مسعود قره خانی کیست در نروژ چکار میکند؟ +عکس

0

بیوگرافی و زندگینامه مسعود قره خانی با عکس همسر و فرزندانش

مسعود قره خانی (Masud Gharahkhani) یک سیاستمدار ایرانی تبار اهل نروژ؛ و عضو حزب کارگر نروژ است.

مسعود قره خانی، در ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۲ در پایتخت ایران، تهران در یک خانواده پیرانشهری متولد شد و در کودکی در سال ۱۹۸۷ میلادی همراه خانواده، به نروژ مهاجرت کرد. درسال ۲۰۱۷ میلادی، مسعود قره خانی به نمایندگی از حزب کارگر نروژ، از حوزهٔ انتخاباتی بوسکرود، وارد مجلس ملی نمایندگان نروژ شد. مسعود قره خانی، در رشتهٔ رادیوگرافی تحصیل کرده‌است. وی بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی، به عنوان رادیولوژیست در بیمارستانهای مختلف نروژ مشغول کار بوده‌است.

مسعود قره خانی اصالتا اهل کجاست

مسعود قره خانی، از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ میلادی، رهبری سازمان جوانان حزب کارگر نروژ در بوسکرود را بر عهده داشته و بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ میلادی، منشی استان، در حزب کارگر نروژ شعبهٔ بوسکرود، بوده‌است. در دورهٔ بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ میلادی، مسعود قره خانی، عضو شورای استان بوسکرود؛ و شورای شهرداری آوور ایکر، بوده‌است. او از سال ۲۰۱۱ میلادی، عضو شورای شهرداری درامن؛ و عضو علی‌البدل در مجلس ملی نمایندگان نروژ، بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ میلادی بوده‌است.

همسر مسعود قره خانی مهاجرت به خارج مسعود قره خانی زندگی در نروژ بیوگرافی مسعود قره خانی ایرانیان معروف در جهان ایرانیان در خارج ایرانیان در اروپا Masud Gharahkhani

مبارزه انتخاباتی مسعود قره خانی

بخشی از سخنرانی مسعود قره خانی، به عنوان نمایندهٔ حزب کارگر نروژ در رقابت تبلیغاتی نامزدی ریاست شورای شهر درامن (از بایگانی حزب کارگر نروژ ۲۷ ماه مه ۲۰۱۲ میلادی):

– اگر چیزی از فرهنگ پدربزرگ و مادربزرگم آموخته‌ام، آن احترام بسیار زیاد به افراد مسن در جامعه است. پدربزرگم که ۸۶ سال دارد، می‌گوید که کیفیت جامعه را نحوهٔ مراقبت از سالمندان تعیین می‌کند. در حزب کارگر درامن، ما اکنون به وضوح می‌گوییم که نوبت به افراد مسن رسیده‌است، افراد مسن در درامن، باید ارزشمندی خود را احساس کنند. در نهایت، این‌ها، همان کسانی هستند که جامعهٔ رو به رفاه امروز راشکل داده‌اند. رفاهی که در رأس جوامع مرفه جهان قرار دارد. رفاهی که به من و نسل‌های آینده امکانات باورنکردنی بخشیده. است…

رئیس مجلس نروژ

پارلمان نروژ (استورتینگ) که اکثریت کرسی‌ها آن در اختیار نمایندگان حزب سوسیال دموکرات کارگر است در نشست پنج‌شنبه ۲۵ نوامبر (پنجم آذر) مسعود قره‌خانی را به عنوان رئیس جدید این نهاد انتخاب کرد.

مسعود قره‌خانی جانشین اوا کریستین هانسن، رئیس پیشین پارلمان که چند روز پیش کناره‌گیری کرده شده است.

هانسن به ظن استفاده ناموجه از یک آپارتمان مخصوص نمایندگان پارلمان در اسلو به شدت تحت فشار قرار گرفته بود و سرانجام مجبور به استعفا شد.

بنابر این گزارش مسعود قره‌خانی که از سال ۲۰۱۷ عضو پارلمان نروژ است با تکیه زدن بر مسند ریاست آن در جایگاه دومین مقام ارشد این کشور پس از پادشاه نروژ، هارالد پنجم قرار گرفته است.

همسر مسعود قره خانی مهاجرت به خارج مسعود قره خانی زندگی در نروژ بیوگرافی مسعود قره خانی ایرانیان معروف در جهان ایرانیان در خارج ایرانیان در اروپا Masud Gharahkhani

از مهاجرت تا ریاست پارلمان

این سیاستمدار سوسیال دموکرات پیش از این ریاست کمیته مهاجرت حزب کارگر را بر عهده داشته و از استان بوسکرود به عنوان نماینده به پارلمان راه یافته است.

قره‌خانی روز گذشته در یادداشتی که در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرد نوشته که او و خانواده‌اش پس از یک سفر طولانی در حالی وارد نروژ شده‌اند که یک دلار بیشتر پول نداشته‌اند.

او همچنین نوشت که وظیفه خود به عنوان رئیس استورتینک را همکاری با نمایندگان پارلمان و اعضای دولت برای بازسازی اعتماد عمومی می‌داند که کاری دشوار خواهد بود اما لازمه حفظ دموکراسی نروژ است.

همسر و خانواده مسعود قره خانی

مسعود درباره دوران مهاجرت خود به سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۶) اشاره می‌کند که در پنج سالگی با پدربزرگ و مادربزرگش خداحافظی کردند و راه مهاجرت را برگزیدند: «در سال ۲۰۱۶ پدربزرگ درگذشت. ما رابطه خاصی داشتیم. او هرگز قبول نمی‌کرد که من سیاست را جایگزین فعالیت در بیمارستان کنم. برای او سیاست یعنی فساد و اختلاف قدرت. سیاست مهمترین چیزهای زندگی‌اش یعنی نزدیکی به فرزندان و نوه‌ها را از او گرفته بود.»

همسر مسعود قره خانی مهاجرت به خارج مسعود قره خانی زندگی در نروژ بیوگرافی مسعود قره خانی ایرانیان معروف در جهان ایرانیان در خارج ایرانیان در اروپا Masud Gharahkhani

ازدواج مسعود قره‌خانی

او که ۱۱ ساله پیش با سالومه عباسیان ازدواج کرد و یک پسر هشت ساله به اسم سام دارد در این مطلب ادامه داد: «من دیدم که سیاست یعنی چه. چون تفاوت نروژ و ایران منابع نفتی عظیمی نیست که هر دو کشور دارند. تفاوت در سیاست است. من می‌خواهم کمک کنم ایده برابری جنسیتی و دولت رفاه در نروژ تقویت شود، نه تضعیف. به همین دلیل من یک سوسیال دموکرات هستم. به همین دلیل حزب کارگر حزب من است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ