رشد روز افزون هزینه ها، چالش اساسی “کهرام”

0
در راستای جبران بخشی از هزینه های تحمیلی رشد حدود ۱۷.۵ درصدی نرخ فروش تولیدات توسط انجمن صنفی کاشی و سرامیک در نظر گرفته شده است. حال آنکه به طور قطع این افزایش نرخ نمی تواند هزینه های وارد بر شرکت را به طور کامل پوشش دهد.
مسئله عمده ای که شرکت گرانیت بهسرام در حال حاضر با آن مواجه است، افزایش بهای تمام شده محصولات ناشی از رشد نرخ ارز و هزینه های انرژی است.

رییس حسابداری صنعتی شرکت گرانیتی بهسرام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه صنعت کاشی و سرامیک، صنعتی انرژی بر محسوب می شود. اما نه تنها تاکنون به منظور کاهش هزینه های واردات مواد اولیه و تخصیص ارز مصرفی به شرکت های فعال در این گروه حمایتی از سوی دولت صورت نپذیرفته، بلکه پس از اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها، آثار منفی روند صعودی هزینه های انرژی مصرفی بیش از پیش در عملکرد “کهرام” نمود پیدا کرده است.

امیررضا درخشان پور افزود: با وجود به کارگیری تمام توان شرکت جهت صرفه جویی در هزینه ها، رشد نرخ ارز و افزایش بهای واردات مواد اولیه مورد نیاز موجب تحمیل هزینه های اضافی بر “کهرام” شده است.

وی در ارتباط با افزایش نرخ فروش محصولات نیز گفت: در راستای جبران بخشی از هزینه های تحمیلی رشد حدود ۱۷.۵ درصدی نرخ فروش تولیدات توسط انجمن صنفی کاشی و سرامیک در نظر گرفته شده است. حال آنکه به طور قطع این افزایش نرخ نمی تواند هزینه های وارد بر شرکت را به طور کامل پوشش دهد.

این مقام مسئول در ارتباط با وضعیت واردات کاشی و سرامیک نیز ابراز داشت: به دلیل فروش کاشی های وارداتی با قیمتی بیش از قیمت فروش تولیدات داخلی ناشی از افزایش هزینه ها، محدودیت ظرفیت واردات این نوع محصولات توسط دولت اعلام شده است. البته این امر از یک سو موجب رونق بازار فروش و افزایش متقاضی برای تولید داخلی شده و از سوی دیگر مانع از افزایش نرخ فروش محصولات خواهد شد. چراکه در صورت رشد نرخ فروش، متقاضیان به استفاده از محصولات وارداتی به دلیل ارزان بودن بهای آن روی خواهند آورد.

رییس حسابداری صنعتی شرکت گرانیت بهسرام در خصوص واردات ۲۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز اظهار داشت: واردات این بخش از مواد اولیه مصرفی از کشورهای ایتالیا و چین و به وسیله واسطه ها با نرخ ارز آزاد انجام می پذیرد.

درخشان پور در ارتباط با شرایط فروش خارجی تصریح کرد: اگرچه “کهرام” به دلیل بالا بودن کیفیت محصولات تولیدی، دریافت گواهینامه های بین المللی و کشش بازارهای خارجی از پتانسیل افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات محصولات خود برخوردار است. اما تنها صادرات حدود ۴۰۰ هزار متر مربع از تولید بیش از دو میلیون متر مربعی برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۲ برآورد شده، چراکه مشوق صادراتی همچون معافیت مالیاتی برای “کهرام” وجود ندارد.

وی پیرامون نحوه تسویه بدهی ارزی بیش از شش میلیون یورویی شرکت ابراز داشت: برای تسویه این میزان بدهی نرخ تسعیر ارز بیش از نرخ مرجع در نظر گرفته شده، حال آنکه در پی اعلام بانک مرکزی در خصوص تسعیر وام های ارزی با نرخ مبادله ای، تا زمان مشخص شدن تصمیم دولت و اعلام نتیجه نهایی نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.

این مقام مسئول در ارتباط با جزییات پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری گفت: با توجه به روند صعودی هزینه ها و رشد نرخ تورم در کشور، در خصوص سود هر سهم سال جاری “کهرام” برآوردی محتاطانه ارایه شده، به گونه ای که سود ۱۴۸ ریالی و کاهش ۲۴ درصدی آن نسبت به پیش بینی سال قبل پیش بینی شده است. البته در صورت تحقق اهداف و برنامه های در نظر گرفته شده برای امسال، تعدیل مثبت سود امکان پذیر خواهد بود که در صورت قطعیت این امر، مراتب از طریق سازمان بورس منتشر خواهد شد.

رییس حسابداری صنعتی شرکت گرانیت بهسرام در خصوص زیان انباشته بیش از ۹ میلیارد تومانی گفت: برنامه افزایش سرمایه و اجرای طرح توسعه ای جهت پوشش زیان انباشته در دستورکار شرکت قرار دارد که پس از مطرح شدن در مجمع عادی سالیانه سهامداران سال مالی ۹۱ و در صورت تصویب آن توسط هیأت مدیره، اقدامات لازم جهت اجرای برنامه های مذکور انجام می پذیرد.

درخشان پور در خاتمه زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۱ را تاریخ ۹۲.۴.۳۰ اعلام کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ