اقیانوس اطلس کجاست؟ +عکس و نقشه

0

اقیانوس اَطلَس یا آتلانتیک به انگلیسی (Atlantic Ocean) دومین اقیانوس بزرگ دنیا است که قاره‌های آفریقا و اروپا را از قاره آمریکا جدا می‌سازد و درازایش نیز از جنوبگان تا اقیانوس منجمد شمالی است.

اقیانوس اطلس کجا قرار دارد

اقیانوس اطلس به صورت حوزهٔ S شکلی است که در جهت شمالی جنوبی گسترش دارد و توسط جریان‌های متقابل استوایی در حدود ۸ درجهٔ عرض جغرافیایی شمالی به اطلس شمالی و اطلس جنوبی تقسیم می‌شود. اقیانوس اطلس از غرب توسط قارهٔ آمریکا (شمالی و جنوبی) و از شرق توسط قاره‌های اروپا و آفریقا محصور شده‌است و توسط تنگهٔ جبل‌الطارق با دریای مدیترانه در ارتباط است. از سمت شمال توسط تنگهٔ دانمارک، دریای گرینلند و دریای نروژ و دریای بارنتز به اقیانوس منجمد شمالی و از سمت جنوب شرقی به اقیانوس هند و از سمت جنوب غربی توسط تنگهٔ دریک به اقیانوس آرام و از جنوب به اقیانوس جنوبی متصل می‌شود (در برخی تعاریف دیگر امتداد آن را تا قطب جنوب در نظر می‌گیرند). اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام از طریق کانال پاناما در بین آمریکای شمالی و جنوبی نیز به هم متصل هستند. اقیانوس اطلس همچنین با دریای کارائیب، خلیج مکزیک، خلیج هادسون، خلیج بافین، خلیج بیسکای، دریای شمال، دریای بالتیک و دریای کلتیک مجاورت دارد.

دانستنی های جالب جغرافیا اقیانوس اطلس به انگلیسی اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس روی نقشه

مساحت اقیانوس اطلس با در نظر گرفتن دریاهای مجاور آن در حدود ۱۰۶٬۴۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۴۱٬۱۰۰٬۰۰۰ مایل مربع) است که ۲۰ درصد مساحت کل زمین و ۲۶ درصد مساحت آب‌های زمین را شامل می‌شود. بدون احتساب این دریاها مساحت آن ۸۲٬۴۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع می‌شود.

حجم اقیانوس اطلس با احتساب دریاهای مجاور آن ۳۵۴٬۷۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مکعب و بدون آن‌ها ۳۲۳٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مکعب است.

دانستنی های جالب جغرافیا اقیانوس اطلس به انگلیسی اقیانوس اطلس

عمق متوسط اقیانوس اطلس با احتساب دریاهای مجاور ۳٬۳۳۹ متر و بدون در نظر گرفتن آن‌ها ۳٬۹۲۶ متر می‌باشد. عمیق‌ترین قسمت این اقیانوس در گودال پورتوریکو به عمق ۸٬۶۰۵ متر می‌باشد.

عرض اقیانوس اطلس از ۲٬۸۴۸ کیلومتر بین برزیل و لیبریا تا ۴٬۸۳۰ بین آمریکای شمالی و آفریقا متغیر است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ