مقایسه عملکرد روبرت لواندوفسکی، لیونل مسی و محمد صلاح در سال ۲۰۲۱/ چه کسی شایسته کسب جایزه بازیکن سال فیفا است؟

0

مقایسه عملکرد روبرت لواندوفسکی، لیونل مسی و محمد صلاح در سال ۲۰۲۱/ چه کسی شایسته کسب جایزه بازیکن سال فیفا است؟

ساتین –

لیونل مسی در گرفتن توپ طلای ۲۰۲۱ روبرت لواندوفسکی را کنار زد و این‌دو باز هم برای انتخاب بهترین بازیکن فیفا با هم رقابت می‌کنند و صلاح هم به آن‌ها پیوسته است. اما پادشاه مصری لیورپول، دارنده هفت جایزه پاری‌سن‌ژرمن و مرد رکوردشکن بایرن مونیخ که به عنوان بهترین مهاجم سال انتخاب شد، چگونه با هم مقایسه می‌شوند؟ سایت بوندسلیگا نگاهی به آمار چشمگیر آن‌ها انداخته که با هم می‌خوانیم.

گل

لواندوفسکی توپ طلا را از دست داد اما در مراسمی که در ماه نوامبر در پاریس برگزار شد جایزه بهترین مهاجم سال را از آن خود کرد. در واقع با آمار درخشانی که این بازیکن لهستانی دارد چه کسی جز خودش شایسته این عنوان بوده است؟

پس از به ثمر رساندن ۳۴ گل لیگ در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ (در تنها ۳۱ بازی) که بالاترین تعداد گلی است که یک غیرآلمانی به‌دست آورده، در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از خودش و تقریباً از تمام کسانی که در بوندسلیگا بازی کردند پیشی گرفت. آخرین گل او در هفته سی و چهارم مقابل آگزبورگ چهل و یکمین گل او در فصل گذشته بوندسلیگای آلمان بود و لِوا رکورد گلزنی گرد مولر در تنها یک فصل، که از سال ۱۹۷۲ پابرجا بود، را شکست. او همچنین رکورد بیشترین گل سال مولر در سال ۱۹۷۲ را با به ثمر رساندن چهل و سومین گل خود در سال ۲۰۲۱ در هفدهمین هفته از فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ شکست.

در حالی که مسی هم مانند لواندوفسکی عنوان بهترین گلزن لالیگای اسپانیا را به خود اختصاص داده، تعداد گل‌های صلاح یکی از زننده بیشترین گل‌های لیگ برتر انگلیس کمتر بود. بازیکن مصری در ۳۷ بازی لیگ برتر ۲۲ بار گلزنی کرد و مسی در ۳۶ بازی لالیگا برای بارسلونا در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ موفق به زدن ۳۰ گل شد. صلاح که در اوایل فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ شوری به پا کرده اما هنوز ۴ گل کمتر از ۲۰ گل لواندوفسکی در ۱۸ بازی لیگ در کارنامه دارد، و البته لواندوفسکی ۲ بازی کمتر از صلاح تا به الان انجام داده است. در این میان، مسی فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۱ که اولین فصلش در تیم پاری‌سن‌ژرمن است را به آرامی آغاز کرده و در ۵ بازی یک بار گل زده و همچنان در تلاش برای رسیدن به آمادگی مطلوب است.

هیچ‌یک از این دو نفر باعث نگرانی لواندوفسکی نیستند؛ کسی که در ۱۷ بازی نیمه‌فصل اول بوندسلیگا ۱۹ گل زد و در اولین بازی سال ۲۰۲۲ هم این رقم را به ۲۰ رساند. اما در مقایسه با خودش در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ که در ۱۷ بازی اولش (که یکی را به دلیل مصدومیت از دست داده بود) ۲۲ بار گلزنی کرده بود، اُفت به حساب می‌آید. اما او که مافوق بشر نیست و استانداردهای فضایی ندارد.

از نظر گلزنی در سال تقویمی لواندوفسکی با اختلاف نسبتاً زیادی برتری دارد: ۶۹ گل در ۵۹ بازی، مسی ۴۳ گل در ۶۲ بازی و صلاح ۳۹ در ۶۰ بازی. این میانگین خیره‌کننده ۱٫۱۷ گل در هر بازی برای مهاجم بایرن است، ۰٫۶۹ گل در هر بازی برای مسی و ۰٫۶۵ گل در هر بازی برای صلاح.

آن‌ها چطور گل می‌زنند؟

هر سه بازیکن از تمامی توانایی‌شان استفاده می‌کنند، اما بیشتر با پای قوی‌ترشان گل می‌زنند. در سال ۲۰۲۱ لواندوفسکی در تمامی رقابت‌ها در سطح باشگاهی ۴۴ گل با پای راست به ثمر رساند، در حالیکه پای چپ مسی و صلاح به ترتیب ۳۲ و ۳۴ بار گل زدند.

بازیکن آرژانتینی تنها یک بار با پای راستش و بازیکن مصری ۵ بار در سال تقویمی گل زدند در حالیکه لواندوفسکی ۹ مرتبه با پای ضعیف‌ترش گل زد. این سه نفر تفاوت قد زیادی هم باهم دارند: مسی ۱٫۶۹ سانتی‌متر و صلاح ۱٫۷۵ سانتی‌متر و لواندوفسکی ۱٫۸۵ سانتی‌متر هستند، بنابراین ۶ ضربه سر لواندوفسکی در مقابل یک ضربه سر آن دو نفر تعجب‌آور نیست.

بازیکن بایرن با ۱۷ پنالتی نسبت به ۴ پنالتی همتایان خود در صدر است، اگرچه مسی با زدن ۳ ضربه ایستگاهی مستقیم به دروازه حریفان از هردوی آن‌ها پیشی گرفته است. لواندوفسکی برخی اوقات ضربات ایستگاهی را به کیمیش و بقیه در تیم واگذار می‌کند.

پاس گل

با توجه به اینکه آنها در پست‌های متفاوتی بازی می‌کنند مقایسه لواندوفسکی با آن‌ها در این بخش سخت می‌شود. با توجه به نقش‌های عمیق‌ترشان مسی (۱۹) و صلاح (۱۴) طبیعتاً جایگاه بالاتری در سال تقویمی دارند نسبت به ۱۱ پاس گل لواندوفسکی. با در نظر گرفتن این نکته که بازیکن لهستانی اصولاً هدف گلزنی بایرن‌مونیخ است و پشت ضربات ایستگاهی قرار نمی‌گیرد و اصولاً در داخل محوطه جریمه است به جای خارج از آن، توپ فرستادن برای هم‌تیمی‌ها دستاورد به حساب می‌آید.

جام قهرمانی

صلاح با وجود تمام درخشش‌هایش از نظر گرفتن جام با مسی و لواندوفسکی همخوانی ندارد و در سال ۲۰۲۱ هیچ عنوان قهرمانی به‌دست نیاورد. صلاح را که کنار بگذاریم، انتخاب بین دو نفر باقیمانده خیلی سخت است. لواندوفسکی قهرمان بوندسلیگا شد، که نهمین قهرمانی متوالی بایرن‌مونیخ بود، مسی از قهرمانی لالیگا جا ماند اما جام‌حذفی اسپانیا را بالای سر برد. مدال قهرمانی سوپرجام آلمان هم به کلکسیون بزرگ جام‌های لواندوفسکی اضافه شد، به اضافه جام جهانی باشگاه‌ها، اما مسی در تابستان گذشته مدال قهرمانی کوپا آمریکای ۲۰۲۱ را با تیم ملی آرژانتین گرفت، مدالی که یک عمر منتظرش بود. با وجود تمام موفقیت‌هایش در سطح باشگاهی و کیفیت تیم آرژانتین در یک دهه گذشته، تیم بزرگسالان آلبی‌سلسته با مسی جام بزرگی به‌دست نیاورد. آن‌ها در حال حاضر تیمی هستند که رقیب دیرینه‌شان برزیل را در فینال کوپا آمریکا در تابستان گذشته با کمک شماره ۱۰ چالاک خود شکست دادند.

عملکرد در تیم ملی

مسی تیم آرژانتین را به قله فوتبال آمریکای جنوبی هدایت کرد و با زدن ۴ گل بهترین بازیکن کوپا آمریکا شد. او در سال ۲۰۲۱ در ۱۶ بازی ملی ۹ گل به ثمر رساند، از جمله هت‌تریک در پیروزی ۳-۰ کشورش مقابل بولیوی در بازی‌های انتخابی جام جهانی در سپتامبر ۲۰۲۲.

در حالیکه مطمئنیم مسی و آرژانتین را در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر میبینیم، مشخص نیست که لواندوفسکی به این تورنمنت برسد چراکه کشورش باید در مرحله پلی‌آف با روسیه بازی کند و در صورت موفقیت به مصاف سوئد یا جمهوری چک برود. صلاح هم باید در ماه مارس در برابر رقیبانی که هنوز جواز حضور در قطر را به‌دست نیاورده‌اند بازی کند و پیروز شود تا مصر هم در این تورنمنت حضور داشته باشد.

لواندوفسکی در سطح بین‌المللی بازیکنان مکمل یکسانی ندارد اما در ۱۲ بازی ملی در سال ۲۰۲۱ موفق به زدن ۱۱ گل شد. ۳ تا از این گل‌ها را در یورو ۲۰۲۰ به ثمر رساند و تیمش را تا آستانه تا رسیدن به مرحله حذفی بالا برد، که می‌تواند دستاورد به حساب بیاید.

در مقابل، صلاح در ۷ بازی ملی سال ۲۰۲۱ تنها ۲ گل زد. سال ۲۰۲۲ سال به مراتب مهم‌تری برای مصر است چراکه آنان شروع کننده جام ملت‌های آفریقای ۲۰۲۲ هستند.

حرفه

یکی از معیارهای توپ طلا، کل دوران حرفه‌ای یک بازیکن است و از این نظر مسی همتایان بسیار کمی دارد (البته اگر داشته باشد)، حتی لواندوفسکی از او عقب‌تر است و صلاح هم که از مرد بایرنی خیلی عقب‌تر است.

در حالیکه لواندوفسکی ۹ قهرمانی بوندسلیگا دارد، مسی ۱۰ قهرمانی لالیگا در کارنامه دارد و ۷ کوپادل‌ری در مقایسه با ۴ جام حذفی. صلاح یک قهرمانی لیگ برتر دارد و می‌توانیم فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ را نادیده بگیریم که تنها ۳ بار برای چلسی به میدان رفت و نیمه دوم فصل را به عنوان بازیکن قرضی در فیورنتینا در سری آ گذراند. مسی همچنین دارای ۴ قهرمانی لیگ قهرمانان یوفا است و لواندوفسکی یک بار در فصل سه‌گانه ۲۰۲۰-۲۰۱۹ و صلاح هم در سال قبل، در حالیکه مرد بایرنی یک بار به عنوان گلزن برتر این رقابت‌ها انتخاب شد و مسی ۶ بار.

لواندوفسکی می‌تواند به زدن گلهای بیشتری در یک فصل لیگ قهرمانان اروپا نسبت به آن دو نفر به خود ببالد؛ ۱۵ گل او در فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ یکی بیشتر از بهترین فصل مسی در فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ در بارسا است و صلاح هم در فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷ موفق به زدن ۱۰ گل شد. همچنین مسی دومین گلزن برتر تاریخ این رقابت‌هاست و لواندوفسکی بعد از او در رتبه سوم است، در حالیکه صلاح در رتبه نوزدهم قرار دارد. اما ۸۲ گل مرد بایرنی از ۱۰۲ بازی حاصل شد، که بیشترین تعدادی‌ست که یک بازیکن در ۱۰۰ بازی اولش در تاریخ موفق به گلزنی شده است، با میانگین باورنکردنی ۰٫۸ گل در هر بازی در برترین رقابت‌های فوتبال باشگاهی اروپا. ۱۲۵ گل مسی در ۱۵۵ بازی هم میانگین ۰٫۸ گل در هر بازی را دارد و صلاح میانگین ۰٫۵۵ را ثبت کرده است.

تفاوت بین «دارنده توپ طلا»، «فرعون»، و «بهترین» در این است که دومی باید تنها بر دستاوردهای ۱۲ ماه گذشته تمرکز کند. پتانسیل آرژانتینی و تلاش لیورپولی برای همگام شدن با پیشتازان لیگ، تأثیری مشابه با شکستن رکورد گلزنی (که برای نیم‌قرن غیرقابل شکستن بود) ندارد.

پاری سن ژرمن نیوز

منبع : خبر ورزشی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ