خواص شاهدانه برای سلامتی، پوست و مو

0

شاهدانه در حقیقت تخم گیاه شاه دانه ماده است که از دیرباز به عنوان آجیل در ایران بسیار محبوب بوده و به قلب شاهدانه نیز شهرت یافته است.

گیاه شاهدانه از قدیمی ترین گیاهان شناخته شده در دنیا است و پیشینه آن به حدود ۸ هزار سال پیش در ترکیه (بین النهرین سابق) برمی گردد.

شاهدانه سرشار از خواص و فواید فراوان است که از آن جمله می توان به سلامت قلب و عروق، درمان دیابت، بهبود هضم و درمان یبوست، لاغری، سلامت روان، منبع خوب پروتئین، کاهش کلسترول، تقویت ناخن، درمان کم خونی و سلامت مو، پوست، زنان باردار، بدنسازان و کودکان اشاره کرد.

طبع شاهدانه گرم و خشک است.

متخصص طب سنتی متخصص تغذیه گیاه شاهدانه فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت عوارض و مضرات شاهدانه طبع شاهدانه سلامت نیوز سلامت قلب خواص شاهدانه در بارداری خواص شاهدانه برای لاغری خواص شاهدانه برای کودکان خواص شاهدانه پیشگیری از پارکینسون پیشگیری آلزایمر بهترین متخصص تغذیه افزایش سلامت قلب ارزش غذایی شاهدانه

جالب است بدانید:

  • گیاه شاهدانه به کنف نیز شهرت دارد.
  • از آن جا که شاهدانه از مواد مورد استفاده برای تولید مواد مخدر همچون روان گردان ماری جوانا و حشیش است به همین دلیل در برخی نواحی کشت شاهدانه ممنوع است.
  • ماری جوانا از گل و برگ های تازه گیاه شاهدانه ماده و حشیش از ضمغ گیاه شاهدانه ماده به دست می آیند. فرق بین شاهدانه مصرفی و ماری جوانا در سطح THC است.
  • الیاف کنفی از گیاه شاهدانه به دست می آید.
  • کاغذ کنفی از کاغذ چوب های معمولی بسیار مقاوم تر است به طوری که کاغذ کنفی چند صد ساله ای که در موزه نگهداری می شود اصلا زرد نشده و نشاندهنده کیفیت بالای آن می باشد.
  • گیاه شاهدانه در همه نقاط جهان رشد می کند و با بسیاری انواع خاک سازگار است. این گیاه به خالص سازی خاک کمک کرده و علف های هرز را از بین می برد و نیازی به آفت کش ندارد.
  • از شاهدانه برای ساخت محصولاتی همچون طناب، لباس، غذا، کاغذ، پارچه، پلاستیک، عایق و سوخت زیستی نیز استفاده می شود.

۱. خواص شاهدانه برای لاغری

افرادی که از اضافه وزن رنج می برند شاهدانه مصرف کنند زیرا این دانه ها به دلیل فیبر فراوان باعث سرکوب اشتها شده و فرد را برای مدتی طولانی سیر نگه می دارد.

اضافه کردن دانه شاهدانه به سالاد یا کوکی ها نیز به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک کرده و از آن جایی که کالری کم داشته و فاقد چربی است برای افرادی که به دنبال لاغری هستند مفید می باشد.

۲. خواص شاهدانه در بارداری

شاهدانه سرشار از پروتئین است که برای سلامت زنان باردار و جنین ضروری بوده و به رشد جنین کمک می کند و فیبر موجود در شاهدانه برای درمان یبوست مفید است.

۳. خواص شاهدانه برای کودکان

شاهدانه حاوی نسبت خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ است که برای کودکان بسیار مفید می باشد و پروتئین و آهن موجود در این ماده غذایی به رشد کودکان کمک می کند.

شاهدانه بدون گلوتن است و برای کودکانی که نسبت به محصولات گلوتن حساسیت دارند توصیه می شود.

۴. خواص شاهدانه در بدنسازی

از آن جا که شاهدانه سرشار از پروتئین است از مواد غذایی عالی برای بدنسازی محسوب می شود که به تولید بافت های جدید و تقویت توده عضلانی کمک کرده و راه خوبی برای عضله سازی است.

۵. سلامت قلب و عروق

شاهدانه حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به کاهش کلسترول خون کمک کرده و با از بین بردن التهاب اثر مثبت در بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در شاهدانه خطر بروز آریتمی را کاهش داده و آرژنین که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود باعث رقیق شدن خون می شود.

پروتئین موجود در شاهدانه نیز با کاهش احتمال تشکیل پلاک در عروق خونی خطر ابتلا به بیماری های مختلف قلبی و سکته را کاهش می دهد.

۶. دیابت و قند خون

شاهدانه منبع غنی فیبر است که گلوکز اضافه در جریان خون را جذب می کند. متخصصان تغذیه معتقدند مصرف شاهدانه باعث کاهش تولید قند خون و بهبود تبدیل قند به انرژی شده و برای افراد دیابتی مفید است.

توصیه می شود قبل از اضافه کردن هر ماده غذایی جدید به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید.

۷. هضم و معده

فیبر موجود در شاهدانه به سم زدایی دستگاه گوارش و بهبود هضم کمک کرده و برای درمان باد و نفخ معده، یبوست و گرفتگی معده مفید است.

۸. آلزایمر و پارکینسون

مصرف شاهدانه باعث افزایش تمرکز و وضوح ذهنی شده و اسیدهای چرب موجود در این دانه ها با اختلالات مغزی همچون پارکینسون و آلزایمر مقابله می کند.

مصرف شاهدانه برای کاهش علائم بیماری هایی همچون ام اس و دردهای عصبی نیز مفید است.

متخصصان توصیه می کنند افرادی که حافظه ضعیفی دارند شاهدانه مصرف کنند که روی نوسانات خلق و خو و اضطراب و استرس اثر مثبت دارد.

۹. گیاهخواری

دانه شاهدانه حاوی مقادیر زیادی پروتئین و اسید آمینه های ضروری است که بدن به تنهایی نمی تواند آن ها را تولید کند.

پروتئین موجود در شاهدانه عضلات و بافت های بدن را تقویت کرده و برای بهبود عملکرد اندام های بدن بخصوص در گیاهخواران مفید می باشد.

۱۰. سرطان

شاهدانه منبع عالی مواد مغذی مختلف است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به درمان انواع سرطان از جمله سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ کمک می کند.

۱۱. کاهش کلسترول خون

از آن جا که شاهدانه منبع خوب پروتئین، اسیدهای چرب و فیبر است به کنترل سطح کلسترول خوب و بدن خون کمک می کند.

۱۲. کم خونی

شاهدانه حاوی آهن است که با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان علائم کم خونی همچون خستگی، سردرد، ضعف عضلانی کمک می کند.

۱۳. استرس

آهن موجود در شاهدانه برای کاهش استرس و اضطراب مفید است.

۱۴. پوکی استخوان

شاهدانه دارای مقادیری کلسیم است از عناصر ضروری برای ساخت و تقویت استخوانی بوده و علائم پوکی استخوان و آرتریت را کاهش می دهد.

متخصص طب سنتی متخصص تغذیه گیاه شاهدانه فواید روغن شاهدانه برای پوست صورت عوارض و مضرات شاهدانه طبع شاهدانه سلامت نیوز سلامت قلب خواص شاهدانه در بارداری خواص شاهدانه برای لاغری خواص شاهدانه برای کودکان خواص شاهدانه پیشگیری از پارکینسون پیشگیری آلزایمر بهترین متخصص تغذیه افزایش سلامت قلب ارزش غذایی شاهدانه

۱۵. بی خوابی

منیزیم موجود در شاهدانه باعث ایجاد آرامش در بدن شده و برای بهبود عملکرد آنزیم ها و هورمون های مرتبط با خواب ضروری می باشد.

منیزیم به تولید بهتر سروتونین در بدن کمک می کند که پس از انتقال به مغز به ماده ملاتونین تبدیل شده و از عوامل تاثیر گذار در بهبود خواب محسوب می شود.

۱۶. ضد التهاب

اسید گامالینولنیک موجود در شاهدانه به عنوان ماده ضد التهاب شناخته شده که با کاهش التهاب خطر ابتلا به بیماری هایی همچون آرتریت، آلرژی ها و اگزما را کاهش می دهد.

۱۷. آرتریت

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که باعث حمله سلول های بدن به بافت ها و التهاب مفاصل می شود. مصرف شاهدانه و بخصوص استفاده از روغن شاهدانه خاصیت ضدروماتیسمی و ضد التهابی داشته و به کاهش علائم آرتریت و روماتیسم کمک می کند.

۱۸. تنظیم عملکرد هورمونی

اسید گامالینولئیک موجود در شاهدانه تنظیم کننده هورمون های تیروئید و پانکراس است و به کاهش علائم ناشی از اختلالات هورمونی همچون علائم شدید یائسگی، تغییرات خلق و خو، افسردگی و اضطراب کمک می کند.

۱۹. خواص شاهدانه برای پوست

مصرف شاهدانه و استفاده موضعی از روغن شاهدانه خشکی پوست را کاهش داده و اثر مثبت در کاهش علائم بیماری های پوستی همچون درماتیت، پسوریازیس و اگزما دارد.

توجه داشته باشید:

قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

۲۰. خواص شاهدانه برای مو

پروتئین و اسیدهای چرب برای سلامت پوست سر ضروری هستند و به کاهش خطر عفونت های پوستی کمک می کنند.

شاهدانه ریشه موها را تقویت کرده و برای درمان ریزش مو و افزایش رشد موها موثر است.

ارزش غذایی شاهدانه

مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم شاهدانه به صورت زیر است:

کالری : ۵۵۳
پروتئین : ۳۱.۵۶ گرم
چربی : ۴۸.۷۵ گرم
کربوهیدرات : ۸.۶۷ گرم
فیبر: ۴ گرم
شکر: ۱.۵ گرم

روش مصرف و نگهداری شاهدانه

شاهدانه باید در جای خشک و خنک نگهداری شود زیرا به گرما و نور حساس است.

دانه شاهدانه را می توان به صورت خام داخل شیرینی جات و کیک یا شاهدانه بوداده و پودر دانه شاهدانه به عنوان میان وعده مصرف کرده یا آن را روی اسموتی، ماست و سالاد اضافه کرد.

روغن شاهدانه نیز از روغن های پرخاصیت است که می توان داخل سالاد یا غذا از آن استفاده کرد.

عوارض جانبی و مضرات شاهدانه

افرادی که از اختلالات خونریزی رنج می برند یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند حتما قبل از مصرف شاهدانه با پزشک مشورت کنند.

منبع : پرشین استار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ