کرونا لامبدا در کدام کشور است؟

0

ویروس کرونا لامبدا کی وارد ایران میشود

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره ویژگی‌های واریانت لامبدا به «ایران» می‌گوید: واریانت لامبدا اولین‌بار در آگوست ۲۰۲۰ در کشور پرو شناسایی شد و در حال حاضر طبق آخرین آمار در ۴۲ کشور ژنوم ویروس سکانس و شناسایی شده است. مطمئناً تعداد کشورهایی که لامبدا را دارند بیشتر از این تعداد است. این رقم تنها مربوط به کشورهایی است که پایش ژنتیکی انجام می‌دهند.

علیرضا ناجی با بیان اینکه گسترش ویروس لامبدا یک هشدار است می‌افزاید: ویروس لامبدا در پرو کشتار زیادی در پی داشت البته این موضوع فقط مربوط به موضوع لامبدا نیست، پرو شرایط خاص خودش را دارد از جمله ضعف ساختارهای بهداشت و درمان، کمبود تخت و تست پی‌سی‌آر، ساختار بسیار ضعیف و عدم سرمایه‌گذاری و تراکم جمعیتی موجب شده این ویروس اکثریت جمعیت کرونا را در پرو تشکیل دهد و کشته‌های زیادی بر جای بگذارد.

وی می‌گوید: از ۴۲ کشوری که به‌طور رسمی اعلام شده ژنوم ویروس لامبدا را شناسایی کرده‌اند سه کشور ترکیه، قطر و هندوستان در همسایگی ما هستند و مطمئناً کشورهای همجوار دیگر لامبدا را خواهند داشت. در ایران نیز با توجه به رفت‌وآمد با این کشورها احتمال اینکه لامبدا وارد کشور ما شده باشد زیاد است.

لامبدا یا لاندا لامبدا چیست کرونا لامبدا چیست کرونا لامبدا

لامبدا ویروسی واکسن گریز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: لامبدا ویروسی واکسن گریز محسوب می‌شود و تنها راه مقابله با این ویروس رعایت پروتکل های بهداشتی است.

سیدفرزاد جلالی در جمع خبرنگاران، با بیان این مطلب، اظهار کرد: این سوش جدید کرونا چندی پیش در آمریکای جنوبی در پرو شناسایی شد و به کشورهایی همچون شیلی، آرژانتین و کلمبیا منتقل و الان به ۵۰ کشور جهان سرایت کرده است.

وی با اشاره به اینکه سوش لامبدا سرایت پذیری بالاتر از ویروس های قبلی حتی دلتا را دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه این سوش واکسن گریز است، یعنی بسیاری از واکسن ها که برروی سوش های دیگر موثر بود بر روی این ویروس جدید تاثیری ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۵۰ کشور دنیا درگیر است و ترکیه را هم شامل می شود از سمت غرب ما تحت تاثیر این بیماری قرار خواهیم گرفت.

علایم لامبدا

جلالی با بیان اینکه این ویروس تفاوت چندانی از نظر علائم با سوش های قبلی ویروس کرونا ندارد، گفت: علاوه بر علائم تب و خستگی، علائمی چون اسهال، گلودرد و از دست دادن حس چشایی و بویایی، زخم ها پوستی و تغییر رنگ پوست ها هم گاهی ممکن است دیده شود.

وی تاکید کرد: ماسک، فاصله اجتماعی و پرهیز از تجمعات مهمترین راه پیشگیری از این ویروس جدید محسوب می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ