گلزنان ۳۰ ثانیه ای استقلال/ دربی معروف از تهران به تبریز رفت!

0

پرسپولیس نیوز

هیاهوی جدال استقلال و پرسپولیس بار دیگر به اوج رسیده و قطب ‌های سنتی فوتبال ایران پنجشنبه شب در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی به مصاف همدیگر می‌روند تا تکلیف یکی از صعودکنندگان به جمع چهار تیم پایانی این مسابقات را مشخص کنند. یکی از اتفاقاتی که همواره باعث جذاب‌تر شدن دربی‌های پایتخت شده، به گل رسیدن یکی از دو تیم در همان دقایق ابتدایی مسابقه است. اتفاقی که استقلالی‌ها در آن تخصص بیشتری داشته‌اند و اساساً همین مسئله باعث لقب گرفتن برخی از مهاجمان این تیم توسط هواداران شده است؛ القابی که هنوز هم برای تعدادی از چهره‌های قدیمی استقلال به یادگار مانده است .

گل فراموش‌نشدنی دقیقه ۴۶

استقلال و پرسپولیس خردادماه سال ۶۹ به فینال اولین دوره رقابت‌های باشگاهی پس از انقلاب رسیدند و در حضور بالغ بر ۹۵ هزار تماشاگر به مصاف یکدیگر رفتند. استقلال تا قبل از آن بازی هفت سال بود که در حسرت شکست پرسپولیس باقی مانده بود و می‌خواست به هر طریق ممکن این طلسم را بشکند ولی در همان نیمه اول نادر میر احمدیان دروازه احمدرضا عابدزاده را گشود تا سرخ‌پوشان پایتخت با یک گل جلو بیفتند و وقت نخست با همین نتیجه خاتمه پیدا کند. نیمه دوم آغاز شد و در همان دقیقه ۴۶ عباس سرخاب، مهاجم تازه جذب‌شده استقلال از روی سانتر امیر قلعه‌نویی دروازه پرسپولیس را باز کرد و کار را به تساوی کشاند تا در نهایت صمد مرفاوی هم یک گل دیگر بزند و استقلال بازی را با نتیجه دو – یک به سود خود تمام کند. دقیقاً از همان مسابقه بود که هواداران آبی به عباس سرخاب لقب «عباس ۳۰ ثانیه» دادند.

گل‌های علی ۳۰ ثانیه

علاوه بر عباس سرخاب، یک مهاجم دیگر استقلال هم در دهه ۸۰ لقب «۳۰ ثانیه» را به دست آورد .علی سامره تابستان سال ۷۹ به استقلال پیوست و پس از حضور ناموفق در فوتبال ایتالیا ، مجدداً پیراهن آبی را بر تن کرد. سامره در دربی  زمستان سال ۸۱ که به خاطر تعمیرات اساسی ورزشگاه آزادی در تبریز برگزار شد، در همان دقیقه اول مسابقه دروازه پرسپولیس را باز کرد و برای استقلالی‌ها خوشحالی همراه با شگفتی به ارمغان آورد.  روند گلزنی علی سامره به پرسپولیس در دقایق ابتدایی باز هم ادامه پیدا کرد و این بار در پاییز سال ۸۲ مهاجم سرعتی استقلال توانست در دقیقه ۷ دروازه ساشا ایلیچ را بازکند و هواداران او را هم با لقب علی  ۳۰ ثانیه صدا بزنند. البته دربی تبریز با تساوی یک – یک تمام شد ولی استقلال جدال پاییز سال ۸۲ را با حساب دو – یک به سود خودش خاتمه داد.

اخبار فوری پرسپولیس اخبار فوتبال داخلی

هنرنمایی باشو

نام مهدی قایدی را نیز باید در فهرست گلزنان سحرخیز استقلال به پرسپولیس ثبت کرد. باشوی کوچک استقلال شهریور سال گذشته در جریان دربی نیمه نهایی جام حذفی، ساختار دفاعی پرسپولیس را برهم زد و در دقیقه ۴ توانست یکی از گل‌های زیبای سال ۹۹ را در مسابقه‌ای فوق‌العاده حساسی به ثمر برساند. همان گل روحیه استقلالی‌ها را به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش داد و آنها حتی در دقایق پس از آن می‌توانستند به دومین گل متوالی خود نیز دست پیدا کنند (البته چنین اتفاقی رخ نداد) مسابقه در نهایت با تساوی دو – دو تمام شد اما استقلال در ضربات پنالتی توانست رقیب همیشگی خود را شکست داد و راهی جدال فینال فصل گذشته جام حذفی شود .

هنر ارسلان

امیرارسلان مطهری از جمله بازیکنانی است که با پیراهن استقلال کارنامه بسیار خوبی مقابل پرسپولیس دارد. ارسلان طی ۱۷ ماه گذشته ، توانسته سه مرتبه دروازه قرمزها را در دربی پایتخت باز کند که البته یکی از این گل‌ها در همان دقایق آغازین مسابقه به ثمر رسید. زمستان پارسال در جریان جدال رفت این فصل دوتیم، در حالی که عوامل برگزاری هنوز به طور کامل به سر جای خود مستقر نشده و مسابقه شکل واقعی خود را پیدا نکرده بود، مطهری در دقیقه  ۲ دروازه پرسپولیس را باز کرد و شادی را به جمع شاگردان محمود فکری آورد. نکته جالب توجه اینکه استقلال در ادامه بازی از پرسپولیس عقب‌افتاد ولی مهدی قایدی با گلی که در دقایق تلف شده به ثمر رساند، مانع از ناکامی آبی‌پوشان پایتخت شد .

زود گل بزن تا نبازی!

علاوه بر مواردی که در موردش توضیح دادیم، بازیکنان دیگر استقلال هم بوده‌اند که توانستند در دربی پایتخت نام خود را در زمره گلزنان زود هنگام ثبت کنند رضا عادلخانی (خرداد ۵۲) – ادموند اختر (مرداد ۷۴) – داود سیدعباسی (بهمن ۸۲) – و امیدرضا روان‌خواه (فروردین ۸۷) از جمله این گلزنان محسوب می‌شوند (منظور از گلزنی زودهنگامی، گل‌هایی است که در ۷ دقیقه آغازین مسابقه به ثمر رسید شده است). نکته جالب توجه اینکه استقلال در تمام دیدارهایی که پیرامون آنها توضیح دادیم و گل‌های زود هنگام وارد دروازه پرسپولیس کرده، نباخته است و حالا باید منتظر بود و مشاهده کرد که آیا تاکتیک مورد نظر در دربی آتی هم کارایی خواهد داشت یا خیر؟

اخبار فوری پرسپولیس اخبار فوتبال داخلی

گلزنان ۳۰ ثانیه ای استقلال/ دربی معروف از تهران به تبریز رفت!

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ