تاثیر ویتامین ها بر زیبایی پوست صورت

0

چگونه پوست خوبی داشته باشیم؟

اگر شما پوستی سالم داشته باشید، ظاهری بهتر خواهید داشت. یک پوست ظریف و نرم، به راحتی از یک پوست زمخت و خشن قابل تشخیص است. مواد غذایی مصرفی شما، تاثیر بسزایی در کیفیت و ظاهر پوست تان دارند. رژیم غذایی با غذا‌های فرآوری شده به پوست شما احساس چرب بودن و یا تغییررنگ دادن را می‌دهد.

گاهی اوقات با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مصرف ویتامین های مورد نیاز می تواند درخشندگی را به پوست خود هدیه دهید. امروزه هجوم انواع کرم‌ها و مواد دارویی از برند‌های مختلف با عناوینی، چون ضد پیری و چروک پوست، ضد جوش و آکنه، شفاف کننده پوست و غیره، این سوال جدی را مطرح می‌نماید که حقیقتا در این میان چگونه می‌توان مواد مناسب برای پوست خود را انتخاب کرد؟ آیا این توصیه‌ها و سفارشات بهداشتی صحت دارند؟ آیا به بهبود وضعیت پوست کمکی می‌کنند؟

نکات مهم مراقبت از پوست مراقبت از پوست صورت متخصص پوست و مو سلامت نیوز روشن کردن پوست پوست صاف و بدون جوش برنامه غذایی برای پوست زیبا برای مراقبت از پوست چه باید کرد برای صاف شدن پوست صورت چه باید کرد

ویتامین های مورد نیاز برای سلامت پوست

ویتامین آ (A): این ویتامین برای نگهداری و ترمیم بافت پوست لازم است. اگر پوست شما به سرعت خشک می‌شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین آ شده است. این ویتامین را می‌توانید روزانه از طریق مصرف غذا‌هایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و سبزیجات برگ دار تامین نمایید.

ویتامین ب کمپلکس (B Complex): این ویتامین در مواد غذایی مانند آرد جو، برنج، تخم مرغ و موز یافت می‌شود. ویتامین ب کمپلکس حاوی بیوتن است. کمبود ویتامین ب کمپلکس در رژیم غذایی، باعث ریزش مو می‌شود. کرم‌های موضعی و پماد‌های ساخته شده با ویتامین‌های گروه ب، می‌توانند سلول‌ها را هیدرات کرده و درخششی خاص به پوست بدهند.

ویتامین ث (C): مرکبات، سبزیجات، فلفل و گل کلم، سرشار از این ماده مغذی حیاتی هستند. ویتامین ث، اصولا به عنوان یک مبارز با سرماخوردگی شناخته شده و هنگامی که این ویتامین استفاده می‌شود به تولید کلاژن کمک می‌کند. کلاژن پروتئینی است که در ماتریکس خارج سلولی جانوران، وجود دارد. این ماده فراوان‌ترین پروتئین بدن محسوب می‌گردد.

ویتامین‌ای (E): برای رفع خشکی پوست و ترمیم اثرات زخم‌ها و خراش ها، از این ویتامین بر روی پوست خود استفاده کنید. برای داشتن پوستی نرم و صاف، سعی کنید آجیل، زیتون و اسفناج، که سرشار از این ویتامین هستند را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید. این ویتامین نه تنها به داشتن پوستی نرم به شما کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود مو‌هایی محکم‌تر با درخششی خاص را از آن خود کنید. پیشنهاد می‌شود برای از بین بردن اثرات زخم‌های قدیمی از مالیدن روغن‌های حاوی ویتامین E بر روی آن‌ها دریغ نکنید.

ویتامین کا (K): ویتامین کا می‌تواند بهترین راه حل برای بهبود پوست‌هایی با جوش‌های تیره و کبودی باشد. برای محو کردن این تیرگی‌ها و چین و چروک‌ها به دنبال کرم‌های حاوی این ویتامین باشید. گرچه رژیم‌های غذایی حاوی ویتامین کا، به رفع کمبود این ویتامین کمک می‌کنند، ولی بهترین راه برای تامین آن، استفاده موضعی پماد و یا کرم‌های حاوی این ویتامین است.

اشتباهات رایج مراقبت از پوست

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب نامناسب: بعضی کرم‌ها حاوی موادی هستند که در مقابل هر دو اشعه UVB و UVA از پوست محافظت می‌کنند که عبارت Broad Spectrum به این نوع کرم‌ها اشاره می‌کند. توصیه می‌شود برای مراقبت بهتر از پوست، کرمی با SPF حداقل ۱۵ و شامل یکی از مواد زیر در ترکیبات خود را انتخاب نمائید: مگزوریل (mexoryl)، اکسی بنزن (oxybenzone) یا آووبنزن (avobenzone) برای محافظت در مقابل اشعه UVA و یا دی اکسید تیتانیوم (titanium dioxide) و اکسید روی (zinc oxide) برای محافظت در مقابل هر دو اشعه UVA و UVB.

UVB که به DNA پوست آسیب زده و منجر به آفتاب سوختگی، پیری و ایجاد تومور‌های سرطانی در پوست می‌شود؛ و نهایتاً UVC که توسط اتمسفر جذب شده و به سطح زمین نمی‌رسد. SPF موجود در کرم‌های ضدآفتاب به میزان محافظت کرم در مقابل اشعه UVB خورشید که منجر به آفتاب سوختگی می‌شود، برمی گردد.

هرچه SPF موجود در کرم ضدآفتاب بالاتر باشد، محافظت از پوست بهتر صورت می‌گیرد در نور خورشید سه نوع اشعه فرابنفش (UV) وجود دارد. UVA که عمیقا در پوست نفوذ کرده، منجر به تغییر رنگ رنگدانه‌ها می‌شود و پوست را قهوه‌ای یا برنزه می‌کند.

لازم است بدانید که در روز‌های ابری نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب نیست اشعه فرابنفش خورشید، حتی در روز‌های ابری نیز به سطح زمین می‌رسد؛ بنابراین توصیه می‌شود هر روز از کرم ضدآفتاب استفاده کرده و هر دو ساعت یکبار، آن را تجدید کنید. همچنین بعد از شنا و تعرق زیاد نیز، استفاده مجدد از کرم ضد آفتاب لازم است. دقت کنید که مواد آرایشی دارای SPF به هیچ عنوان جایگزین کرم‌های مخصوص ضدآفتاب نیستند.

برنزه کردن پوست: همه ما می‌دانیم که برنزه کردن برای پوست مضر است و منجر به سرطان و پیری زودرس پوست می‌شود. اتاق‌های مخصوص برای برنزه کردن پوست، در صورتی که حاوی اشعه UVB نباشند، برای پوست مضر نیستند. اما نکته قابل توجه این است که در این اتاق ها، فرد برای برنزه شدن، در معرض اشعه UVA قرار می‌گیرد. این اشعه در اعماق پوست نفوذ کرده و به سلول‌های پوستی آسیب می‌زند و ممکن است منجر به پیری زودرس و ایجاد سرطان‌های پوستی شود.

شستشو صورت: شستن مکرر صورت همراه با صابون، پوست را سالم و بدون جوش و آکنه می‌کند متخصصان بر این باورند که همراه با شستن و مالیدن صورت با صابون، بعضی از روغن‌های طبیعی محافظ پوست از بین رفته و موجب بروز آکنه و حتی سوختگی می‌شوند. توصیه آن‌ها به استفاده از یک صابون ملایم برای شستشو و استعمال کرم‌های مرطوب کننده و ضدآفتاب بر روی پوست، پس از شستشو است.

از ترکاندن جوش‌ها خودداری کنید: بهتر است جوش‌ها را ترکانده و چرک آن‌ها را خارج کنیم گرچه بنظر می‌رسد با فشردن و ترکاندن جوش‌های پوستی، چرک موجود در آن‌ها خارج می‌شود و به بهبودی آن‌ها کمک می‌کند، اما واقعیت آنست که این عمل نه تنها باعث ایجاد زخم روی پوست می‌شود بلکه مقدار زیادی از چرک و عفونت به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کرده و پخش می‌شود.

ماسک های طبیعی برای رفع چین و چروک پوست

چین و چروک صورت، یکی از مواردی است که باعث می‌شود افراد اعتماد به نفس خود را از دست دهند و احساس پیری کنند. شاید بهتر باشد به جای اینکه به سراغ کرم‌های ضد چروک بروید، راه حل‌های طبیعی را آزمایش کنید.

۱) سفیده تخم مرغ: سفیده چند تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و به آرامی آن‌ها را بر روی پوستتان بمالید و پوست خود را ماساژ دهید. سپس بگذارید حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان بماند و خشک شود. پس از آن می‌توانید پوستتان را به آرامی با آب گرم بشورید و شاهد معجزه ویتامین E و ویتامین B موجود در تخم مرغ باشید.

۲) روغن زیتون: روغن زیتون طبیعی می‌تواند به پوست شما نرمی و انعطاف پذیری بی نظیری را هدیه کند. چند قطره از روغن زیتون را قبل از خواب بر روی پوستتان بریزید و به آرامی پوستتان را ماساژ دهید. سپس با یک حوله نرم پوستتان را خشک کنید تا به هنگام بیدار شدن از خواب، پوستی نرم و لطیف را تجربه کنید.

۳) ماساژ صورت: از لوسیون مورد علاقه تان استفاده کنید و به آرامی پوستتان را ماساژ دهید. سعی کنید بر روی مواضع دارای چروک همچون زیر چشم، گردن و پیشانی تمرکز کنید. برای درمان هم می‌توانید به یک ماساژور مراجعه کنید، تا نقاط دارای چروک شما را ماساژ دهد.

۴) میوه و سبزیجات: میوه و سبزیجات تازه به سبب داشتن ویتامین A و D منجر به استحکام و درخشش پوست شما می‌شوند. در صورتی که علاقه شما نسبت به میوه و سبزیجات کم است، سعی کنید آبمیوه‌های طبیعی را بنوشید.

۵) آب لیمو:چند لیموی تازه را ببرید و آب آن‌ها را بر روی پوستتان بمالید. سعی کنید تا آن‌ها را بر روی نقاط دارای چروک بکشید. اسید موجود در لیمو باعث می‌شود تا پوست شما روشن‌تر شود و چین و چروک‌ها کمتر به نظر برسند. همچنین بوی تازه لیمو باعث ایجاد حس تازگی در شما می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ