لایه‌های پنهان در روابط خیابانی دختران و پسران

2

«آتش دوستی خیابانی با پیامک زبانه کشید و با قتل فرونشست»، «متهم: دوستی خیابانی مرا پای چوبه دار کشاند»، «دوستی خیابانی، علت اسیدپاشی روی صورت دختر جوان»؛ خواندن چنین خبرهایی در صفحه حوادث روزنامه‌ها برای بعضی از مردم عادی شده است. دختر و پسرهایی که با هم دوستند، باور نمی‌کنند که دوستیشان ممکن است چنین سرانجامی داشته باشد و خانواده‌ها هم باور نمی‌کنند که فرزندان آن‌ها هم ممکن است درگیر چنین ارتباط‌های نامناسبی شوند؛ بنابراین به راحتی از کنار این خبرهای ناگوار می‌گذرند.

دوست دختر یابی دوست دختر دوست پسر یابی دوست پسر

سر تیتر خبرهای تکان دهنده با موضوع دوستی‌های خیابانی در ماه‌های گذشته را در یک صفحه، کنار هم گذاشتیم و راهی پارک شهر شدیم و از دختر و پسرهای جوانی که مشخص بود رابطه دوستی پنهانی با یکدیگر برقرار کرده‌اند و در گوشه‌ای از پارک روی نیمکت نشسته بودند خواستیم که نظرشان را درباره این خبر‌ها بگویند.

واکنش هر کدام بعد از دیدن این اخبار و دلایلشان برای ادامه این ارتباط جالب توجه بود. برای این افراد از اسامی مستعار استفاده شده است:

شاید به ازدواج هم فکر کنیم!

امیررضا که به تازگی دماغش را عمل کرده است، با دیدن صفحه اخبار حوادث می‌گوید: از این چیز‌ها که زیاد است. جوان‌ها نباید قبل از اینکه طرف مقابلشان را بشناسند، با او دوست شوند. بعضی از جوانان در خیابان راه می‌افتند و به دیگران شماره می‌دهند که نتیجه‌اش اتفاقات ناگوار این چنینی می‌شود.

مریم در حالی که روسری‌اش را کمی جلو‌تر می‌کشد، می‌گوید: من تا حالا به چشم خودم، دیده‌ام که یک دوستی نامناسب باعث دعواهای شدید بین خانواده‌ها و حتی دختر و پسر شده است. معمولاً خانواده‌ها از ۹۰ درصد دوستی‌ها باخبر نمی‌شوند که‌ ای کاش مطلع باشند. اگر فرزندی با والدینش صمیمی باشد، خیلی راحت با آن‌ها درباره چنین موضوع‌هایی صحبت می‌کند.

امیررضا هدف بیشتر پسر‌ها از برقراری ارتباط با دختر‌ها را رفع نیازهای جنسی می‌داند. به نظر او هدف چنین دوستی‌هایی اصلا ازدواج نیست چون در آن صورت، پسر‌ها با چندین دختر دیگر دوست نمی‌شدند.

مریم هم در این باره می‌گوید که بیشتر دختر‌ها از جمله خود او به دلیل تنهایی و نیاز به یک همدل و همزبان با پسر‌ها دوست می‌شوند البته شاید هم به ازدواج فکر کنند.

از خانواده‌ام پنهان می‌کنم!
وانمود می‌کنند که در حال درس خواندن هستند. به آن‌ها که نزدیک می‌شوم با کتاب‌های بسته و صدای خنده‌شان مواجه می‌شوم. حسام با دیدن صفحه حوادث می‌گوید: نظر خاصی ندارم. او که انگار ترسیده است، با کمی استرس ادامه می‌دهد: البته من باور نمی‌کنم که یک دوستی ساده، باعث دعوا و درگیری شود.

ملیحه که ۱۵ سال بیشتر ندارد، می‌گوید: البته بیشتر این ارتباط‌ها از روی بیکاری و برای تفریح است. این نکته را هم اضافه کنم که بچه‌ها در همه خانواده‌ها با هر نوع وضع مالی و اعتقادی ممکن است به سمت چنین ارتباط‌هایی کشیده شوند. البته قبول دارم که در خانواده‌های مذهبی کمتر است، ولی در همه خانواده‌ها وجود دارد.

حسام ۱۸ ساله ادامه می‌دهد با توجه به اینکه من در حال حاضر برای ازدواج آمادگی ندارم ولی تا ۵ یا ۶ سال دیگر می‌خواهم داماد شوم بنابراین، این موضوع را از والدینم پنهان خواهم کرد.

ملیحه درباره تاثیر عاشق شدن در تفکر منطقی و انتخاب همسر می‌گوید: به نظر من، دختر‌ها با قرار گرفتن در چنین دوستی‌هایی، نمی‌توانند منطقی فکر کنند چون علاقه شدید، کورشان می‌کند.

به من اعتماد کامل دارد ولی نگرانم!
سمانه در حالی که نگاهش به اطراف است، می‌گوید بعضی از دوستی‌های دختر و پسر‌ها خیلی خطرناک است. وحید که به صحبت کردن تمایلی ندارد، در پاسخ به اینکه چرا بعضی از دوستی‌ها خطرناک می‌شود، می‌گوید: مهمانی‌های خصوصی که دختر و پسر‌ها با هم می‌روند، ممکن است خطرناک باشد چون آدم‌های بسیار متفاوتی در آن مهمانی‌ها حضور دارند، ولی دوستی ما هیچ خطری نخواهد داشت، شما نگران ما نباشید!

سمانه ادامه می‌دهد اما اگر خانواده من بفهمند، کاملاً بیچاره خواهم بود!

وحید که ۲۱ سال دارد مدعی است: دوستی‌هایی به ازدواج منجر نمی‌شود که از روی هوس باشد اما دوستی ما این طور نیست. به نظر من، تنها راه انتخاب همسر همین دوستیهاست.

سمانه ۱۸ ساله، ادامه می‌دهد: مشکل اصلی در این نوع ازدواج این است که بیشتر پسر‌ها بعد از ازدواج شک می‌کنند که شاید همسرشان با پسرهای دیگر هم دوست بوده، یا همین الان هم با کسی دوست باشد و همین باعث طلاقشان می‌شود. البته وحید بار‌ها به من گفته است که به من اعتماد کامل دارد پس زندگی ما به مشکل نخواهد خورد.

برای من مشکلی پیش نمی‌آید!
پسر ۲۶ ساله در کنار دختر ۲۴ ساله در حال خوردن آبمیوه است. بهروز با دیدن صفحه حوادث می‌گوید: همین است دیگر! پدر و مادر‌ها این خبر‌ها را می‌خوانند و بعدش هم مدام فرزندانشان را نصیحت می‌کنند.

سعیده می‌گوید: البته خواندن این خبر‌ها آموزنده است و به نظرم چنین دوستی‌هایی برای بچه‌های دبیرستانی که از روی احساسات دست به چنین کارهایی می‌زنند، خطرناک است. چون ممکن است آن‌ها مرتکب اشتباهاتی شوند که قابل جبران نباشد.

سعیده که از شدت استرس بطری آب معدنی از دستش به زمین می‌افتد، ادامه می‌دهد: به نظر من، خانواده‌هایی که فرزندانشان را بیش از حد محدود می‌کنند، نتایج برعکسی می‌گیرند،‌‌ همان طور که خانواده من، خیلی من را زیر نظر گرفتند.

بهروز نیز مدعی است: می‌دانم که این شناخت به هیچ وجه کافی نیست و تا زیر یک سقف نرویم، یکدیگر را بهتر نخواهیم شناخت. البته این عشقی هم که بین من و سعیده است، باورنکردنی است که همین نشان می‌دهد زندگی ما، رویایی و عاشقانه خواهد بود.

مهم‌ترین نکات

۱ – هدف بسیاری از پسران از دوستی‌های خیابانی، ازدواج نیست
۲ – بی‌اعتمادی به همسر، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ازدواج‌هایی است که قبلاً دختر و پسر با هم دوست بوده‌اند
۳ – روابط اعضای خانواده به گونه‌ای باشد که فرزندان به خصوص دختران جوان محبت را بیرون از خانه جست‌و‌جو نکنند
۴ – کم یا زیاد بودن سن در میزان آسیب‌های دوستی خیابانی بی‌تأثیر است
۵ – شناخت واقعی در مراسم خواستگاری به دست می‌آید نه در دوستی‌های خیابانی (مجید حسین زاده)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سام می گوید

    برا پسرا که داشتن دوست دختر عیب نیست اول و اخرش دخترا هستن که دستمالی میشن و در نهایت دست به دست و اگه شانس بیارن یه هالو میگیرتشون و گرنه که تو این دوره و زمونه پسرا هم عاقل شدن که میشه یه دختر زشت رو با پول خوشگل کرد ولی نمیشه یه دختر هرزه رو به هیچ طریقی پاکدامن کرد

    1. فاطمه می گوید

      آخ قربون دهنت این یکی رو خوب گفتی یه پسر عاقلی مثل تو خوبه که زیاد باشه