او با چیدن ظروف و پرکردن و خالی‌کردن ظروف از آب با مفهوم حجم، شمارش و ترتیب چیدمان آشنا می‌شود.

همچنین تغییر حالت شن هنگام مخلوط‌شدن با‌ آب، شناورشدن بعضی اجسام در آب، حرکت آب هنگام وزش باد و… نیز دیگر مفاهیم ساده اما پایه علوم هستند که در ذهن کودک نقش می‌بندد. صحبت‌کردن راجع به این مسائل نیز توانایی تکلم او را بهبود می‌بخشد.

بهبود روابط اجتماعی

کودکان هنگام بازی‌های گروهی، انرژی بیشتری دارند، مهارت همدلی و همیاری را می‌آموزند و بهتر می‌توانند اختلاف‌نظر بین خود را حل کنند. آب‌بازی نیز فعالیتی است که علاوه بر این تاثیرات مطلوب، بسیار لذت‌بخش و شادی‌آور است. گرچه حضور فردی بزرگسال برای مراقبت از کودکان حین آب‌بازی لازم است اما دلیلی برای دخالت در بازی آنها نیست.

تقویت حواس

کودکان دوست دارند تا تمام حواس را تجربه کنند و آب‌بازی فرصت مناسبی برای این منظور است که نباید از آن محروم شوند. شناخت و تقویت این حواس از سنین پایین به بهبود سلامت جسمی و روانی کودک کمک می‌کند و او را آماده مهارت‌های آینده خواهدکرد.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ