نانوایی‌هایی که سرطان را به مردم هدیه می‌کنند ‌

0

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبدانان گفت: برخی از نانوایی‌های این شهرستان از ماده‌ای به نام “بلانکیت” در خمیر نان استفاده می‌کنند که زمینه ساز سرطان‌های گوارشی و دیابت است.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، مازیار طهماسبی در جلسه شواری سلامت این شهرستان، به استفاده برخی نانوایی‌های سطح شهر از افزودنی‌های غیر مجاز اشاره کرد و افزود: برخی نانوایی‌ها برای کش آمدن و رنگ جلاء نان، از ماده “بلانکیت” یا جوهر قند استفاده می‌کنند که ماده‌ای غیرمجاز و دارای تبعات جبران ناپذیری است.

وی ادامه داد: بلانکیت یا جوهرقند با نام شیمیایی Na2S2O4‌ ماده‌ای برای رنگ دادن نبات و قند است که استفاده از آن در خمیر نان زمینه‌ساز سرطان‌های گوارشی و دیابت است.

رییس شبکه بهداشت و درمان آبدانان با بیان اینکه این ماده در اثر حرارت، گاز So2 را تولید می‌کند که برای سلامت افراد به شدت مضر و استفاده از آن در برخی نانوایی‌ها بازی کردن با سلامت مردم است.

طهماسبی با اشاره به نبود دستگاه مناسب در سطح شهرستان و استان که وجود این ماده در خمیر نان را اثبات کند، یادآور شد: طبق گزارشات رسیده، تعداد ۵ نانوایی در سطح آبدانان از این ماده استفاده می‌کنند و موجب نارضایتی مردم شده است که برخورد جدی مسوولین و جلوگیری از فزونی استفاده از این ماده در نانوایی‌ها را می‌طلبد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبدانان نیز گفت: تاکنون فقط یک گزارش تخلف به این اداره رسیده که پس از بازدید و اثبات استفاده از این ماده در خمیر نان، نانوایی متخلف پملب شده است.

محمدرضا تمری با بیان اینکه این پنج نانوایی جزء نانوایی‌های پر مشتری شهر هستند، گفت: این اداره آمادگی لازم جهت بازدید و برخورد با متخلفان را دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ