ساعت پیش گشایش بورس ۱۴۰۰

0

ساعت پیش گشایش بورس ۱۴۰۰ ، ساعت پیش گشایش بورس امروز ، ساعت پیش گشایش بورس جدید ، ساعت شروع پیش گشایش بورس ، ساعت پیش گشایش بازار معاملات بورس ، تغییر ساعت پیش گشایش بورس ، پیش گشایش بورس ساعت چنده

ساعت کاری بازار بورس از ۹ صبح الی ۱۲:۳۰ بعد از ظهر است و طبیعی‌ است شروع مرحله پیش گشایش در بورس باید پیش از این ساعت باشد. به این ترتیب مطابق مصوبات ساعت شروع پیش گشایش بورس یک بازه‌ ۱۵ دقیقه‌ای، از ساعت ۸:۴۵ تا ۹ در نظر گرفته شده است.

پیش گشایش برای چه سهم‌هایی است؟

مهلتی که معامله‌گران برای ثبت سفارش در بازار بورس دارند، محدودیتی برای سهم‌ها ندارد و شامل تمام آن‌هامی‌شود. پیش گشایش و سفارش گیری تاثیر مهمی در قیمت سهام در روز جاری دارند و معامله‌گران می‌توانند با توجه به قیمت‌های پیشنهادی و صف‌های خرید و فروش احتمالی، به طور تقریبی بازار آن روز را پیش‌بینی نمایند.

در ساعت پیش گشایش بورس، ممکن است سهامی از صف خرید به صف فروش تبدیل شود یا بر عکس، بنابراین نباید لحظه‌ای از رفتار سایر معامله‌گران غفلت نمود. زیرا ممکن است شرایط بازار تغییر کند و به طور مثال سهمی را در بازه‌ قیمتی پایین از دست بدهید، یا در قیمت‌های بالاتر خریداری کنید. به عبارتی دیگر لحظه‌ها در پیش گشایش تعیین کننده هستند و کمی تعلل می‌تواند جایگاه فرد را در صف به میزان زیادی تغییر دهد یا موجب از دست دادن فرصت شود.

بازگشایی نماد بدون پیش گشایش در بورس

البته برخی از نمادها بدون امکان پیش گشایش راس ساعت ۹ باز می‌شوند و خریدان و فروشندگان فقط در بازه‌ زمانی رسمی بازار می‌توانند معاملات خود را انجام دهند.

نحوه خرید در پیش گشایش

برخی افراد می‌پرسند دوره پیش گشایش در بورس چیست و چطور باید سهام را در این بازه معامله کنیم. در پیش گشایش بورس خرید معنایی ندارد و فقط ثبت سفارش انجام می‌شود. با این حساب در پیش گشایش معامله انجام نمی‌شود و فقط سفارش‌ها در سامانه ثبت می‌شوند و در صف خرید یا فروش قرار می‌گیرند.

بعد از ثبت سفارش در پیش گشایش بازار، ناظر بازار و بازرسان، قیمت‌ها را بررسی می‌کنند و در صورت تایید آن‌ها سفارش در صف قرار می‌گیرد. بنابراین در صورتی که قیمت‌گذاری در محدوده‌ مورد تایید نباشد، تضمینی برای ثبت آن وجود ندارد.

مواردی از ثبت سفارشات که تایید نمی‌شوند شامل موارد زیر است:

  • وقتی که خریداران یا فروشندگان قیمت‌های غیر واقعی ثبت می‌کنند.
  • سفارشاتی که دائما حذف می‌شوند و ثبات ندارد.
  • ثبت سفارش به قیمت مرحله‌ گشایش یا مچینگ بازار، که بالاتر یا پایین‌تر از قیمت سرخطی است.

امکان ویرایش و حذف سفارش در پیش گشایش بورس

در پیش گشایش سفارش خرید و فروش سهام ثبت می‌شود و می‌توان بر اساس رفتار و سفارش‌های سایر معامله‌گران به طور تقریبی رفتار بازار را پیش‌بینی نمود. بنابراین اگر کسی مایل باشد سفارش خود را ویرایش کند یا به طور کلی حذف کند این امکان را دارد. مطابق مصوبات سازمان بورس، امکان ویرایش یا حذف سفارش در ۵ دقیقه‌ پایانی زمان پیش گشایش یعنی ۸:۴۵ الی ۹ ممنوع است.

قوانین و نکات در مورد پیش گشایش بورس

  1. افراد مبتدی در زمان پیش گشایش باید به سفارشات دقت بیشتری کنند، زیرا ممکن است، حقوقی‌ها تداخلاتی در معاملات داشته باشند و این منجر به سردرگمی و اشتباه معامله‌گران مبتدی می‌شود. به طور مثال حقوقی می‌تواند سفارش‌های سنگین فروش ثبت کند و در لحظات پایانی بعد از ثبت سفارش سایرین، سفارش‌های خود را حذف کند. به همین جهت توصیه می‌شود سفارش‌ها و حجم معاملات و کدهای ثبت کننده سفارش را بررسی کنید. در صورتی‌ که کدهای حقیقی زیادی اقدام به خرید یا فروش کردند، کمی صبر کنید تا مهلت سفارش‌گذاری به پایان برسد و به راحتی بتوانید در مورد خرید و فروش سهام تصمیم بگیرید.
  2.  پیش گشایش در مورد سهام‌هایی که متوقف هستند در ساعت بازار و در یک بازه‌ زمانی نیم ساعته اتفاق می‌افتد. البته ناظر بازار زمان این گشایش را پیش از شروع اعلام می‌کند.

جمع‌بندی

در این مقاله با پیش گشایش بازار بورس ایران و همچنین نحوه خرید در پیش گشایش آشنا شدیم. بازه زمانی ثبت سفارش از ساعت ۸:۴۵ الی ۹ صبح می‌باشد و در ۵ دقیقه آخر پیش گشایش امکان ویرایش و حذف سفارش، امکان‌پذیر نیست.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ