راه هایی برای مهار و مدیریت نشخوار فکری

0

بهترین دارو برای نشخوار فکری ، درمان نشخوار فکری ، ریشه نشخوار فکری ، علائم نشخوار فکری ، داروی نشخوار ذهنی

راه هایی برای مهار و مدیریت نشخوار فکری

مسلما برای بیشتر افراد پیش آمده که ساعت ها بنشینند و به اتفاقات گذشته فکر کنند،گاهی افراد یک اتفاق تلخ را مدام در ذهن خود مرور کنند و مدام از خود بپرسند که چرا آن اتفاق در آن زمان افتاده است؟ اینکه چرا برای من اتفاق افتاده و هزاران سوال بی جواب را در ذهن خود مرور کنند. سوالاتی که هرچه به جواب آن بیشتر فکر می‌کنند کمتر به پاسخی درست می رسند و مشکل اینجاست که به دنبال یک پاسخ درست و قطعی برای اتفاقات گذشته هستند. در روان شناسی به این زنجیره افکار تکراری مربوط به گذشته، نشخوار فکری می گویند.

نشخوار فکری متخصص روانشناسی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی

زهره قاسمی، روانشناس بالینی گفت: احتمالا تمام افراد یا دچار نشخوار فکری هستند یا یکبار به آن مبتلا شده اند. اگر مدام اشتباهات گذشته را به خودتان یادآوری می‌کنید و  بابتشان خودتان را سرزنش می‌کنید قطعا از وضعیت حال غافل می‌شوید. به جای این که در حال زندگی کرده و به آینده فکر کنید مدام گذشته خود را یادآور می‌شوید.

او در ادامه گفت: گاهی آنقدر در مورد اتفاقات گذشته یا آینده نگرانید که از حالت غافل می‌شوید و به آن چه که هم‌اکنون  اتفاق می‌افتد آگاه نیستید. همیشه بدترین حالت ممکن هر اتفاقی را تصور می‌کنید و نمی‌توانید ذهنتان را از مسائل نگران‌کننده دور کنید.

قاسمی افزود: یک موقعیت یا تجربه را بار‌ها و بار‌ها در ذهنتان مرور کرده و مجدد تکرار می‌کنید.احساس می‌کنید مغزتان خاموش نمی‌شود و نمی توانید استراحت کنید یا بخوابید. به همین دلیل است که کل روز را خسته و بی‌حال سپری می‌کنید.

چند تکنیک ساده برای مقابله کردن با نشخوار فکری

-این چرخه معیوب را بشکنید
-روی راه حل تمرکز کنید
-اقدامات بیشتری را از فکر و ذهن خود عبور دهید
-هدف گذاریتان را تغییر بدهید
-روی عزت نفستان کار کنید

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ